Profesionalitu můžeme bez nadsázky označit za klíčový prvek v podnikání. Tímto chováním dávají podnikatelé svým zákazníkům najevo, že jejich výrobky a služby jsou skutečně prvotřídní kvality a budují tak důvěryhodnost svého brandu, která je v obchodních vztazích nepostradatelná. Mezi esenciální body profesionality pak lze zařadit etiku a morálku v podnikání, efektivní komunikaci, reprezentativní vzhled (nejen dress code, ale například i reprezentativní prostory nebo vzhled internetových stránek), zodpovědnost, správné nastavení procesů, financí a zdrojů, vzdělávání a rozvoj, zákaznický servis nebo důraz na inovace. Profesionální jednání se pak netýká jen zákazníků, ale také obchodních partnerů a zaměstnanců. Právě přístup k pracovníkům včetně dobře zvládnutého employer brandingu výrazně ovlivňuje, jak budu úspěšný, když hledám zaměstnance, neboť v dnešní době jsou to především zájemci o práci, kteří si vybírají svého zaměstnavatele a jakékoliv neprofesionální chování je spolehlivě odradí.
Začíná to HR oddělením
V mnoha našich textech píšeme, že lidský kapitál je nejcennějším artiklem společnosti. Proto by mělo oddělení lidských zdrojů patřit mezi nejdůležitější útvary každé firmy nejen v situaci, kdy jako podnikatel hledám zaměstnance. To znamená vyčlenit na personální úsek dostatek finančních zdrojů a koordinovat obchodní plány (například zavedení nové výrobní linky nebo expanzi na další trh) s HR oddělením. Samotní personalisté by pak měli v rámci celoživotního vzdělávání stále sledovat nové trendy v tomto oboru.
Takto profesionálně fungující oddělení Human Resources je pak při náboru pracovníků mnohem efektivnější, protože dokáže flexibilně reagovat na změny na trhu práce a přizpůsobit se jim. Zároveň je důležité si uvědomit, že ve chvíli, kdy hledám zaměstnance, se mi budou hlásit zájemci na stejné úrovni, jakou se sám prezentuji. Proto, chci-li mít ve firmě opravdové profesionály, musí být i samotný recruitment po odborné stránce zvládnutý na jedničku a má firma pro budoucí kolegy dostatečně zajímavá. Z tohoto důvodu je moudré vyhnout se tradičním chybám, jež nábor nové pracovní síly obvykle doprovází a zbytečně tak snižují kredit budoucího zaměstnavatele.
Čeho se tedy vyvarovat, když hledám zaměstnance?
Ač je tuzemský pracovní trh již dlouhodobě vyčerpaný a nalézt kvalitní zaměstnance je čím dál tím obtížnější, je až s podivem, že přesto mnoho společností dělá triviální chyby, z nichž jsou nejčastější tyto:
Nepřizpůsobení se trhu práce
Flexibilita se stala jedním z klíčových bodů při podnikání. Neexistuje snad jediný podnikatel, jenž by po svých pracovnících nevyžadoval pružnost a schopnost adekvátně reagovat na měnící se podmínky. Na trhu práce pak platí stejné zákonitosti jako na jakémkoliv jiném trhu, a proto pokud hledám zaměstnance, kteří chybí napříč regiony i obory, musím recruitment přizpůsobit aktuální situaci.
Zastaralé benefity
Zaměstnanecké benefity se staly tradičním nástrojem, jak přilákat nové kolegy. Nesmí se však jednat o benefity, které byly v kurzu, když Mrtvé moře umíralo. Pakliže nevím, co současní zájemci o práci skutečně oceňují, těžko jim to mohu nabídnout. Navíc tím dávám najevo, že mě moderní trendy nezajímají, a proto se má firma bude jevit v očích potenciálních zaměstnanců jako rigidní a zastaralá.
Pravopisné chyby v pracovních inzerátech
Úroveň psané češtiny obecně klesá, neboť ji postupně vytlačuje angličtina. Částečně za to mohou i sociální sítě, na nichž jsme se naučili používat řadu zkratek a obrázků. Přesto existují oblasti, kde je perfektní znalost naší mateřštiny nezastupitelná. Týká se to například inzerce na pracovních portálech, prostřednictvím které přijdou zájemci o zaměstnání nejčastěji do prvního kontaktu s Vaší firmou. V praxi nejsou výjimkou ani neúmyslné hrubky v pracovních inzerátech, kde hledám zaměstnance na pozici kreativce s výbornou znalostí českého pravopisu. Taková inzerce působí vyloženě neprofesionálně a není třeba dodávat, že tímto způsobem se Vám kvalitní kandidáti hlásit nebudou. V obecnější rovině jsou pak pravopisné chyby zabijákem profesionální reputace v jakékoliv sebeprezentaci.
Nedostatečná příprava na pohovor
Manažeři a personalisté by měli být dobře připraveni na pohovory s kandidáty, aby mohli posoudit jejich dovednosti a zkušenosti adekvátně. V situaci, kdy sice naléhavě hledám zaměstnance, ale teprve na pohovoru si řádně pročítám zaslaný životopis a zjišťuji, koho jsem si to vlastně pozval, dávám najevo svoji nepřipravenost a vysílám tak potenciálním zájemcům jasný signál.
Nedostatečný důraz na diverzitu
Jako podnikatelé byste měli být profesionální v tom smyslu, že aktivně usilujete o rozmanitost a inkluzi ve svém personálu. Ignorování těchto aspektů může být považováno za neprofesionální zejména proto, že větší rozmanitost přináší výhody v podobě lepších inovací, šetření nákladů nebo společenské prestiže (viz náš článek “Proč je důležitá diverzita na pracovišti pro váš byznys”). Pakliže mám tedy podstav personálu a hledám zaměstnance, neměl bych opomíjet kandidáty ze všech skupin včetně žen, cizinců, starších pracovníků, handicapovaných apod. Každý z těchto lidí může přinést do firmy nový pohled a omezit tak homogenní skupinové myšlení, které je často výraznou brzdou při hledání nových řešení.
Co naopak funguje, když hledám zaměstnance?
Známkou profesionality není jen absence výše zmíněných chyb, nýbrž i reputace firmy jako leadera v oblasti inovací (nejen těch technických), jenž určuje, či alespoň aplikuje, moderní směry. Jedním z takových směrů, který vykazuje vysokou efektivitu při recruitmentu, je používání sociálních sítí v kombinaci s krátkými videi. Jste-li tedy v situaci, kdy hledáte zaměstnance, zkuste natočit krátké video, v němž potenciálním pracovníkům představíte svoji společnost a specifika obsazované pozice. Takto natočené video poté umístěte na sociální sítě. Dobře působí, když v něm budou vystupovat budoucí kolegové, přičemž pro lepší zacílení je vhodné využít profesně zaměřené skupiny (např. facebooková skupina zaměřená na marketing apod.).