Personalisté mohou při hledání nové pracovní síly využívat řadu způsobů. Zejména v období nízké nezaměstnanosti platí, že ve fantazii se meze nekladou a ten kreativnější vyhrává. Pro podnikatele, kteří se potýkají s podstavem personálu a řeší otázku jak najít zaměstnance, přinášíme průběžně rady a tipy. Nejčastěji se v tomto směru zaměřujeme na novinky a moderní trendy. Do tohoto ranku spadají naše články “Chatboti budou hrát při recruitmentu stále významnější roli” nebo “Poradíme vám, jak najít zaměstnance s pomocí AI”. Avšak v honbě za dostatečně efektivními strategiemi náboru pracovníků se kromě inovativních způsobů vyplácí nezapomínat ani na osvědčené metody. Jednou z takových metod je WOM, jež přišla do personalistiky podobně jako personální marketing (viz náš článek “Personální marketing a employer branding. Jaký je rozdíl?”) ze světa byznysu. Z tohoto důvodu si ji dnes blíže představíme a ukážeme si, proč je při hledání zaměstnanců užitečná.
Co to je metoda WOM a odkud se vzala?
Jak již bylo zmíněno v úvodu, metoda WOM přišla do recruitmentu ze světa marketingu. Jedná se o zkratku anglických slov Word of Mouth a do češtiny se překládá jako “osobní doporučení” či ve volnějším překladu jako “o čem se mluví”. Je to vlastně ekvivalent českého slova “šeptanda”. WOMM (Word of Mouth Marketing) pak znamená propagaci výrobku či služby, jež se šíří ve formě verbální komunikace (psané i mluvené) mezi stávajícími a potenciálními zákazníky. V marketingové praxi se dělí tato metoda na spontánní a uměle vyvolanou, přičemž účinnější je z pochopitelných důvodů ta prvně jmenovaná možnost. Její hlavní výhodou jsou prakticky nulové náklady a zároveň vysoká efektivita. Lidé (v tomto případě zákazníci) si zkrátka rádi vyměňují zkušenosti a mají větší důvěru v reference ostatních.
HR specialisté si brzy uvědomili, že šeptanda je také výborný způsob, jak najít zaměstnance do své firmy, neboť kromě toho, že nevyžaduje žádné finanční investice, jsou pracovníci získaní touto metodou často kvalitnější než ti, kteří prošli klasickým výběrovým řízením. Je to dáno tím, že současní zaměstnanci se při doporučení nového kolegy řídí vlastním instinktem a není v jejich zájmu doporučit pracovníka, jenž by se v praxi neosvědčil.
Na druhou stranu je však také nutné poznamenat, že spontánní WOM může mít i negativní dopady. V případě špatných zkušeností může mít zaměstnavatel negativní hodnocení na platformě Atmoskop nebo ještě v horším případě se o něm může psát například ve facebookové skupině Kam nechodit pracovat. Netřeba dodávat, že taková reputace žádnému podnikateli při hledání způsobů, jak najít zaměstnance, kteří chybí napříč regiony i obory, nijak nepomůže. My se však pro účely tohoto článku zaměříme na pozitivní WOM, a proto si ukážeme, na jaké kroky se zaměřit, aby byla šeptanda při náboru pracovníků skutečně efektivní.
Klíčové body metody WOM při náboru pracovníků
- Současní zaměstnanci. Zde se dá bez nadsázky říci, že kvalitu budoucích kolegů přímo ovlivňuje kvalita těch stávajících. Jsou-li současní pracovníci v zaměstnání spokojeni a Vy jim poskytujete dostatečný zaměstnanecký blahobyt a příznivé pracovní podmínky, nebude jim dělat problémy doporučit Vaši firmu svým známým a přátelům. Abyste zvýšili své šance, že toto doporučení skutečně pomůže při řešení otázky jak najít zaměstnance, je dobré stávající pracovníky vhodně motivovat. Nejčastěji se k tomu používá jednorázová odměna za přivedení nového kolegy, která se pohybuje v závislosti na firmě a pozici v řádech jednotek až desítek tisíc korun a vyplácí se po zkušební době nového pracovníka.
- Jasný proces a komunikace. Neméně důležitým krokem při náboru pracovníků metodou WOM je jasné určení celého procesu a zcela konkrétní komunikace. Vaši současní zaměstnanci musí přesně vědět, koho a na jakou pozici hledáte. Ačkoliv se tento bod zdá na první pohled jako samozřejmost, v praxi s tím má mnoho společností problémy, a proto jim tradiční metody, jak získat zaměstnance, kteří firmě chybí, nefungují. Základem je přesné vymezení obsazované pozice. K tomu slouží analýza pracovního místa. Kandidát by měl také vědět, jaké konkrétní kroky ho v rámci náborového procesu čekají.
- Referenční program. V personalistice se obvykle používá originální název “Referral program”. Každá organizace, kterou zajímá, jak získat zaměstnance metodou WOM, by měla mít propracované systémy, jež nábor pracovníků usnadní. Výhoda těchto systémů spočívá v tom, že personalista hned vidí, od koho doporučení přišlo, a přehled o svých kandidátech má i doporučitel. V České republice používá referenční program například Vodafone, Strojmetal nebo Deloitte.
- Sledování výkonu. Všechny podnikatele by měly zajímat KPI (Key performance indicators) neboli klíčové ukazatele výkonnosti nastavených procesů včetně WOM. Průběžný monitoring Vám pomůže včas odhalit chyby a identifikovat slabá místa. Recruitment je náročný proces, a přestože WOM představuje účinnou metodu, jak získat zaměstnance, nemusí vždy dopadnout podle původních představ. Například, když se doporučený kandidát během výběrového řízení rozmyslí nebo dostane zajímavější nabídku od konkurence.
- Profesionální zacházení s uchazeči. Doporučení od člověka z firmy může svádět k protekci. A ta jistě není ideálním způsobem, jak získat zaměstnance. Proto se ujistěte, že všichni doporučení pracovníci budou podrobeni standardním náborovým procesům a budou posuzováni na základě svých kvalifikací a dovedností. Teprve tehdy, kdy doporučený zájemce o práci projde úspěšně standardním výběrovým řízením (a následně i zkušební dobou), lze konstatovat, že metoda WOM splnila svůj účel.