Přejít k hlavnímu obsahu

5 tipů, které vám pomohou udržet si své zaměstnance v době nízké nezaměstnanosti

“Ukrajinci budou jako zdroj pracovní síly v ČR postupně mizet,” tvrdí odborníci. Stane se Německo volbou číslo jedna?
Read time: 5 minut

V době rekordně nízké nezaměstnanosti, kdy podobu pracovního trhu ve valné většině určují uchazeči o práci, je pro firmy jedním z hlavních podnětů k přemýšlení otázka, jak si udržet své talentované a výkonné pracovníky. Asi nemusíme zdůrazňovat pravidlo, že spokojený zaměstnanec kromě toho, že nemá motivaci odcházet, je také mnohem produktivnější.

Výsledky průzkumů odhalují, že lidé spokojení ve svém zaměstnání jsou až o 25% produktivnější než zaměstnanci, kteří se v práci necítí dobře. Pojďme se nyní podívat na to, které kroky mohou zvýšit spokojenost vašich zaměstnanců a tím pádem snížit fluktuaci ve vaší firmě a umožnit jí větší produktivitu a progres. 

Udržujte příjemné pracovní prostředí

Nejčastějším důvodem odchodu zaměstnanců z firmy bývá právě pracovní prostředí – na vině bývají problémy v kolektivu, zastřená komunikace ať už s vedením nebo s kolegy, prostředí, kde se pracovníci vůči sobě navzájem nejsou schopni chovat slušně a navzájem si podrážejí nohy… V takové atmosféře se nepracuje snadno. Úkolem vedení je tedy udržovat vztahy na pracovišti jako sjednocený celek, kde vládne férovost, transparentní komunikace, kolegialita, ale také určitý řád. Pravidla jednou daná firemní kulturou platí pro všechny bez výjimky.

Vytvořte si konkurenční výhodu ve formě benefitů

Nyní už se dostáváme do požadavků typických pro nejmodernější dobu. Lidé, kteří v současnosti tvoří generaci produktivního věku, se již nesnaží pouze vydělat určité množství peněz na obživu sebe a svých rodin, ale – zcela logicky – touží též po tom trávit dostatečné množství času se svými nejbližšími. Na nejvyšší příčky faktorů důležitých při rozhodování o konkrétním zaměstnání se tudíž dostává tzv. work-life balance, což je obzvlášť pro mladé lidi mnohdy důležitější než např. nadstandardní platové ohodnocení.

Mnoho firem již na tuto skutečnost zareagovalo v podobě benefitů umožňujících lepší vyváženost pracovního a soukromého života. Patří sem např. možnost home-office, kterou ocení zejména maminky malých dětí, sick days nebo pružná pracovní doba.  Velmi oblíbeným benefitem se také stává týden dovolené navíc, který výraznou měrou přispívá ke zvýšení produktivity zaměstnanců díky jejich dostatečnému odpočinku. Je však nutné upozornit, že pakliže tento benefit má být přínosný i pro vaši firmu, je třeba fungující systém zastupitelnosti, který je možné řešit např. dočasnými zaměstnanci. Mezi další populární firemní benefity můžeme zařadit také vzdělávání v jazykové či odborné oblasti, které rovněž přinese prospěch nejen vašemu zaměstnanci, ale i vám.

Víte že?

Poptávka po software developerech, statisticích a matematicích vzroste v příštím desetiletí o 30 %, 33 % a 29 %

Oceňujte snahu i nadprůměrné výsledky

Předpokládáme, že stojíte o to udržet si zejména ty zaměstnance, kteří jsou ve svém oboru prokazatelně talentovaní, pilní a vykazují dlouhodobě nadstandardní výsledky. Pak vězte, že takoví lidé potřebují ve své práci vidět smysl a být motivováni jinak a víc než průměrní pracovníci, kteří si chodí „odpracovat hodiny“. Talentovaným a kreativním lidem musíte tedy do jisté míry dát prostor pro jejich tvořivost. Nepřehlížejte jejich práci, ale pokud ji odvedou dobře, pochvalte je. Pečujte o to, aby se v práci cítili potřební a čas od času jim dopřejte novou výzvu a podnět. Jejich činnost nesmí spadnout do ubíjející rutiny. Pokud si to žádá situace a dotyční lidé s tím souhlasí, umožněte jim profesní růst, ať tak mohou v práci pro sebe mít perspektivu. A když budou chtít práci obohatit vlastními nápady, neodepisujte tuto možnost, aniž byste je vyslechli. Kdoví, třeba právě jejich tipy a inovace pomohou vaší společnosti na cestě k úspěchu.

Nezapomínejte na pravidelnou, konstruktivní zpětnou vazbu

Bodem, který velmi úzce souvisí s atmosférou na pracovišti, je schopnost zaměstnavatele poskytnout dostatečnou a konstruktivní zpětnou vazbu. Je jen málo osob, které jsou schopny vytrvale pracovat v podmínkách, kdy buď nevědí, jak si v dané činnosti vedou, nebo jim je neustále něco vyčítáno. Takové prostředí nenahrává tvořivosti ani píli. Proto je odpovědností zaměstnavatele naučit se nejen pochválit dobře odvedenou práci (a to i veřejně na školeních nebo seminářích), ale také umět kritizovat tak, aby zaměstnance kritika motivovala ke změně a zlepšení. Nenápadným, ale zcela nezanedbatelným detailem v tomto celku je poskytnutí prostoru pro diskusi, kde se zaměstnanci budou moci k tématu vyjádřit a dohodnout se se svým šéfem na dalších postupech.

Nepodceňte mzdové ohodnocení

Ačkoliv zejména nejmladší generace hledají v práci mnohem víc než jen zdroj svých finančních příjmů, stále ještě platí, že zaměstnání lidem slouží především jako zdroj obživy. Mzda je tedy jedním z klíčových faktorů, které rozhodnou o tom, zda zaměstnanec dlouhodobě zůstane ve vaší společnosti. Nejenže plat musí být přiměřený náročnosti a zodpovědnosti dané práce, zaměstnanec také potřebuje vědět, že dokážete ocenit pracovní výkon spravedlivě. Je tedy nepřípustné, aby např. dva lidé na obdobné pozici, pobírající stejnou mzdu, vykazovali výrazné rozdíly v počtu odpracovaných hodin. Rovněž odměny za práci navíc (např. o svátcích) by měly být samozřejmostí – ať už v podobě financí nebo jiných firemních benefitů.

HP pro firmy

Who we are

reditel-spolecnosti-workintense

Ing. Ivan Rozman

Ředitel Společnosti

„Jsme schopni systémově reagovat na potřeby zákazníka zajistit HR/pracovní sily velice rychle a pružně bez ohledu na to, kde a kdy požadavky vzniknou. Usilujeme o to, abychom poskytovali prvotřídní profesionální služby našim partnerům prostřednictvím vedoucích pracovníku odborně orientovaných projektových tymu a proškolených kmenových zaměstnanců“

Kontakty: i.rozman@workintense.eu

Vedoucí marketingového oddělení

Ing. Ivan Rozman

Vedoucí marketingového oddělení

„Naše podnikatelská a inovativní síla spočívá ve výměně zkušeností napříč našimi různorodými projekty. Své know-how sdílíme, což nám umožňuje neustále zvyšovat naši produktivitu, inovovat a důkladně propracovávat personální a provozní procesy a činnosti.“

Kontakty: ivan.rozman@workintense.eu

Vedoucí obchodního oddělení

Mgr. Lýdie Ignat'uková

Vedoucí obchodního oddělení

„Nabízíme firmám dle jejich potřeb spolehlivý, kvalifikovaný a motivovaný personál z východní Evropy (zejména Ukrajiny). Patříme ke špičce mezi agenturami práce na českém trhu.“

Kontakty: lida.ignatyuk@workintense.eu

HR manager

Mgr. Jan Kupec

Projektový manager / HR manager

„Pomůžeme vám najít ten správný personál pro vaše firemní projekty. Obraťte se na nás, a my vám zajistíme kvalifikované dělníky, jaké potřebujete pro plynulý provoz vaši společnosti.“

Kontakty: jan.kupec@workintense.eu

Recruiter

Mariia Palinchak

Customer Acquisition Specialist

„Férové partnerství a spokojenost všech zúčastněných stran je základ našeho podnikání. Staňte se jedním z našich spokojených zákazníků.“

Kontakty: m.palinchak@workintense.eu

Recruiter

Svitlana Volyk

Customer Acquisition Specialist - Polsko

„Pomůžeme vám najít kvalifikovaný personál nejrychlejším způsobem a v nejkratším termínu. Vzájemná pomoc - záruka rozvoje a úspěchu.”

Kontakty: s.volyk@workintense.eu

„Působíme nejenom na celém území České republiky a taky Polska, Maďarska, Slovenska a jiných členských států EU. Podle potřeb zákazníků zajišťujeme pracovníky i v rámci EU. Náš tým je Vám k dispozici a je připraven k podpoře vašich požadavků.“