Zejména v období vyšší nezaměstnanosti nabývá na významu tzv. Outplacement. Je zaměřen na lidi, kteří odcházejí z práce. Aby byl tento přechod co nejhladší, nabízejí dosavadní zaměstnavatelé balíček neboli outplacement. V rámci tohoto balíčku se učí odcházející zaměstnanci, jak správně napsat CV nebo Jak se prezentovat na pohovorech. Outplacementové služby dále nabízejí osobní koučování nebo hodnocení kariéry. Smysl spočívá v tom, aby si propuštění zaměstnanci rychle našli nové pracovní uplatnění. Outplacement není ve všech firmách brán dostatečně vážně, protože mnoho podnikatelů nevidí důvod, proč by měli investovat do ocházejících pracovníků. Důvodů je několik a postupně si je probereme.
Proč investovat do outplacementu?
Investice do outplacementu se zdá na první pohled nelogická. Při hlubším zamyšlení však najdeme několik dobrých důvodů, proč je vhodné jej využít. Mezi ty základní patří:
- Reputace značky. Zde platí zlaté pravidlo, že přijít o dobré jméno je mnohem snazší než si ho vybudovat. Reputaci značky pak nevytváří jen firma směrem ke svým zákazníkům, ale také její zaměstnanci. Je jasné, že propouštění není příjemné pro nikoho a bývalí pracovníci se mohou o vaší společnosti veřejně vyjadřovat velmi nelichotivě. To se pak může negativně odrazit například při hodnocení firmy na Atmoskopu.
- Příklady táhnou. Propouštění nemá vliv jen na odcházející zaměstnance. Velmi citlivě ho vnímají i stávající pracovníci, protože si uvědomují, že se v takové situaci mohou ocitnout i oni sami. Nešetrné zacházení s bývalými kolegy je může rozhněvat nebo demotivovat a v konečném důsledku mít dopad na jejich produktivitu práce. Známé latinské heslo praví, že slova podněcují a příklady táhnou (Verba movent, exempla trahunt). Tohoto motta je dobré držet se nejen při propouštění.
- Odliv informací. Součástí pracovní náplně mnoha zaměstnanců je správa důvěrných informací. Vždy existuje riziko, že pracovníci si s sebou vezmou i další znalosti pro svého nového zaměstnavatele. Tomuto odlivu informací se nedá úplně zabránit, ale vězte, že když se rozejdete se zaměstnancem ve zlém, toto riziko se zmnohonásobí a může mít fatální dopady na vaše know-how.
Jak vybrat outplacement partnera
Dobrého outplacement partnera poznáte podle toho, že bude poskytovat personalizované služby. Při výběru se zajímejte o to, zda jsou možná osobní a pravidelná setkání, jaká je kvalifikace člověka pro outplacement a podobně. Důležitá je také role metodologie. Vyberte si k sobě někoho, kdo provede vaše odcházející zaměstnance procesem odchodu správně a eticky. Také je dobré dopředu si ujasnit co vše musí příprava a organizace outplacementu zahrnovat.
Úřad práce
Pro lepší zapojení zaměstnanců zpět do pracovního procesu spolupracují na outplacementu i úřady práce. Nabízejí komplexní balíček aktivit pro propouštěné zaměstnance i pro zaměstnavatele.
Služby pro zaměstnavatele
- Pomoc s naplánováním rekvalifikací a vzděláváním zaměstnanců
- Až 100 % nákladů na mzdy zaměstnanců po dobu jejich účasti na vzdělávání
- Příspěvek na vzdělávání zaměstnanců a to až 85 % nákladů na rekvalifikaci nebo školení
- Příspěvek na mzdy nových zaměstnanců, a to max. 15 tisíc Kč měsíčně po dobu až 9 měsíců