Novinky & Události
You are here:
  1. Domů
  2. / Aktuality
  3. / 9 věcí, které zaměstnance motivují lépe než peníze

9 věcí, které zaměstnance motivují lépe než peníze

Doba čtení: 4 mins
Schopnost motivovat zaměstnance je jedna z nejlepších vlastností, jakou může šéf mít.

Nesnažte se zaměstnance nalákat na peníze (i když je máte). Máme pro vás lepší způsob, jak našlápnout výkonnost vašich lidí.

Schopnost motivovat zaměstnance je jedna z nejlepších vlastností, jakou může šéf mít. Pokud touhle schopností neoplýváte, najměte si místo sebe někoho, kdo ji má. Než ho/ji najdete, zkuste se prozatím alespoň inspirovat následujícími radami:

1. Nešetřete chválou

Neexistuje snad nikdo, kdo by neměl rád pochvalu, a vás to nestojí vůbec nic. Pochvala od šéfa má větší důsledky, než byste čekali. Pokuste se ocenit každé malé zlepšení, kterého si u svých zaměstnanců všimnete. Až si zvyknete oceňovat zaměstnance individuálně, zkuste s tím začít i veřejně před ostatními. 

2. Zbavte se manažerů

Cože, projekt bez projektového manažera? Vypadá to divně, ale zkuste to. Zbavit se vedení a nechat zaměstnance pracovat společně jako tým může skutečně dělat zázraky. Co je horší - nemít lídra nebo nemít tým? Pokud mohou lidé pracovat na stejné úrovni jako tým, často pracují efektivněji a rychleji. Chodí do práce dříve, zůstávají déle a věnují mnohem více úsilí řešení problémů.

3. Nerozkazujte

Lidé neradi dostávají rozkazy. Nechtějte po nich, aby plnili vaše příkazy; zkuste jim svou představu nadhodit tak, aby ji přijali za svou. Místo věty „Chtěl/a bych, abys to udělal/a takhle“ zkuste „Myslíš, že by bylo dobré udělat to takhle?“

4. Nekritizujte a neopravujte

Nikdo, a tím myslím skutečně nikdo, neslyší rád, že něco udělal špatně. Chcete-li lidi demotivovat, kritizujte je. Pokud Vám jde o opak, pokuste se nepřímo dovést své zaměstnance k tomu, aby se zlepšovali, učili se ze svých chyb a uměli je napravit. Zkuste otázky typu: „Myslíš, že tohle byl nejlepší způsob řešení? Proč ne? Napadá tě, co jsi mohl/a udělat jinak?“ Diskutovat a nacházet řešení je konstruktivnější, než hledat viníka.     

5. Udělejte lídra z každého

Zdůrazněte skvělé schopnosti svých nejlepších zaměstnanců a dejte jim najevo, že chcete, aby byli příkladem pro ostatní. Budou chtít své reputaci dostát a podávat vysoké výkony.

6. Vezměte své zaměstnance jednou týdně na oběd

Překvapte je. Nedělejte to okázale, prostě a jednoduše přijďte za nimi a jděte spolu na oběd. Je to celkem snadný způsob, jak jim dát najevo, že si jich všímáte a ceníte si jejich práce.

7. Oceňujte je

Můžete to udělat mnoha způsoby. Na firemní poradě zdůrazněte něčí přínos, vyhlašujte v rámci firmy soutěže a vítěze zveřejněte na nástěnce či na webu. Dobře fungují také hmotné ceny – diplomy, poháry, ale také třeba večeře v dobrém podniku nebo relaxační služby.

8. Zorganizujte firemní párty

Společná aktivita má ohromný vliv na skupinu. Uspořádejte firemní piknik nebo narozeninovou oslavu. Nečekejte s firemním večírkem až na Vánoce, organizujte společné akce i v průběhu roku, abyste utužili kolektivního ducha.

9. Sdílejte úspěchy… i neúspěchy

Když se vaší firmě daří, oslavte to všichni společně. Je to nejlepší příležitost, jak dát všem najevo, že si jejich práce ceníte. Pokud přijde neúspěch, sdílejte jej také. Buďte čestní a upřímní.