7 trendů v recruitmentu pro nejbližší budoucnost | WORKINTENSE
Novinky & Události
You are here:
  1. Domů
  2. / Aktuality
  3. / 7 trendů v recruitmentu pro nejbližší budoucnost

7 trendů v recruitmentu pro nejbližší budoucnost

Doba čtení: 6 mins
7 trendů v recruitmentu pro nejbližší budoucnost

Doba se neúprosně mění a s ní i způsob, jakým funguje recruitment - nábor lidí do zaměstnání. Zatímco v dřívějších letech bývalo pravidlem, že počet uchazečů o práci převyšoval počet volných pracovních míst, v současné době je to obráceně. Trh je tedy z valné většiny řízen právě kandidáty a jsou to naopak firmy, kdo musí soupeřit o zaměstnance. Personalisté proto často dávají šanci lidem z původně jiných oborů a zaměstnavatelé se snaží nové pracovní síly získat i jinými benefity než zajímavým platem. Jaké trendy se osvědčily v recruitmentu během letošního roku a mají tak potenciál ujmout se v nejbližší budoucnosti?

 

 

Role moderních technologií při výběru kandidáta

Tato skutečnost se již několik let praktikuje, nicméně s nástupem tzv. generace Z - lidí narozených po roce 1995 - se stává aktuálnější. Klasický strukturovaný životopis sice stále zaujímá své místo v recruitmentu, ovšem čím dál častěji je doplňován dalšími technikami usnadňujícími konečný výběr toho pravého zaměstnance. Můžeme se setkat např. s požadavkem, aby uchazeč natočil krátké prezentační video o sobě. Zejména v zahraničí pak přichází do praxe též virtuální realita, kde se na konkrétních situacích testují schopnosti kandidáta. Nemalou roli hrají v celém procesu rovněž profily uchazečů na sociálních sítích. 

 

Uzpůsobení procesu vzhledem k chytrým telefonům 

V souvislosti s rozvojem chytrých telefonů je nutné vzít v úvahu fakt, že se brzy stanou hlavním prostředkem pro hledání práce. Díky stálému připojení na internet lze procházet pracovní nabídky na smartphonu téměř kdykoliv a odkudkoliv – a mnoho lidí tak činí minimálně jednou denně. Především nejmladší generace pak se svým telefonem v podstatě žije. Vyplatí se tedy přizpůsobit inzerci své značky a pracovních nabídek také pro mobilní vyhledávače.

 

Recruitment marketing 

Tradičních marketingových postupů se obvykle využívá při prodeji výrobků nebo služeb, ale tyto strategie v posledních letech získávají na popularitě i v oblasti náboru pracovních sil. Zaměstnavatelé se předhánějí v lákadlech, kterými zaujmou potenciální zaměstnance – a velkými pomocníky jim v tom jsou sociální sítě, kde mohou klasicky inzerovat buď na stránkách své firmy nebo v tematicky či oborově zaměřených skupinách (přičemž druhý způsob je proaktivnější, tudíž často efektivnější). Není nutno dodávat, že skupiny velmi dobře fungují rovněž v případě budování značky, nemusí se jednat pouze o inzerci volných pracovních míst. 

 

Zaměření se na hodnocení tzv. měkkých dovedností 

Top trend moderní doby přichází do českých firem především z důvodu nedostatku kvalifikovaných kandidátů. Zaměstnavatelé se proto uchylují k přijímání nových pracovníků napříč obory. Hlavní zaměření při procesu náboru se v důsledku toho přesouvá od vzdělání a předchozích zkušeností v dané oblasti (přestože také mají svou důležitost) k tzv. soft skills - měkkým dovednostem. Tyto dovednosti jsou typické tím, že vychází z osobnosti člověka a lze je tedy využít bez ohledu na druh práce. K důležitým měkkým dovednostem patří kreativita, kritické myšlení, týmová práce a efektivní komunikace. Vyhledávaná je též orientace na klienta, schopnost řešení problémů a stresových situací a v neposlední řadě i (zdravá) asertivita. 

 

Zavedení umělé inteligence 

Umělá inteligence je již běžným pomocníkem recruiterů v zahraničí a je jen otázkou času, kdy bude zavedena rovněž do našich firem. Již nyní fungují v některých společnostech chatboti, kteří mají na starosti komunikaci s klienty. V souvislosti s výběrem pracovníků se pak hovoří hlavně o automatizovaném předvýběru vhodných kandidátů, třídění životopisů, ale také o detektorech nervozity během pracovního pohovoru. Na některých pracovních portálech též již před delší dobou byli zavedeni tzv. hlídací psi – programy schopné vyhledávat a zasílat vhodné nabídky práce (dle předem zadaných kritérií) jednotlivým uchazečům nebo životopisy vhodných kandidátů konkrétním zaměstnavatelům. 

 

Flexibilita, home office, gig ekonomika a freelanceři

Slova, která napoprvé zní možná velmi nově a moderně, přesto vyjadřují něco, s čím se již většina lidí v praxi setkala. Už nějakou dobu není výše výplaty hlavní motivací zaměstnanců. Zejména v posledních dvou letech lidé stále více usilují skloubit pracovní a rodinný život tak, aby jedno nenarušovalo druhé. Mnohé společnosti vychází tomuto požadavku vstříc větší flexibilitou na pracovišti. V rámci plného úvazku je možné brát si home office – možnost občasné práce z domova. Vedle toho přibývá částečných úvazků a rozmáhá se gig ekonomika – spolupráce založená nikoliv na pracovní době, ale na jednotlivých zakázkách či projektech. Mnohdy jsou pro takovou práci nabíráni freelanceři – lidé pracující na volné noze. Tento styl práce umožňující pracovat odkudkoliv bez pevné pracovní doby a s ohodnocením na bázi splněných úkolů a nikoliv odpracovaných hodin bude pravděpodobně v budoucnu získávat na oblibě, neboť je oboustranně výhodný.

 

Pozitivní zkušenost kandidáta s procesem náboru 

Jako poslední trend zmiňujeme, že se přikládá důležitost také tomu, jak celý proces recruitmentu vnímá samotný uchazeč. Proces by měl být přiměřeně rychlý, efektivní a jednoduchý - srozumitelný. Dobrá zkušenost z pohovoru i předchozí komunikace (zpravidla e-mailové či telefonické) dává větší pravděpodobnost, že si kandidát danou firmu nakonec doopravdy vybere. 

 

 

Psali jsme také:

Prace přes personální agenturu

Řešení personálních potřeb společnosti přes...

V podmínkách současné konkurence na trhu práce dosahují pozitivních výsledků pouze ty společnosti, které podnikají efektivně. Tedy snižují své...

Temporary help - dočasné přidělení agenturních zaměstnanců a brigádníků

Temporary help - dočasné přidělení zaměstnance

Služba Temporary help dočasné přidělení zaměstnance dává schopnost přizpůsobit se ke krátkodobým změnám na trhu práce na organizační úrovni.

...
Semknutý a přátelský tým - klíč k úspěchu

Semknutý a přátelský tým - klíč k úspěchu

Úkol manažera - vytvořit semknutý tým. Jak toho dosáhnout?

Je dobře známo, že úspěch jakéhokoli zařízení závisí na harmonické interakci...

Kde hledat zaměstnance - metody vyhledávání

Kde hledat zaměstnance - metody vyhledávání

Nejjednodušší a nejlevnější metoda vyhledávání zaměstnanců firmou je umístění nabídek práce na vlastních webových stránkách, kde zájemci o práci...

České podniky čím dál více spoléhají na cizince. Vede je k tomu kvalita zahraničních pracovníků nebo bezvýchodná situace na domácím trhu práce?

České podniky čím dál více spoléhají na cizince....

České firmy čelí novým výzvám, co se týče náboru pracovníků. Počet volných míst výrazně převyšuje počet potenciálních uchazečů s odpovídajícím...

Psychodiagnostické metody výběru zaměstnanců

Psychodiagnostika

Psychodiagnostické metody výběru zaměstnanců využívá personální agentura pro spolehlivější hodnocení uchazečů.

Psychodiagnostika...

Dohoda o pracovní činnosti

Dohoda o pracovní činnosti

Dohoda o pracovní činnosti může být uzavřena na dobu určitou nebo na dobu neurčitou. V dohodě se také může sjednat způsob jejího ukončení. Pokud...

Jak nepoškodit svou kariéru pomocí sociálních sítí

Jak nepoškodit svou kariéru pomocí sociálních sítí

Většina z nás používá sociální sítě. Nezáleží na tom, hledáte-li práci nebo ji již máte. Vaše příspěvky, komentáře a “lajky” mohou velmi negativně...

Zaměstnávání cizinců - podmínky

Zaměstnávání cizinců - podmínky

V případě, kdy se zaměstnavateli uvolnilo pracovní místo a chce ho obsadit cizincem, tak podle zákona má žádat o povolení zaměstnávat pracovníky...

Agenturní zaměstnávání v kontextu trhu práce

Agenturní zaměstnávání v kontextu trhu práce

Agenturní zaměstnávání je opravdu pozitivní formou zaměstnávání, protože v takovém případě jde o legální práci, která je pro svou flexibilitu...

Pojďme mluvit o tom, jak může personální agentura Europa Workintense posílit vaše podnikání v oblasti HR