Novinky & Události
You are here:
  1. Domů
  2. / Aktuality
  3. / 7 trendů v recruitmentu pro nejbližší budoucnost

7 trendů v recruitmentu pro nejbližší budoucnost

Doba čtení: 6 mins
7 trendů v recruitmentu pro nejbližší budoucnost

Doba se neúprosně mění a s ní i způsob, jakým funguje recruitment - nábor lidí do zaměstnání. Zatímco v dřívějších letech bývalo pravidlem, že počet uchazečů o práci převyšoval počet volných pracovních míst, v současné době je to obráceně. Trh je tedy z valné většiny řízen právě kandidáty a jsou to naopak firmy, kdo musí soupeřit o zaměstnance. Personalisté proto často dávají šanci lidem z původně jiných oborů a zaměstnavatelé se snaží nové pracovní síly získat i jinými benefity než zajímavým platem. Jaké trendy se osvědčily v recruitmentu během letošního roku a mají tak potenciál ujmout se v nejbližší budoucnosti?

 

 

Role moderních technologií při výběru kandidáta

Tato skutečnost se již několik let praktikuje, nicméně s nástupem tzv. generace Z - lidí narozených po roce 1995 - se stává aktuálnější. Klasický strukturovaný životopis sice stále zaujímá své místo v recruitmentu, ovšem čím dál častěji je doplňován dalšími technikami usnadňujícími konečný výběr toho pravého zaměstnance. Můžeme se setkat např. s požadavkem, aby uchazeč natočil krátké prezentační video o sobě. Zejména v zahraničí pak přichází do praxe též virtuální realita, kde se na konkrétních situacích testují schopnosti kandidáta. Nemalou roli hrají v celém procesu rovněž profily uchazečů na sociálních sítích. 

 

Uzpůsobení procesu vzhledem k chytrým telefonům 

V souvislosti s rozvojem chytrých telefonů je nutné vzít v úvahu fakt, že se brzy stanou hlavním prostředkem pro hledání práce. Díky stálému připojení na internet lze procházet pracovní nabídky na smartphonu téměř kdykoliv a odkudkoliv – a mnoho lidí tak činí minimálně jednou denně. Především nejmladší generace pak se svým telefonem v podstatě žije. Vyplatí se tedy přizpůsobit inzerci své značky a pracovních nabídek také pro mobilní vyhledávače.

 

Recruitment marketing 

Tradičních marketingových postupů se obvykle využívá při prodeji výrobků nebo služeb, ale tyto strategie v posledních letech získávají na popularitě i v oblasti náboru pracovních sil. Zaměstnavatelé se předhánějí v lákadlech, kterými zaujmou potenciální zaměstnance – a velkými pomocníky jim v tom jsou sociální sítě, kde mohou klasicky inzerovat buď na stránkách své firmy nebo v tematicky či oborově zaměřených skupinách (přičemž druhý způsob je proaktivnější, tudíž často efektivnější). Není nutno dodávat, že skupiny velmi dobře fungují rovněž v případě budování značky, nemusí se jednat pouze o inzerci volných pracovních míst. 

 

Zaměření se na hodnocení tzv. měkkých dovedností 

Top trend moderní doby přichází do českých firem především z důvodu nedostatku kvalifikovaných kandidátů. Zaměstnavatelé se proto uchylují k přijímání nových pracovníků napříč obory. Hlavní zaměření při procesu náboru se v důsledku toho přesouvá od vzdělání a předchozích zkušeností v dané oblasti (přestože také mají svou důležitost) k tzv. soft skills - měkkým dovednostem. Tyto dovednosti jsou typické tím, že vychází z osobnosti člověka a lze je tedy využít bez ohledu na druh práce. K důležitým měkkým dovednostem patří kreativita, kritické myšlení, týmová práce a efektivní komunikace. Vyhledávaná je též orientace na klienta, schopnost řešení problémů a stresových situací a v neposlední řadě i (zdravá) asertivita. 

 

Zavedení umělé inteligence 

Umělá inteligence je již běžným pomocníkem recruiterů v zahraničí a je jen otázkou času, kdy bude zavedena rovněž do našich firem. Již nyní fungují v některých společnostech chatboti, kteří mají na starosti komunikaci s klienty. V souvislosti s výběrem pracovníků se pak hovoří hlavně o automatizovaném předvýběru vhodných kandidátů, třídění životopisů, ale také o detektorech nervozity během pracovního pohovoru. Na některých pracovních portálech též již před delší dobou byli zavedeni tzv. hlídací psi – programy schopné vyhledávat a zasílat vhodné nabídky práce (dle předem zadaných kritérií) jednotlivým uchazečům nebo životopisy vhodných kandidátů konkrétním zaměstnavatelům. 

 

Flexibilita, home office, gig ekonomika a freelanceři

Slova, která napoprvé zní možná velmi nově a moderně, přesto vyjadřují něco, s čím se již většina lidí v praxi setkala. Už nějakou dobu není výše výplaty hlavní motivací zaměstnanců. Zejména v posledních dvou letech lidé stále více usilují skloubit pracovní a rodinný život tak, aby jedno nenarušovalo druhé. Mnohé společnosti vychází tomuto požadavku vstříc větší flexibilitou na pracovišti. V rámci plného úvazku je možné brát si home office – možnost občasné práce z domova. Vedle toho přibývá částečných úvazků a rozmáhá se gig ekonomika – spolupráce založená nikoliv na pracovní době, ale na jednotlivých zakázkách či projektech. Mnohdy jsou pro takovou práci nabíráni freelanceři – lidé pracující na volné noze. Tento styl práce umožňující pracovat odkudkoliv bez pevné pracovní doby a s ohodnocením na bázi splněných úkolů a nikoliv odpracovaných hodin bude pravděpodobně v budoucnu získávat na oblibě, neboť je oboustranně výhodný.

 

Pozitivní zkušenost kandidáta s procesem náboru 

Jako poslední trend zmiňujeme, že se přikládá důležitost také tomu, jak celý proces recruitmentu vnímá samotný uchazeč. Proces by měl být přiměřeně rychlý, efektivní a jednoduchý - srozumitelný. Dobrá zkušenost z pohovoru i předchozí komunikace (zpravidla e-mailové či telefonické) dává větší pravděpodobnost, že si kandidát danou firmu nakonec doopravdy vybere.