“Sociální síť je webová služba, která umožňuje jednotlivcům nebo firmám vytvořit si veřejný nebo soukromý profil v rámci ohraničeného systému, vytvářet si seznam přátel, s nimiž sdílí své příspěvky”. Toliko praví definice. Původně sociální sítě vznikly za účelem propojení se střední nebo vysokou školou a k nalezení spolužáků, kolegů a známých. Postupem času je začaly používat i společnosti, které zjistily, že prezentace na těchto platformách je relativně levná a přitom vysoce účinná. Dnes je marketing na sociálních sítích nedílnou součástí propagace každé firmy.
Sociální sítě
Sociální sítě významně změnily chování lidí na internetu. Zejména mladší generace na nich tráví i několik hodin denně a je na nich do určité míry závislá. Sílu sociálních sítích si uvědomily i firmy, které s jejich pomocí cílí na své zákazníky. Samotné sítě prošly za více než dvacet let své existence výrazným vývojem. V současné době jsou dostupné nejen na webovém rozhraní, ale také na mobilních telefonech. Jednou z prvních sítí byla síť Classmates.com založená 17. listopadu 1995 Randy Conradsem. Ač postupem času zanikla, dala základ svým následovníkům. V roce 2002 byla spuštěna profesní síť LinkedIn, o rok později ji následovala MySpace a roku 2006 Twitter (původně pod názvem TWTTR). Největší a nejznámější sociální síť pak uvedl na veřejnost v únoru 2004 Mark Elliot Zuckerberg a jeho přátelé. Jejich Facebook umožňoval uživatelům vytvářet vlastní profily, nahrávat fotografie a komunikovat s ostatními uživateli.
Marketing na sociálních sítích
Aby marketing na sociálních sítích fungoval, musí zapadat do celkové marketingové strategie vaší firmy. Předtím než začnete si položte pár základních otázek:
- Čeho chcete dosáhnout?
- Které marketingové kanály k plnění cílů používáte?
- Jak je můžete propojit?
- Kdo je vaše cílová skupina?
Zejména poslední otázka je velmi důležitá, neboť správné zacílení je klíčové. Pakliže přesně nevíte, kdo je vaše cílová skupina, veškerá data se dozvíte ve správci profilu. To ovšem platí pouze v případě, že už profil nějakou dobu spravujete. V této souvislosti je důležité upozornit na to, že nestačí jen cílit na správné publikum. Stejně podstatné je umět přizpůsobit tón komunikace, grafickou podobu nebo třeba čas zveřejňování příspěvků.
Pár dobrých tipů
Mnoho firem nedokáže využít marketing na sociálních sítích na maximum. Jednou z častých chyb, které společnosti dělají je, že se u cílové skupiny orientují pouze na věk a zájmy. Přitom velmi efektivní je zaměřit se například na vztahy a životní události. Dobře fungují různá výročí, narozeniny, svátky, narození potomka a podobně.
Dalším osvědčeným trikem je mluvit řečí svých zákazníků. Jestliže prodáváte pomůcky pro seniory, volte uctivější tón a v žádném případě jim netykejte! Naopak v případě mladistvých je vhodné použít slovník, kterým mluví současní teenageři.
Ideální pro marketing na sociálních sítích je Facebook. Proto se určitě vyplatí tuto platformu využít. Nicméně samotné příspěvky vytvořené firemními profily algoritmus na Facebooku zobrazuje jen minimálnímu množství lidí. Abyste zvýšili efektivitu, založte facebookovou skupinu a pozvěte do ní své zákazníky. Klienty můžete nalákat například na obsah dostupný pouze členům skupiny nebo na speciální nabídky. Pokud prodáváte například lyže, uveřejněte ve své skupině krátký rozhovor se známými lyžaři apod. Ve fantazii se meze nekladou.
PPC reklama
Zkratka PPC k nám přišla z ciziny (pay-per-click) a doslova znamená platba za proklik. Inzerent tedy platí až tehdy, když uživatel klikne na jeho reklamu ve vyhledáváčích, na Facebook, nebo kdekoliv jinde na webu. Tento systém marketingu na sociálních sítích je velmi oblíbený, protože se neplatí za zobrazení, ale pouze za proklik.
Nejpoužívanějšími PPC systémy jsou Google Ads, Facebook Ads, v České republice je používaný ještě Seznam Sklik a eTarget. Možnost PPC reklamy umožňuje i LinkedIn a samozřejmě Instagram. Výhodou PPC reklamy je, že umožňuje přesné cílení. Reklamy jsou vázané na určitá slova, díky tomu se nezobrazují každému, ale jen tomu, kdo takové téma vyhledává a prohlíží si stránky s podobnými tématy. Díky tomu se šance na proklik výrazně zvyšuje.
To však není jediná výhoda tohoto způsobu. U PPC reklam je možné ovlivnit i pozici reklamy, přičemž rozhoduje i cena a kvalita. Google Ads i Sklik kvalitu reklamy vyhodnocují na základě několika faktorů. Mezi ty nejdůležitější patří shoda klíčového slova, text reklamy, cílová stránka apod. Podstatnou výhodou PPC reklam je rychlost. Kampaň se dá velmi rychle spustit a také vypnout. Reklama se dá nastavit do několika hodin a i systémy ji schválí většinou do druhého dne. Ukončení reklamy je možné během několika sekund. Svoji hotovou kampaň potom může inzerent kdykoliv a kdekoliv měnit a upravovat. Dají se také pozastavit a poté znovu pustit. PPC systémy nabízejí detailní statistiky a inzerent se podle nich může rozhodnout, zda změní nějaká klíčová slova nebo jestli se mu reklama vyplatí.
Aby byl výčet úplný, musíme uvést i nějaké ty nevýhody. Asi tou nejdůležitější je složité efektivní řízení. To je důvod, proč se mnoho společností odebírá do rukou profesionálů, kteří se na marketing na sociálních sítích specializují. Další takovou nevýhodou je, že se skutečně za každý proklik platí na rozdíl od přímé návštěvnosti nebo z návštěvnosti z přirozených výsledků vyhledávání. V tomto případě je však řešení jednoduché. Stačí udržovat adekvátní cenu za proklik a reklama se vždy vyplatí.
Fáze rozhodovacího procesu zákazníků u marketingu na sociálních sítích
Vaše internetové stránky nenavštěvují jen lidé, kteří jsou rozhodnuti si zde něco koupit. Doopravdy se zákazník nachází celkem ve třech následujících fázích rozhodování:
- Zákazníci zatím váš produkt nepotřebují. Logicky tedy postrádají zájem si ho koupit. To ovšem neznamená, že nemůžete myslet dopředu. Při správném budování značky docílíte toho, že až si budou chtít tito zákazníci zboží koupit, budete to právě vy, na koho se obrátí.
- Zákazníci chtějí produkt koupit, ale zatím neví u koho. Přesvědčte je o tom, že vaše zboží je to nejlepší – v této fázi zákazníci ocení například video recenzi vašeho produktu nebo různé slevové akce.
- Zákazníci si vás produkt již zakoupili. Udělali jste obchod, ale to neznamená, že dál byste měli tuto skupinu ignorovat. Správný podnikatel ví, že gró jeho činnosti je naučit zákazníky nakupovat u něho pravidelně. Poprodejní péče je tedy stejně důležitá jako získávání nových zákazníků. Zkuste se zamyslet, jaké příspěvky by tito zákazníci mohli ocenit. Jedním z dobrých tipů je třeba natočit návod, jak produkt co nejefektivněji používat apod.