Přejít k hlavnímu obsahu

Chatboti budou hrát při recruitmentu stále významnější roli

Read time: 5 minut
Chatboti budou hrát při recruitmentu stále významnější roli

Chatboti patří mezi nejvýznamnější moderní metody náboru zaměstnanců. Jsou dalším příkladem pronikání automatizace či umělé inteligence (viz článek “Poradíme vám, jak najít zaměstnance s pomocí AI”) do náboru a v podstatě jen představují evoluci mezilidské komunikace po chatu, která je dnes již běžným standardem. Optimální personální strategie pak využívá při recruitmentu kombinaci chatbotů a lidských zdrojů tak, aby byl náborový proces efektivní a zároveň lidsky přístupný. Jedná se tedy o nástroj, který hraje při získávání zaměstnanců důležitou roli, přičemž v dalších letech jeho význam ještě poroste. Přesto sami personalisté přiznávají, že kromě nesporného přínosu mají současní chatboti i určitá omezení, a proto se v dnešním článku zaměříme na kladné i záporné stránky tohoto pomocníka a ukážeme si, jakým směrem se bude v rámci recruitmentu dále vyvíjet.

Přínosy chatbotů

Prvotní kontakt mezi potenciálním zaměstnancem a firmou dnes probíhá v drtivé většině na internetu formou pracovních portálů, sociálních sítí nebo kariérních stránek. Chatboti pak usnadňují práci personalistům tím, že pomáhají udržet pozornost návštěvníků webu nebo sociální sítě a vytvářejí s nimi interakce. Obsahem této interakce může být například předávání informací, které chce organizace sama sdělit, ale které by si jinak sám od sebe návštěvník nemusel vyhledat.

Chatboti jsou také velmi vhodní pro zodpovídání často se opakujících dotazů uchazečů, které se nejčastěji týkají aktuálního stavu jejich přihlášek či probíhající fáze výběrového řízení. Toto řešení je obzvlášť důležité v době, kdy achillovou patou recruitmentu v mnoha společnostech zůstává pozdní či častěji žádná zpětná vazba. Z výzkumu provedeného v roce 2017 dokonce vyplývá, že až 85 % zájemců o práci nedostane odpověď na svůj dotaz.

Ačkoliv umělá inteligence nemůže zcela nahradit lidský faktor, nespornou výhodou chatbotů je fungování v nonstop režimu a absence nežádoucích vlivů, jako je únava nebo špatná nálada. Pro masovější nasazení v recruitmentu hovoří i příznivá cena, jež s v současné době pohybuje v řádech tisíců korun.

Omezení

Každá mince má dvě strany, což znamená, že kromě nesporného přínosu naráží chatboti také na své limity. Pořád se jedná o umělou inteligenci, která potřebuje neustálý rozvoj a vylepšování na základě výstupů z předchozích konverzace. Tento aspekt se však v praxi často ze strany firem podceňuje.

V českých podmínkách je také velkým problémem čeština. Sami HR pracovníci přiznali, že je to jeden z hlavních důvodů, proč s pořízením těchto řešení stále otálí a raději nadále realizují recruitment starými, osvědčenými metodami.

Jazyková bariéra se pak netýká pouze samotné češtiny, ale především způsobu vyjadřování, který se mezi lidmi významně liší, a může dovést chatbota do slepé uličky nepředvídatelnými nebo pro něj nepochopitelnými dotazy.

Dále se sice u chatbotů nevyskytují negativní lidské emoce, jako je například špatná nálada nebo vztek, avšak zároveň postrádají empatii včetně smyslu pro humor, jenž personalisté během recruitmentu běžně používají, aby odlehčili formálnost výběrového řízení a ukázali svoji firmu v přátelštější podobě.

Poslední výrazné omezení pak představuje riziko útoku hackerů, kteří mohou prostřednictvím napadeného chatbota rozesílat spam nebo dokonce organizovat falešné schůzky. Jen za červen letošního roku zaznamenal Národní úřad pro kybernetickou bezpečnost (NÚKIB) takových případů 22, přičemž většina z nich cílila na instituce státní správy.

Hlasoví chatboti

Experti se shodují, že ve střednědobém horizontu začnou hrát prim hlasoví chatboti, kteří již nebudou jen pomocníkem při recruitmentu, ale zasáhnou do celého životního cyklu zaměstnance včetně onboardingu či zjišťování pracovníkovy spokojenosti. V další fázi vývoje se pak objeví boti v podobě telefonického bota, jenž volá potenciálním uchazečům a nemá tedy již chatovou podobu.

Efektivita chatbotů při recruitmentu

Vyhodnocování efektivity je v každém oboru velmi důležité, ale v případě chatbotů je do určité míry problematické, protože se jedná o komerční produkt. Na vysokou efektivitu tak poukazují sami poskytovatelé, takže je otázkou, nakolik se bude jednat o přesné údaje. Pro přesná data tak bude potřeba, aby efektivitu měřila sama organizace, jež chatbota implementovala pro své konkrétní případy aplikace, na základě obdržených reakcí prostřednictvím chatbota.

 

Kdo jsme

reditel-spolecnosti-workintense

Ing. Ivan Rozman

Ředitel Společnosti

„Jsme schopni systémově reagovat na potřeby zákazníka zajistit HR/pracovní sily velice rychle a pružně bez ohledu na to, kde a kdy požadavky vzniknou. Usilujeme o to, abychom poskytovali prvotřídní profesionální služby našim partnerům prostřednictvím vedoucích pracovníku odborně orientovaných projektových tymu a proškolených kmenových zaměstnanců“

Kontakty: rozman@workintense.eu

Vedoucí marketingového oddělení

Ing. Ivan Rozman

Project manager (Enterprise Architecture)

„Naše podnikatelská a inovativní síla spočívá ve výměně zkušeností napříč našimi různorodými projekty. Své know-how sdílíme, což nám umožňuje neustále zvyšovat naši produktivitu, inovovat a důkladně propracovávat personální a provozní procesy a činnosti.“

Kontakty: ivan.rozman@workintense.eu

Vedoucí marketingového oddělení

Bc. Vjačeslav Rozman

CMO / Business Operations Analyst

„Europa Workintense je jedničkou v zaměstnávání pracovníků z Ukrajiny. Řešíme vše od dokladů až po adaptaci na projektu. Za 26 let na trhu jsme si osvojili postupy, které nám umožňují řešit zakázky velmi komplexně a individuálně dle potřeb trhu střední Evropy, konkrétních oborů i firem. Zakládáme si na budování dlouholetých obchodních vztahů s našimi partnery.“

Kontakty: rozman.v@workintensegroup.eu

Vedoucí obchodního oddělení

Mgr. Lýdie Ignat'uková

Vedoucí obchodního oddělení

„Nabízíme firmám dle jejich potřeb spolehlivý, kvalifikovaný a motivovaný personál z východní Evropy (zejména Ukrajiny). Patříme ke špičce mezi agenturami práce na českém trhu.“

Kontakty: lida.ignatyuk@workintense.eu

HR manager

Mgr. Jan Kupec

Projektový manager / HR manager

„Pomůžeme vám najít ten správný personál pro vaše firemní projekty. Obraťte se na nás, a my vám zajistíme kvalifikované dělníky, jaké potřebujete pro plynulý provoz vaši společnosti.“

Kontakty: jan.kupec@workintense.eu

HR manager

Ivan Orsag

Projektový manager / HR manager pro Západní Evropu

„Přestože jsou naší specializací zejména zaměstnanci pro dělnické profese a řemesla, zajišťujeme kvalifikované pracovníky pro široké spektrum dalších oblastí na trhu práce.“

Kontakty: i.orsag@workintense.eu

Recruiter

Svitlana Volyk

Customer Acquisition Specialist pro Polsko

„Pomůžeme vám najít kvalifikovaný personál nejrychlejším způsobem a v nejkratším termínu. Vzájemná pomoc - záruka rozvoje a úspěchu.”

Kontakty: s.volyk@workintense.eu

Recruiter

Svitlana Shvets

Customer Acquisition Specialist pro anglicky a německy mluvící země

„Působíme na celém území České republiky, podle potřeb zákazníků zajišťujeme pracovníky i v rámci EU. Chceme propojit trh práce západní, střední a východní Evropy.”

Kontakty: s.shvets@workintense.eu

„Působíme nejenom na celém území České republiky a taky Polska, Maďarska, Slovenska a jiných členských států EU. Podle potřeb zákazníků zajišťujeme pracovníky i v rámci EU.“