Chatboti patří mezi nejvýznamnější moderní metody náboru zaměstnanců. Jsou dalším příkladem pronikání automatizace či umělé inteligence (viz článek “Poradíme vám, jak najít zaměstnance s pomocí AI”) do náboru a v podstatě jen představují evoluci mezilidské komunikace po chatu, která je dnes již běžným standardem. Optimální personální strategie pak využívá při recruitmentu kombinaci chatbotů a lidských zdrojů tak, aby byl náborový proces efektivní a zároveň lidsky přístupný. Jedná se tedy o nástroj, který hraje při získávání zaměstnanců důležitou roli, přičemž v dalších letech jeho význam ještě poroste. Přesto sami personalisté přiznávají, že kromě nesporného přínosu mají současní chatboti i určitá omezení, a proto se v dnešním článku zaměříme na kladné i záporné stránky tohoto pomocníka a ukážeme si, jakým směrem se bude v rámci recruitmentu dále vyvíjet.
Přínosy chatbotů
Prvotní kontakt mezi potenciálním zaměstnancem a firmou dnes probíhá v drtivé většině na internetu formou pracovních portálů, sociálních sítí nebo kariérních stránek. Chatboti pak usnadňují práci personalistům tím, že pomáhají udržet pozornost návštěvníků webu nebo sociální sítě a vytvářejí s nimi interakce. Obsahem této interakce může být například předávání informací, které chce organizace sama sdělit, ale které by si jinak sám od sebe návštěvník nemusel vyhledat.
Chatboti jsou také velmi vhodní pro zodpovídání často se opakujících dotazů uchazečů, které se nejčastěji týkají aktuálního stavu jejich přihlášek či probíhající fáze výběrového řízení. Toto řešení je obzvlášť důležité v době, kdy achillovou patou recruitmentu v mnoha společnostech zůstává pozdní či častěji žádná zpětná vazba. Z výzkumu provedeného v roce 2017 dokonce vyplývá, že až 85 % zájemců o práci nedostane odpověď na svůj dotaz.
Ačkoliv umělá inteligence nemůže zcela nahradit lidský faktor, nespornou výhodou chatbotů je fungování v nonstop režimu a absence nežádoucích vlivů, jako je únava nebo špatná nálada. Pro masovější nasazení v recruitmentu hovoří i příznivá cena, jež s v současné době pohybuje v řádech tisíců korun.
Omezení
Každá mince má dvě strany, což znamená, že kromě nesporného přínosu naráží chatboti také na své limity. Pořád se jedná o umělou inteligenci, která potřebuje neustálý rozvoj a vylepšování na základě výstupů z předchozích konverzace. Tento aspekt se však v praxi často ze strany firem podceňuje.
V českých podmínkách je také velkým problémem čeština. Sami HR pracovníci přiznali, že je to jeden z hlavních důvodů, proč s pořízením těchto řešení stále otálí a raději nadále realizují recruitment starými, osvědčenými metodami.
Jazyková bariéra se pak netýká pouze samotné češtiny, ale především způsobu vyjadřování, který se mezi lidmi významně liší, a může dovést chatbota do slepé uličky nepředvídatelnými nebo pro něj nepochopitelnými dotazy.
Dále se sice u chatbotů nevyskytují negativní lidské emoce, jako je například špatná nálada nebo vztek, avšak zároveň postrádají empatii včetně smyslu pro humor, jenž personalisté během recruitmentu běžně používají, aby odlehčili formálnost výběrového řízení a ukázali svoji firmu v přátelštější podobě.
Poslední výrazné omezení pak představuje riziko útoku hackerů, kteří mohou prostřednictvím napadeného chatbota rozesílat spam nebo dokonce organizovat falešné schůzky. Jen za červen letošního roku zaznamenal Národní úřad pro kybernetickou bezpečnost (NÚKIB) takových případů 22, přičemž většina z nich cílila na instituce státní správy.
Hlasoví chatboti
Experti se shodují, že ve střednědobém horizontu začnou hrát prim hlasoví chatboti, kteří již nebudou jen pomocníkem při recruitmentu, ale zasáhnou do celého životního cyklu zaměstnance včetně onboardingu či zjišťování pracovníkovy spokojenosti. V další fázi vývoje se pak objeví boti v podobě telefonického bota, jenž volá potenciálním uchazečům a nemá tedy již chatovou podobu.
Efektivita chatbotů při recruitmentu
Vyhodnocování efektivity je v každém oboru velmi důležité, ale v případě chatbotů je do určité míry problematické, protože se jedná o komerční produkt. Na vysokou efektivitu tak poukazují sami poskytovatelé, takže je otázkou, nakolik se bude jednat o přesné údaje. Pro přesná data tak bude potřeba, aby efektivitu měřila sama organizace, jež chatbota implementovala pro své konkrétní případy aplikace, na základě obdržených reakcí prostřednictvím chatbota.