Najít kvalitní zaměstnance se často podobá hledání jehly v kupce sena. Přesto existují účinné nástroje, jak svého vyvoleného zaměstnance nalézt. Chce to jen trochu kreativity, času a trpělivosti.
Kde hledat pracovníky
Zaměstnanci se dají nalézt mnoha způsoby, přičemž ty nejefektivnější si blíže představíme.
- Inzerce na pracovních portálech. Jedná se pravděpodobně o nejčastější formu hledání nových pracovníků. Personalista napíše pracovní inzerát (blíže jsme o této problematice psali v článku “Jak napsat úspěšný pracovní inzerát”), který umístí na pracovní weby. A pak už jen čeká na došlé životopisy.
- Inzerce v tisku. Tento formát v poslední době vytlačují elektronická média, avšak své čtenáře si stále najde.
- Pracovní úřady. Na pracovních úřadech je velké množství nezaměstnané pracovní síly, ze které se dá vybírat. Již dávno neplatí, že se sem hlásí jen modré límečky, protože covidová situace překopala pracovní trh a tak zde nalezneme mnoho kvalifikovaných pracovníků z cestovního ruchu a pohostinství.
- Personální agentury. Personální agentury se přímo specializují na vyhledávání a nábor pracovníků. Mají obsáhlé interní databáze a v náboru patří mezi největší experty na českém pracovním trhu. Díky tomu dokáží najít vhodné zaměstnance rychle a efektivně.
- Doporučení stávajícího kolegy. Tzv. šeptanda je v českých podmínkách mimořádně efektivním nástrojem. Firmy mají tuto formu rády, protože nového zaměstnance jim doporučí pracovník, kterého znají a ví, že je spolehlivý. Dá se tedy předpokládat, že spolehlivý bude i nový zaměstnanec.
- Inzerce na sociálních sítích. Tímto způsobem nalákáte hlavně mladé lidi, kteří klasické inzeráty příliš nečtou. Skvělé uplatnění naleznou zejména na juniorních pozicích.
- Pracovní veletrhy. Na pracovní veletrhy obvykle chodí lidé, kteří to s hledáním práce myslí vážně. Obvykle už mají něco za sebou a na veletrzích hledají způsoby, jak posunout svoji kariéru dopředu.
Jak na bílé límečky, odborníky IT a vysoce sofistikované specialisty
Tito pracovníci jsou charakterističtí tím, že dobře znají svoji cenu na trhu práce. Zde je na místě použít tzv. Headhuntery. Headhunteři mají páky na to, aby konkrétní odborníky oslovili a přetáhli je konkurenci do vaší firmy. Bohužel současná covidová situace nenahrává změnám zaměstnání na všech úrovních. Přesto to není nemožné a i v těchto segmentech se lámou ledy. Pro tyto odborníky často nehrají nejdůležitější roli plat nebo používání firemního vozu i k soukromým účelům. Často je nalákáte na nové výzvy, kterým budou muset v novém zaměstnání čelit.
Trh se transformoval a personalisté na něj musejí reagovat
Pandemická situace značně zamíchala kartami na tuzemském pracovním trhu. V následujících měsících můžeme očekávat zvýšenou míru nezaměstnanosti. Dá se čekat, že nezaměstnaní nebudou jen čekat v koutku a vezmou útokem všemožné rekvalifikace. V některých případech je úřady práce proplácejí v plné výši, jindy jen na rekvalifikační kurz přispívají. Značná část nezaměstnaných si rekvalifikační kurz zaplatí z vlastních zdrojů.
A naopak, jaký je ideální kandidát, který bude přínosem pro každou firmu:
- Zaměstnanec 21. století si dobře rozumí s moderními technologiemi. Postupná digitalizace, automatizace a A.I. (Umělá inteligence) výrazně zasáhnou do pracovního trhu a pracovník, který nedokáže na tyto trendy zareagovat se vyčlení z pracovního procesu.
- Schopnost komplexního řešení problému. Domýšlení věcí do důsledku a odhadnout důsledky daného řešení je schopnost, pro kterou Vám firmy utrhají ruce.
- Kritické myšlení. Přestože umělá inteligence bude brzy co do kognitivních funkcí srovnatelná s člověkem (nebo možná právě proto), je stále třeba realisticky uvažujícího skutečného člověka, který dokáže kriticky zhodnotit výsledek pracovního úkolu, vybrat z obrovského množství informací to podstatné nebo opravit případné nesrovnalosti.
- Kreativita. Jedná z mála věcí, kterou současní roboti nejsou schopni nahradit. Kreativní nápady a inovace dokážou firmám přinést obrovské finanční přínosy. Též se velmi cení dovednost uchopit nápad kolegy, doplnit ho a společně jej realizovat.
- Schopnost vedení a práce v týmu. Dobře sladěný kolektiv se neskládá snadno, avšak opět se jedná o něco, co ani sebelepší robot nezvládne. V dobře sladěném kolektivu se setkáme se smysluplným rozdělováním úkolů, dohlížení na jejich plněním, práce na společném cíli, kdy každý může přispět svými nenahraditelnými dovednostmi a zkušenostmi. Součástí by měla být efektivní komunikace a otevřenost ke zdravé diskusi i na obtížná témata.
- Celoživotní vzdělávání. Celoživotní vzdělávání ve svém oboru se již stalo standardem.
- Pracovat ve stresu. Se stále stoupajícím tempem života přichází také požadavek na schopnost zaměstnance pracovat pod tlakem, v rychlém tempu a čelit nestandardním situacím „ad hoc“, tedy být schopen vymyslet na místě řešení, které v ideálním případě povede k win-win situaci.
- Dokonalá znalost anglického jazyka. Ideální zaměstnanec 21. století ovládá anglický jazyk a v ideálním případě i další světové jazyky.