Rychle měnící se proces náboru nových zaměstnanců vyžaduje i poněkud pozměněné dovednosti náborářů. I nadále však platí, že práce recruitera je jako práce zlatokopa. Ten musí totiž mezi tunami písku najít zlaté zrnko. Mnozí by asi oponovali a označili novodobého recruitera spíše za psychologa se silně vyvinutým šestým smyslem. A majitelé firem? Ti v něm vidí často kouzelníka, který dokáže nemožné. Pravda bude nejspíš někde uprostřed.
K čemu dochází na současném trhu práce
Především k extrémnímu zrychlování náborových procesů. A právě proto je nutné zrychlit nejen celou náborovou činnost, ale i její jednotlivé stupně. Příkladem mohou být videohovory, které postupně nahrazují dříve využívané osobní pohovory. Nové generaci zaměstnanců bude taktéž třeba nabídnout nové benefity, a na to musí být recruiteři dostatečně připraveni. Lidé stále více před finančními výhodami upřednostňují flexibilní pracovní dobu s možností alespoň částečného využití home office. Chtějí mít také určité pracovní svobody a nezávislost.
Recruiter kouzelník
Musí umět roztočit magický kruh networkingu aneb ten hledá toho a ten zase onoho. Budování dobrých osobních vztahů nejen s kandidáty, ale i se zadavateli je nutnost. Posloužit k tomu mohou zpětné vazby či alespoň krátké odpovědi s výsledkem pohovoru. Zkrátka se nevyplatí nechávat kandidáty marně čekat na výsledky. Zkušenost kandidátů z výběrového řízení ovlivňuje (nejen) reputaci zaměstnavatele, což v důsledku může zvýšit či snížit zájem uchazečů o pracovní místo ve firmě.
Recruiter influencer, bloger i obchodník
Sociální sítě představují v současnosti velmi důležitý nástroj v nalezení potenciálních zaměstnanců. Každá z nich přitom zastupuje jinou cílovou skupinu kandidátů. Typické příklady jsou Facebook vs. LinkedIn. Chcete-li najít pracovníky nižší (až střední) kvalifikace sáhnete po Facebooku. Naopak pokud hledáte specifickou vysokou pozici, pravděpodobně zvolíte LinkedIn. Social media management se zkrátka stává klíčovým i v oboru HR a zástupci tohoto oboru by měli umět vybudovat, a hlavně udržet si svůj brand.
Recruiter psycholog
Náborář by měl vidět v kandidátech i to, co v sobě sami nevidí. Je to vůbec možné? Lidé své schopnosti a dovednosti často na pohovorech přeceňují anebo naopak podceňují. Recruiter s dovednostmi psychologa dokáže rozmotat spletitou síť myšlenek uchazeče a odhalit, zda se o danou opozici opravdu vážně zajímá. Je schopen také rozpoznat, do jaké míry je uchazeč flexibilní. Jsou-li uchazeči příliš uzavření, dokáže získat potřebné informace.
Recruiter kreativista
Každý recruiter hledá své vlastní cesty a způsoby, jak do kandidátů proniknout. To však úplně nestačí. Měl by také vědět, jak pracovat s materiálem, který od zájemců o danou pozici získá. Vědět, že nikdy není správná jen jedna jediná cesta. Stejně jako v živote je totiž v HR vždy vícero správných odpovědí. Nastalé výzvy je třeba proto řešit se zdravou dávkou kreativity.
Recruiter umělec
Dát jen na první dojem? Vyplatí se to nebo ne? Odhalit, co kandidát hraje a co předstírá, je jisté umění. V praxi se vše velmi brzy ujasní, avšak již může být pozdě. Kvalitní náborář je schopen odhadnout, zda člověk sám sebe nenutí do něčeho, na co nemá. Umí kandidátovi položit otázku, z níž to pozná, nebo alespoň odhadne.
Recruiter se šestým smyslem
Měl by umět se do kandidáta vžít, chytit ho za srdce a představit mu firmu v reálném a zároveň motivujícím světle. (odstraněná věta) Chytrý recruiter bere kandidáta jako možnost, jak se dostat k jiným kandidátům. Také nevylučuje možnost se k témuž člověku vrátit, nalezne-li pro něj vhodnější pozici. Kontaktů totiž není nekonečně mnoho a osob schopných a vhodných pro výkon určité profese taktéř.
Recruiter metodik
V budoucnosti se očekává, že recruiteři již nebudou muset číst životopisy a motivační dopisy v e-mailech. Vše bude recruiterům moderní doby předpřipravovat důmyslná a do detailů propracovaná technologie. Náborář současnosti by neměl vidět pracovní místo jako svěrací kazajku, která by mohla překážet v rozvoji nadějného zaměstnance. Nepodceňuje biologické hodiny ani u sebe, ani u jiných. Plánuje i své pracovní kroky podle toho, jak se cítí v v určitou denní dobu. Každý jistě ví, kdy zvládnete těžší úkoly, a kdy se mu více hodí pracovat na něčem méně zásadním, nebo méně atraktivním.