Přejít k hlavnímu obsahu

Personální audit. Co obnáší a jaké jsou jeho cíle

Read time: 4 minuty
Personální audit. Co obnáší a jaké jsou jeho cíle

Každá firma se může dostat do problémů. Nedaří se plnit dlouhodobé cíle, nastavené procesy se zdají být neefektivní, nebo zcela nefunkční. Váš tým je demotivovaný, unavený a bez energie. Zkoušeli jste různé věci, jak stávající stav napravit, ale nic nepomohlo. Možná je čas na personální audit, jež přezkoumá Vaši firmu nezaujatýma očima a dá Vám objektivní zpětnou vazbu.

Co si představit pod pojmem personální audit?

Ve své podstatě se jedná o proces, při kterém auditoři podrobně zkoumají chod firmy z personálního hlediska. Zaměřují se na interní procesy, rozdělení práce, organizační strukturu, systém delegování, komunikaci mezi pracovníky nebo časové kapacity. Zcela zásadní při zadávání personálního auditu je definovat otázky, na které má kontrola odpovědět.

Kdy zvolit personální audit?

Pro toto řešení se nejčastěji uchylují společnosti, které zažívají personální krizi nebo pokles zisků. Výjimkou ale nejsou ani firmy, jež se nachází v zelených číslech, jejich zaměstnanci jsou spokojeni a nastavené procesy fungují dobře. Vědí, že v době blahobytu je moudré připravit se na krizi, která může kdykoliv přijít. Část organizací také zadává personální audit ve chvíli, kdy stojí před nelehkým rozhodnutím, jak firmu rozvíjet a posouvat dál. Dá se tak říci, že čas na personální audit je vždycky. Důležité přitom je, aby byla společnost ochotna výsledky auditu respektovat a co nejdříve učinila kroky k nápravě. V opačném případě se jedná o zcela zbytečně proinvestované peníze. 

Cíle auditu

Cílem personálního auditu je zodpovědět na definované otázky a navrhnout optimální řešení. Mezi nejčastější dotazy, které firmy řeší, patří:

  • Jaká ve firmě panuje nálada? Jsou zaměstnanci spokojení a motivovaní?
  • Jsou zaměstnanci přetížení nebo naopak nevytížení?
  • Máme plány pro krizové situace? Jsou všichni zaměstnanci zastupitelní a je připravený systém delegující práci ve chvíli, kdy někdo vypadne?
  • Jsou nastavené procesy efektivní? Nedělají se nějaké činnosti zbytečně?
  • Máme vytvořený rozvojový plán zaměstnanců? Známe potenciál našich zaměstnanců?
  • Funguje komunikace mezi vedením a zaměstnanci oběma směry?
  • Znají zaměstnanci strategii firmy a ideu, kterou firma prosazuje?

Postup od A do Z

  • Na začátku společnost definuje jasné otázky, na které má audit odpovědět.
  • Auditor společně s vedením firmy vybere cílovou skupinu, které se bude audit týkat (například střední management nebo výroba).
  • Na začátku si také obě strany určí časový rámec auditu. Všichni účastníci by měli vědět, jak dlouho bude audit probíhat a co to znamená pro chod firmy.
  • Auditor má promyšlenou komunikační strategii – tedy kdy a komu bude oznamovat dílčí nebo závěrečná zjištění.
  • Hlavní částí auditu jsou rozhovory se všemi účastníky z vedení i z řad zaměstnanců o tom, jak se v práci cítí, jaké mají kompetence, jak funguje týmová komunikace a podobně. Auditor se v rozhovorech snaží odhalit skryté problémy.
  • Auditor analyzuje také dokumenty, jako je evidence docházky nebo data o produktivitě zaměstnanců. Zajímá se o to, jak jsou nastavené interní procesy, a jak to vypadá v praxi. Tato fáze může společně s rozhovory trvat i několik týdnů.
  • Zjištění a doporučení auditor zpracuje do závěrečné zprávy, kterou předá firmě.
  • Vedení firmy přijímá opatření doporučené auditorem.

Nejčastější chyba firem

Provozní slepota. V mnoha společnostech dělají zaměstnanci více věci najednou a stabilně nestíhají. Vedení má pocit, že jediným řešením je navýšit počet zaměstnanců. Lidé přebírají za druhé úkoly, které dělat nemají (protože je jim nepříjemné odmítnout pomoc, nebo chtějí vypadat dobře a chtějí se zalíbit), na druhou stranu pak gró své pracovní náplně nedělají, protože ji nestíhají. Personální audit často odhalí, že za domnělou přetížeností zaměstnanců je špatná organizace práce. Auditoři firmě doporučí jasně definované procesy, zodpovědnosti a pravomoci k výkonu práce.

Kdo jsme

reditel-spolecnosti-workintense

Ing. Ivan Rozman

Ředitel Společnosti

„Jsme schopni systémově reagovat na potřeby zákazníka zajistit HR/pracovní sily velice rychle a pružně bez ohledu na to, kde a kdy požadavky vzniknou. Usilujeme o to, abychom poskytovali prvotřídní profesionální služby našim partnerům prostřednictvím vedoucích pracovníku odborně orientovaných projektových tymu a proškolených kmenových zaměstnanců“

Kontakty: rozman@workintense.eu

Vedoucí marketingového oddělení

Ing. Ivan Rozman

Project manager (Enterprise Architecture)

„Naše podnikatelská a inovativní síla spočívá ve výměně zkušeností napříč našimi různorodými projekty. Své know-how sdílíme, což nám umožňuje neustále zvyšovat naši produktivitu, inovovat a důkladně propracovávat personální a provozní procesy a činnosti.“

Kontakty: ivan.rozman@workintense.eu

Vedoucí marketingového oddělení

Bc. Vjačeslav Rozman

CMO / Business Operations Analyst

„Europa Workintense je jedničkou v zaměstnávání pracovníků z Ukrajiny. Řešíme vše od dokladů až po adaptaci na projektu. Za 26 let na trhu jsme si osvojili postupy, které nám umožňují řešit zakázky velmi komplexně a individuálně dle potřeb trhu střední Evropy, konkrétních oborů i firem. Zakládáme si na budování dlouholetých obchodních vztahů s našimi partnery.“

Kontakty: rozman.v@workintensegroup.eu

Vedoucí obchodního oddělení

Mgr. Lýdie Ignat'uková

Vedoucí obchodního oddělení

„Nabízíme firmám dle jejich potřeb spolehlivý, kvalifikovaný a motivovaný personál z východní Evropy (zejména Ukrajiny). Patříme ke špičce mezi agenturami práce na českém trhu.“

Kontakty: lida.ignatyuk@workintense.eu

HR manager

Mgr. Jan Kupec

Projektový manager / HR manager

„Pomůžeme vám najít ten správný personál pro vaše firemní projekty. Obraťte se na nás, a my vám zajistíme kvalifikované dělníky, jaké potřebujete pro plynulý provoz vaši společnosti.“

Kontakty: jan.kupec@workintense.eu

HR manager

Adalbert Jovna

Projektový manager / HR manager pro ČR a Maďarsko

„Ke každému z našich klientů přistupujeme jednotlivě. Všem se snažíme nabídnout službu, která bude tím nejlepším řešením pro jeho společnost. Profesionálně prověřujeme každého uchazeče a dbáme na to, aby uchazeči k práci přistupovali zodpovědně a poctivě.“

Kontakty: a.jovna@workintense.eu

HR manager

Ivan Orsag

Projektový manager / HR manager pro Západní Evropu

„Přestože jsou naší specializací zejména zaměstnanci pro dělnické profese a řemesla, zajišťujeme kvalifikované pracovníky pro široké spektrum dalších oblastí na trhu práce.“

Kontakty: i.orsag@workintense.eu

Recruiter

Nataliia Varianytsia

Customer Acquisition Specialist pro ČR a SK

„Férové partnerství a spokojenost všech zúčastněných stran je základ našeho podnikání. Staňte se jedním z našich spokojených zákazníků.“

Kontakty: n.varianytsia@workintense.eu

Recruiter

Svitlana Volyk

Customer Acquisition Specialist pro Polsko

„Pomůžeme vám najít kvalifikovaný personál nejrychlejším způsobem a v nejkratším termínu. Vzájemná pomoc - záruka rozvoje a úspěchu.”

Kontakty: s.volyk@workintense.eu

Recruiter

Svitlana Shvets

Customer Acquisition Specialist pro anglicky a německy mluvící země

„Působíme na celém území České republiky, podle potřeb zákazníků zajišťujeme pracovníky i v rámci EU. Chceme propojit trh práce západní, střední a východní Evropy.”

Kontakty: s.shvets@workintense.eu

„Působíme nejenom na celém území České republiky a taky Polska, Maďarska, Slovenska a jiných členských států EU. Podle potřeb zákazníků zajišťujeme pracovníky i v rámci EU.“