Podle statistik má český trh s agenturním zaměstnáváním několik set tisíc pracovních pozic, které jsou obsazeny prostřednictvím personálních agentur. Tyto agentury pokrývají formou pronájmu zaměstnanců širokou škálu odvětví a profesí, včetně průmyslu, služeb, administrativy, stavebnictví a dalších. Růst popularity agenturního zaměstnávání lze zaznamenat díky jeho flexibilitě a schopnosti rychle reagovat na změny na trhu práce. Zaměstnavatelé mohou přes personální agentury snadněji najít pracovníky na dočasné nebo sezónní pozice a uchazeči o zaměstnání mohou využít agentury k rychlému nalezení pracovní příležitosti. V této souvislosti je zajímavé zmínit nedávnou studii zaměřenou na pronájem zaměstnanců, která mimo jiné zjišťovala, jaká je struktura agenturních pracovníků z hlediska pohlaví, věku či vzdělání nebo v jakých oborech se nejčastěji dočasně přidělení zaměstnanci objevují.
Struktura agenturních zaměstnanců
Asi nijak nepřekvapí, že větší podíl v tuzemských personálních agenturách (PA) zaujímají muži (59 %), neboť tento trend kopíruje většinu států Evropské unie kromě Slovinska, Malty a Polska. Největší podíl agenturních zaměstnanců nalezneme u mladých lidí do 30 let (30 % mužů v této věkové kategorii znamená největší zastoupení ze všech věkových skupin mužů zaměstnaných u PA, u žen pak toto číslo činí 26 %), což signalizuje, že obě pohlaví často berou práci v agentuře jako odrazový můstek k další kariéře. Tomu odpovídá i zájem ze strany firem, jež nejčastěji sahají po pronájmu zaměstnanců na fyzicky náročné pozice, jako je balič, skladník-picker nebo svářeč.
Po třicátém roku věku už většina mužů působí jako kmenoví zaměstnanci a ženy v tomto období odchází na mateřskou. Zajímavé je, že zatímco se pánové v dalších letech soustředí na systematické budování kariéry, u žen se opět zvyšuje podíl v personálních agenturách (ve věkové skupině 40-49 let činí 27 %, což znamená, že mají ženy v této fázi života vůbec největší zastoupení v PA). Pravděpodobně je to zapříčiněné tím, že se v tomto věku vrací po rodičovské dovolené zpět na pracovní trh a personální agentury vnímají jako vhodnou formu pro opětovné začlenění do pracovního procesu.
Pronájem zaměstnanců podle oborů a vzdělání
Z výsledků studie vyplývá, že největší zastoupení mají agenturní zaměstnanci v 8. hlavní třídě – obsluha strojů a zařízení, montéři dle klasifikace CZ-ISCO (celá polovina). Druhou nejpočetnější skupinu tvoří pomocní a nekvalifikovaní pracovníci (19 %), kteří se však v drtivé míře rekrutují z řad cizinců. Některé personální agentury na tuto poptávku reagují tím, že se přímo specializují na pronájem zaměstnanců z Ukrajiny a dalších postsovětských zemí. Třetí místo obsadili řemeslníci a opraváři (12 %), tedy skupina pracovníků, která chybí napříč celou Českou republikou.
Poptávané obory pak přímo odrážejí skladbu agenturních zaměstnanců. Největší část z nich (42 %) má středoškolské vzdělání bez maturity, následují pracovníci se základním a nedokončeným vzděláním (23 %). Tyto výsledky tak ukazují, že společnosti nejčastěji oslovují personální agentury, když hledají pronájem zaměstnanců na manuální činnosti, které v tuzemsku dlouhodobě stojí na okraji zájmu zejména mladé generace.
Zvláštní skupinu pak tvoří pracovníci z Ukrajiny. V souvislosti s ruskou agresí narostl na našem pracovním trhu významný podíl Ukrajinek s vysokoškolským vzděláním, které však naráží při hledání zaměstnání na neznalost českého jazyka a také na fakt, že Česká republika zatím jejich vzdělání neuznává. Tyto pracovnice tak často končí v personálních agenturách, které je v rámci pronájmu zaměstnanců dočasně přidělují ke konkrétním společnostem, ovšem logicky na nižší pozice. Podle aktuálních dat tvoří Ukrajinci již 5 % populace.
Postavení personálních agentur
Ačkoliv se z uvedených údajů může zdát, že se personální agentury zaměřují pouze na pronájem zaměstnanců do manuálních pozic, není tomu tak. Mnoho agentur v rámci svého podnikání nabízí komplexní služby včetně vyhledávání expertů s velmi specifickou kvalifikací (tzv. Executive Search), headhunting (přímé vyhledávání pracovníků pro vrcholové pozice ve společnosti), Try and hire (služba, která umožní vyzkoušet si nového pracovníka ještě před podpisem samotné smlouvy), Outplacement (viz náš článek “Jaké výhody přináší outplacement”) nebo outsourcing jednotlivých oborů (např. outsourcing mzdového účetnictví a personalistiky, outsourcing v administrativě, IT outsourcing, outsourcing logistiky, outsourcing v automotive a další). Záleží tedy na každém klientovi, do jakého oboru a na jakou pozici si pronájem zaměstnanců zvolí, neboť personální agentury v tomto směru nabízejí širokou škálu možností.