Každá společnost musí čas od času optimalizovat svůj stav personálu. V období, kdy se ekonomice nedaří a nastává útlum po nových zakázkách, většina firem sáhne po propouštění, aby v nepříznivé době minimalizovala personální náklady, které tradičně patří mezi největší položky v rozpočtu. Snížit stav personálu ovšem není tak jednoduché, neboť není-li zaměstnanec již ve zkušební době, běží mu při výpovědi dvouměsíční výpovědní lhůta a ze zákona mu náleží odstupné (řídí se zákonnými podmínkami, ale typicky se jedná právě o nadbytečnost). Ještě složitější situace nastává ve chvíli, kdy je pracovníků nedostatek a firmy musí nabírat nové kolegy. Zvlášť v období nízké nezaměstnanosti se ukazuje nábor nových zaměstnanců jako tvrdý oříšek. Proto se nelze divit, že se řada společností obrací na agentury práce, jež mají v tomto oboru mnohaleté zkušenosti a disponují možnostmi, které běžný zaměstnavatel postrádá. Mezi nejpoptávanější služby patří bezesporu dočasná výpomoc, jež doplní na předem dohodnutou dobu podstav personálu. Z praxe víme, že je o tuto službu zájem, ale podnikatelé často nevědí, jak přesně pronájem pracovníků funguje, a proto jsme vybrali nejčastější otázky uživatelů a pokusili se na ně v dnešním článku odpovědět.
Nejčastěji kladené otázky
Jak služba dočasná výpomoc přesně funguje?
Ve chvíli, kdy dojdete k závěru, že by se Vám hodila dočasná výpomoc externích pracovních sil, je prvním krokem výběr personální agentury (PA). Proto jen ve stručnosti shrneme, že stačí vyhledat personální agenturu na internetu a ověřit si, že Vámi poptávanou službu nabízí. Po kontaktování PA popíšete své požadavky a dohodnete se s agenturou na konkrétních podmínkách.
Je dána minimální délka kontraktu?
Naprostá většina agentur přistupuje k této otázce flexibilně a nestanovuje si minimální délku kontraktu. V rámci individuálního přístupu záleží na Vás, na jak dlouho dočasnou výpomoc potřebujete. Agentury práce se Vám v tomto směru přizpůsobí a nekladou si žádné požadavky. Naopak, potřebujete-li nasmlouvanou službu prodloužit, PA Vám vyjdou vstříc.
Z jakých oborů dokážete pracovníky zajistit?
Personální agentury obvykle disponují širokou škálou poptávaných profesí. Pochopitelně nejrychleji Vám dodají na dočasnou výpomoc dělníky a pracovníky z manuálních oborů, jako jsou skladníci, dělníci v automotive, zámečníci, svářeči, lakýrníci, truhláři atd.
Nejsou to však jen manuální obory, které dokáže personální agentura zajistit. V rámci svých služeb dodá i zaměstnance na vysoce sofistikované pozice například z řad výpočetní techniky, přičemž nejobsazovanější pozice tvoří vývojáři, IT architekti a produktoví manažeři.
Bude si s tím vědět rady moje účetní?
V tomto bodě můžete být zcela bez starostí, neboť Vaše účetní oddělení to bude mít velice snadné. Prakticky jediné, co musí Vaše účetní udělat, je zaúčtovat fakturu, kterou Vám za objednané služby agentura práce vystaví. Je to právě agentura, jež bere na svá bedra veškerou administrativu, aby to měl uživatel co nejjednodušší a nemusel se zabývat byrokracií.
Co získám touto službou?
Kromě toho, že Vám odpadnou starosti s vymýšlením pracovního inzerátu, personální a mzdovou agendou či hlídáním 3měsíční zkušební doby, získáte následující výhody:
- Zaměstnance přesně na dobu, kdy je potřebujete. Ať už se jedná o záskok na 14 dnů v období dovolených nebo dlouhodobou spolupráci na několik měsíců bez minimální délky kontraktu.
- Nižší fluktuaci. Dočasná výpomoc Vám pomůže flexibilně reagovat na aktuální situaci Vašeho personálu, díky čemuž se vyhnete častému střídání zaměstnanců.
- Koordinátora, který se postará o bezproblémový průběh výpomoci.
- Okamžitou náhradu za pronajatého pracovníka v případě nemoci nebo jiné pracovní neschopnosti bez nutnosti náhle hledat zaměstnance na volném trhu práce.