Přejít k hlavnímu obsahu

Příprava na výběrové řízení

Read time: 5 minut
Příprava na výběrové řízení

Výběrové řízení je nedílnou součástí procesu náboru nových zaměstnanců. Vše začíná již definováním volné pracovní pozice a sepsáním pracovního inzerátu. Tato úvodní fáze je velmi důležitá, protože míč je na Vaší straně a přímo ovlivní počet a kvalitu uchazečů, kteří se Vám přihlásí. S rozvojem humanitních věd se rozvíjí i firemní prostředí a výběrová řízení se stávají náročnějšími a složitějšími na přípravu. Abyste tento proces úspěšně zvládli, přinášíme pár tipů. 

Fáze výběrového řízení

Pro lepší orientaci je vhodné rozdělit nabídku do čtyř následujících fází:

  1. Pracovní náplň. Zde je důležité, abyste co nejkonkrétněji popsali, co bude budoucí zaměstnanec v rámci pracovního místa vykonávat. Ideální je vypíchnout činnosti, které na pracovníka čekají každý den. V případě asistentky ředitele je to například vedení diáře, domlouvání schůzek, administrativa, vyřizování telefonátů, pošty atd. Do popisu pracovní náplně také zařaďte rozhodovací pravomoci a kompetence. Mějte na paměti, že čím lépe definujete náplň práce, tím kvalitnější kandidáti se Vám budou hlásit. 
  2. Požadavky. U tohoto bodu je vhodné rozdělit si požadavky na ty, které přímo souvisí s pracovní pozicí a na požadavky, jež jsou vítaným bonusem. Rozmyslete si například, zda u kvalifikace vyžadujete jen stupeň vzdělání nebo hledáte konkrétní obor. Typickým příkladem jsou například jazykové schopnosti. Je jasné, že recepční v hotelovém zařízení se neobejde bez anglického jazyka, zatímco některé účetní si vystačí jen s rodnou řečí. Při kladení požadavků se zásadně vyhněte diskriminačním podmínkám. Tabu jsou požadavky na věk, pohlaví, náboženské vyznání, rodinný stav, barvu pleti apod. Týká se to i profesí, které jsou záležitostí výlučně jednoho pohlaví (například práce v dolech). Pakliže se při sestavování požadavků nevyvarujete diskriminačním podmínkám, hrozí Vám ze zákona pokuta až do výše 250 000 korun
  3. Výhody. Mezi výhody zahrňte vše, co budoucímu kolegovi nabízíte. Snažte se kromě benefitů vyzdvihnout, co výhodného mu práce ve Vašem podniku přinese. Může se jednat například o školení, vzdělávání, možnost kariérního růstu, nové praktické zkušenosti apod. 
  4. Kontakt. V dnešní době už většina společností zveřejňuje své pracovní nabídky na specializovaných webových portálech. Abyste zvýšili důvěryhodnost svého inzerátu, doporučujeme vždy uvádět kontakt na odpovědnou osobu (e-mail a telefon) včetně celého názvu firmy a jejího sídla. Nejde-li o velký známý podnik, je vhodné také nastínit jeho zaměření a oblast působení.

Výběrové řízení s pohovorem

Klasické přijímací řízení s pohovorem se uplatňuje na profese, které nejsou příliš specializované a hlásí se na ně velké množství uchazečů. Obvykle se skládá z následujících dvou až tří výběrových kol:

  • Selektivní kolo. V této fázi personalisté vybírají kandidáty z došlých životopisů, průvodních dopisů, případně i dotazníků. Jedná se o část, jež zabere HR pracovníkům nejvíce času, proto není divu, že jednomu CV věnují maximálně půl minuty. Uchazečům o zaměstnání doporučujeme přečíst článek “Jak napsat životopis, aby zaujal Vašeho budoucího zaměstnavatele”.
  • Užší kolo. V užším kole se poprvé setkají adepti se zástupci firmy tváří v tvář. Jde o nejdůležitější část pohovoru, protože personalisté kromě komunikace mají možnost sledovat i neverbální projevy včetně řeči těla (tzv. body language).
  • Finální kolo. U klasického výběrového řízení se většinou neuplatňuje. HR pracovníci jej používají v případech, kdy chtějí otestovat konkrétní praktické znalosti uchazeče. V rámci finálního kola mohou zadat například provedení prezentace, vypracování specifického úkolu atd.

Psychologické testy

Používají se na pracovní pozice s vyššími nároky i zodpovědností. V takových případech je nutné, aby vedení firmy novému zaměstnanci plně důvěřovalo. V tento moment se vyplatí využít (také) poznatků psychodiagnostiky. Psychologické testy podrobně prozkoumají povahu uchazeče o zaměstnání a poskytnou firmě zpětnou vazbu. Při této metodě je třeba brát v úvahu, že zájemci podobné testy již absolvovali a vědí, jak správně odpovídat. Z tohoto důvodu by měl psychodiagnostiku provádět zkušený odborník. Ten dokáže nepravdivé odpovědi snadno odhalit, neboť v testech jsou vloženy zvláštní otázky, které zkoumají právě pravdivost předchozích tvrzení.

Kdo jsme

reditel-spolecnosti-workintense

Ing. Ivan Rozman

Ředitel Společnosti

„Jsme schopni systémově reagovat na potřeby zákazníka zajistit HR/pracovní sily velice rychle a pružně bez ohledu na to, kde a kdy požadavky vzniknou. Usilujeme o to, abychom poskytovali prvotřídní profesionální služby našim partnerům prostřednictvím vedoucích pracovníku odborně orientovaných projektových tymu a proškolených kmenových zaměstnanců“

Kontakty: rozman@workintense.eu

Vedoucí marketingového oddělení

Ing. Ivan Rozman

Project manager (Enterprise Architecture)

„Naše podnikatelská a inovativní síla spočívá ve výměně zkušeností napříč našimi různorodými projekty. Své know-how sdílíme, což nám umožňuje neustále zvyšovat naši produktivitu, inovovat a důkladně propracovávat personální a provozní procesy a činnosti.“

Kontakty: ivan.rozman@workintense.eu

Vedoucí marketingového oddělení

Bc. Vjačeslav Rozman

CMO / Business Operations Analyst

„Europa Workintense je jedničkou v zaměstnávání pracovníků z Ukrajiny. Řešíme vše od dokladů až po adaptaci na projektu. Za 26 let na trhu jsme si osvojili postupy, které nám umožňují řešit zakázky velmi komplexně a individuálně dle potřeb trhu střední Evropy, konkrétních oborů i firem. Zakládáme si na budování dlouholetých obchodních vztahů s našimi partnery.“

Kontakty: rozman.v@workintensegroup.eu

Vedoucí obchodního oddělení

Mgr. Lýdie Ignat'uková

Vedoucí obchodního oddělení

„Nabízíme firmám dle jejich potřeb spolehlivý, kvalifikovaný a motivovaný personál z východní Evropy (zejména Ukrajiny). Patříme ke špičce mezi agenturami práce na českém trhu.“

Kontakty: lida.ignatyuk@workintense.eu

HR manager

Mgr. Jan Kupec

Projektový manager / HR manager

„Pomůžeme vám najít ten správný personál pro vaše firemní projekty. Obraťte se na nás, a my vám zajistíme kvalifikované dělníky, jaké potřebujete pro plynulý provoz vaši společnosti.“

Kontakty: jan.kupec@workintense.eu

HR manager

Adalbert Jovna

Projektový manager / HR manager pro ČR a Maďarsko

„Ke každému z našich klientů přistupujeme jednotlivě. Všem se snažíme nabídnout službu, která bude tím nejlepším řešením pro jeho společnost. Profesionálně prověřujeme každého uchazeče a dbáme na to, aby uchazeči k práci přistupovali zodpovědně a poctivě.“

Kontakty: a.jovna@workintense.eu

HR manager

Ivan Orsag

Projektový manager / HR manager pro Západní Evropu

„Přestože jsou naší specializací zejména zaměstnanci pro dělnické profese a řemesla, zajišťujeme kvalifikované pracovníky pro široké spektrum dalších oblastí na trhu práce.“

Kontakty: i.orsag@workintense.eu

Recruiter

Nataliia Varianytsia

Customer Acquisition Specialist pro ČR a SK

„Férové partnerství a spokojenost všech zúčastněných stran je základ našeho podnikání. Staňte se jedním z našich spokojených zákazníků.“

Kontakty: n.varianytsia@workintense.eu

Recruiter

Svitlana Volyk

Customer Acquisition Specialist pro Polsko

„Pomůžeme vám najít kvalifikovaný personál nejrychlejším způsobem a v nejkratším termínu. Vzájemná pomoc - záruka rozvoje a úspěchu.”

Kontakty: s.volyk@workintense.eu

Recruiter

Svitlana Shvets

Customer Acquisition Specialist pro anglicky a německy mluvící země

„Působíme na celém území České republiky, podle potřeb zákazníků zajišťujeme pracovníky i v rámci EU. Chceme propojit trh práce západní, střední a východní Evropy.”

Kontakty: s.shvets@workintense.eu

„Působíme nejenom na celém území České republiky a taky Polska, Maďarska, Slovenska a jiných členských států EU. Podle potřeb zákazníků zajišťujeme pracovníky i v rámci EU.“