Výběrové řízení je nedílnou součástí procesu náboru nových zaměstnanců. Vše začíná již definováním volné pracovní pozice a sepsáním pracovního inzerátu. Tato úvodní fáze je velmi důležitá, protože míč je na Vaší straně a přímo ovlivní počet a kvalitu uchazečů, kteří se Vám přihlásí. S rozvojem humanitních věd se rozvíjí i firemní prostředí a výběrová řízení se stávají náročnějšími a složitějšími na přípravu. Abyste tento proces úspěšně zvládli, přinášíme pár tipů.
Fáze výběrového řízení
Pro lepší orientaci je vhodné rozdělit nabídku do čtyř následujících fází:
- Pracovní náplň. Zde je důležité, abyste co nejkonkrétněji popsali, co bude budoucí zaměstnanec v rámci pracovního místa vykonávat. Ideální je vypíchnout činnosti, které na pracovníka čekají každý den. V případě asistentky ředitele je to například vedení diáře, domlouvání schůzek, administrativa, vyřizování telefonátů, pošty atd. Do popisu pracovní náplně také zařaďte rozhodovací pravomoci a kompetence. Mějte na paměti, že čím lépe definujete náplň práce, tím kvalitnější kandidáti se Vám budou hlásit.
- Požadavky. U tohoto bodu je vhodné rozdělit si požadavky na ty, které přímo souvisí s pracovní pozicí a na požadavky, jež jsou vítaným bonusem. Rozmyslete si například, zda u kvalifikace vyžadujete jen stupeň vzdělání nebo hledáte konkrétní obor. Typickým příkladem jsou například jazykové schopnosti. Je jasné, že recepční v hotelovém zařízení se neobejde bez anglického jazyka, zatímco některé účetní si vystačí jen s rodnou řečí. Při kladení požadavků se zásadně vyhněte diskriminačním podmínkám. Tabu jsou požadavky na věk, pohlaví, náboženské vyznání, rodinný stav, barvu pleti apod. Týká se to i profesí, které jsou záležitostí výlučně jednoho pohlaví (například práce v dolech). Pakliže se při sestavování požadavků nevyvarujete diskriminačním podmínkám, hrozí Vám ze zákona pokuta až do výše 250 000 korun.
- Výhody. Mezi výhody zahrňte vše, co budoucímu kolegovi nabízíte. Snažte se kromě benefitů vyzdvihnout, co výhodného mu práce ve Vašem podniku přinese. Může se jednat například o školení, vzdělávání, možnost kariérního růstu, nové praktické zkušenosti apod.
- Kontakt. V dnešní době už většina společností zveřejňuje své pracovní nabídky na specializovaných webových portálech. Abyste zvýšili důvěryhodnost svého inzerátu, doporučujeme vždy uvádět kontakt na odpovědnou osobu (e-mail a telefon) včetně celého názvu firmy a jejího sídla. Nejde-li o velký známý podnik, je vhodné také nastínit jeho zaměření a oblast působení.
Výběrové řízení s pohovorem
Klasické přijímací řízení s pohovorem se uplatňuje na profese, které nejsou příliš specializované a hlásí se na ně velké množství uchazečů. Obvykle se skládá z následujících dvou až tří výběrových kol:
- Selektivní kolo. V této fázi personalisté vybírají kandidáty z došlých životopisů, průvodních dopisů, případně i dotazníků. Jedná se o část, jež zabere HR pracovníkům nejvíce času, proto není divu, že jednomu CV věnují maximálně půl minuty. Uchazečům o zaměstnání doporučujeme přečíst článek “Jak napsat životopis, aby zaujal Vašeho budoucího zaměstnavatele”.
- Užší kolo. V užším kole se poprvé setkají adepti se zástupci firmy tváří v tvář. Jde o nejdůležitější část pohovoru, protože personalisté kromě komunikace mají možnost sledovat i neverbální projevy včetně řeči těla (tzv. body language).
- Finální kolo. U klasického výběrového řízení se většinou neuplatňuje. HR pracovníci jej používají v případech, kdy chtějí otestovat konkrétní praktické znalosti uchazeče. V rámci finálního kola mohou zadat například provedení prezentace, vypracování specifického úkolu atd.
Psychologické testy
Používají se na pracovní pozice s vyššími nároky i zodpovědností. V takových případech je nutné, aby vedení firmy novému zaměstnanci plně důvěřovalo. V tento moment se vyplatí využít (také) poznatků psychodiagnostiky. Psychologické testy podrobně prozkoumají povahu uchazeče o zaměstnání a poskytnou firmě zpětnou vazbu. Při této metodě je třeba brát v úvahu, že zájemci podobné testy již absolvovali a vědí, jak správně odpovídat. Z tohoto důvodu by měl psychodiagnostiku provádět zkušený odborník. Ten dokáže nepravdivé odpovědi snadno odhalit, neboť v testech jsou vloženy zvláštní otázky, které zkoumají právě pravdivost předchozích tvrzení.