Získat kvalitní pracovníky do týmu není snadné ani levné. Každý personalista Vám potvrdí, že výběrové řízení je vždy tak trochu sázka do loterie. Vše začíná sepsáním pracovního inzerátu, který do velké míry rozhoduje o tom, kolik zájemců a v jaké kvalitě se bude o Vaši pracovní nabídku ucházet. Již v tomto prvním kroku dělá řada firem chyby. Avšak špatně napsaný inzerát není jedinou chybou, kterou lze udělat, když hledám zaměstnance. Nábor pracovníků je komplexní proces, který zahrnuje i selekci životopisů a pohovory s vybranými kandidáty. Ve většině případů pak sestává výběrové řízení z několika kol a trvá dva až čtyři týdny (dle náročnosti dané pozice). Ani po jeho skončení nemá společnost záruku, že vybrala správně, protože zvolený kandidát se může v praxi neosvědčit nebo odejde během zkušební doby na vlastní žádost. Abyste eliminovali toto riziko, ukážeme si dnes, na co se zaměřit při výběru nových kolegů.
Profil pracovního místa
Ačkoliv jsme v úvodu psali, že vše začíná sepsáním pracovního inzerátu, ve skutečnosti je prvním krokem vytvořit profil pracovního místa. Pakliže přesně nevíte, na jakou pozici nového kolegu hledáte, budete mít s náborem velké potíže a s vysokou pravděpodobností si vyberete špatného zájemce. Profil pracovního místa by měl obsahovat následující body:
- Název pozice. Jednou z prvních věcí, jež musíte udělat, je pojmenovat volnou pozici, pod kterou budete pracovní místo inzerovat. Mnoho firem používá anglické termíny ve snaze toto místo zatraktivnit, což může v první fázi, kdy hledám zaměstnance fungovat, ale doporučujeme tato názvosloví pečlivě zvážit. Například oblíbené slovo “manager” se často používá v nesprávném kontextu, protože ve skutečnosti označuje řídícího pracovníka a slovní spojení sales manager, event manager apod. neodpovídá náplni práce (pakliže nový kolega zároveň nepovede tým podřízených pracovníků).
- Prioritizace pracovních úkolů. V každém zaměstnání se setkají pracovníci s úkoly, z nichž některé jsou hlavní a některé vedlejší. Stanovte, které úkoly jsou pro tuto pozici těmi hlavními, jež je třeba vykonávat rychle a důkladně, a které jsou ty vedlejší, jejichž splnění není tak akutní. Usnadní to práci vašemu novému zaměstnanci, který tak bude vědět, co se od něj očekává a jak má nastavit priority.
- Organizační začlenění pracovního místa. V rámci profilace pracovního místa je důležité určit, kdo bude na této pozici nadřízeným budoucího kolegy, kdo podřízeným a s kým bude řešit většinu pracovních úkolů. Pro správné začlenění je nutné, aby nový zaměstnanec znal své postavení v celé společnosti.
- Náplň práce. Nejdůležitější bod. Mějte na paměti, že čím lépe popíšete činnosti, jež bude mít budoucí kolega na starosti, tím kvalitnější zájemci se Vám budou hlásit. K tomu slouží tzv. analýza pracovního místa. Zde je důležité upozornit také na fakt, že v situaci, kdy hledám zaměstnance, není moudré zahltit pracovní inzerát požadavky na kandidáta. Při profilování pracovní pozice doporučujeme rozdělit si kritéria na ta, přes která tzv. nejede vlak a na vítané požadavky, jež však nejsou pro výkon práce nezbytně nutné.
- Standardní výkon. Jedná se o aspekt, který by měl zajímat každého zaměstnavatele i zaměstnance. Již při sběru informací o pracovní pozici nezapomeňte na to, jaký standardní výkon od nového člena týmu očekáváte. Tuto informaci poskytněte již na pohovoru, abyste se vyvarovali situaci, kdy Vámi zvolený kandidát určenému tempu nestačí nebo mu nevyhovuje a rozhodne se odejít ještě během zkušební doby.
- Pracovní podmínky. Posledním důležitým bodem, nad kterým byste se měli zamyslet, když hledáte zaměstnance, jsou pracovní podmínky. Zájemce bude zajímat především v jakém prostředí bude pracovat (kancelář, venkovní prostory apod.) a jaké vybavení k tomu bude používat, včetně toho, zda obdrží firemní, nebo si přinese vlastní. Do pracovních podmínek spadá i případný požadavek na oblečení (tzv. dress code), jenž je vyžadován například v bankách a dalších finančních institucích.
Profil vhodného zaměstnance
Ve chvíli, kdy jste si zodpověděli otázky na předchozí body, nastává čas určit, jakého pracovníka vlastně hledáte. V této profilaci by Vás měla zajímat především následující kritéria:
- Fyzické předpoklady. Na některé typy zaměstnání se váží fyzické předpoklady. Pakliže například hledám zaměstnance na stěhovací práce, bude mě zajímat síla a fyzická kondice, v případě švadleny zručnost a šikovnost nebo u hostesky příjemný vzhled apod.
- Duševní předpoklady. Jedná se o soubor odborných znalostí a předpokladů k výkonu duševní práce. Do tohoto ranku spadají například znalosti cizích jazyků (tlumočníci, překladatelé, zaměstnanci v mezinárodních týmech atd.), organizační schopnosti (manažeři, teamleadeři a řídící pracovníci všeobecně), odolnost vůči stresu (piloti letadel, lékaři, pracovníci v zákaznických servisech apod.). Jedná se tedy o mix nabytých znalostí a vrozených předpokladů (soft skills neboli měkké dovednosti).
- Kvalifikace. Dalším neopomenutelným bodem je vzdělání. Na některých pozicích je striktně dané (právníci, lékaři, ekonomové atd.), na jiných je obvykle vyžadován pouze stupeň (výuční list, maturita, diplom). V této souvislosti je dobré opět zmínit náplň práce a požadavky na nového kolegu. Samozřejmě Vám nic nebrání, abyste na místo uklízečky vyžadovali maturitní vysvědčení, ale zbytečně si tím zužujete okruh uchazečů, což může být především v období nízké nezaměstnanosti kontraproduktivní.