Nábor pracovníků je vždy pro každou firmu důležitou investicí, protože lidský kapitál je nejdůležitější komoditou, jež má organizace k dispozici. V tržním prostředí je to právě lidská síla, která často rozhoduje o úspěchu či neúspěchu v podnikatelské sféře. Zatímco boj o talenty probíhal vždy, v dnešní době dlouhodobě nízké nezaměstnanosti řeší personalisté, jak najít zaměstnance i na méně kvalifikované či nekvalifikované pozice, typicky v gastru, výrobě nebo logistice. Ačkoliv červnová čísla potvrzují, že došlo ke zpomalení české ekonomiky, tuzemský pracovní trh zůstává stále přehřátý a analytici predikují míru nezaměstnanosti za celý rok na úrovni 3,7 %. Protože stále existuje převis volných pracovních pozic nad volnou pracovní silou, přinášíme další tipy, jak najít zaměstnance, tentokrát s pomocí nejmodernějších metod. V této souvislosti zároveň dodáme, že využití umělé inteligence není jen dočasnou náplastí na vyčerpaný pracovní trh, ale jedná se o trend, který se bude postupem let jen prohlubovat.
Metoda AI-enabled recruiting
Tento termín se překládá jako “nábor s podporou umělé inteligence” a patří mezi nejvyšší stupeň evoluce metod získávání nových pracovníků. Jedná se o aktivní metodu vyhledávání, kterou využívají nejen HR pracovníci ale také personální agentury. Recruitment tímto způsobem je cestou budoucnosti, neboť potenciální zaměstnanci se dnes nejčastěji pohybují na internetu a mladou generaci již prakticky nelze oslovit jiným způsobem. AI-enabled recruiting probíhá na bázi tzv. agregátů, které shromažďují jeden typ informace z různých zdrojů na internetu.
Co to je agregát a jakým způsobem funguje?
Agregátem se v této souvislosti rozumí webová stránka či častěji počítačové softwary. Lze si je představit jako nástroje, které prohledávají potenciální kandidáty napříč internetem, stahují a párují data o nich a následně dávají svým uživatelům z řad pracovníků HR přístup k těmto konsolidovaným datům ve webové aplikaci. Personalisté, manažeři, podnikatelé a další osoby, jež zajímají způsoby, jak najít zaměstnance do své firmy, pak mohou v rámci aplikací s těmito daty dál pracovat. Například je zde možnost filtrovat výsledky vyhledávání dle zadaných kritérií, vytvořit si vlastní projekty a v neposlední řadě lze přidávat poznámky. Pro samotný nábor pracovníků je nejdůležitější schopnost jejich prostřednictvím oslovit potenciální kandidáty a rozesílat nabídky a sekvence zpráv.
Mezi nejznámější agregáty patří např. Hiretual, Entelo, AmazingHiring, případně SeekOut, které spojuje využití umělé inteligence včetně strojového učení či data miningu. Vzhledem ke svému charakteru se tyto platformy nejvíce hodí pro vyhledávání zaměstnanců na technické, obchodní nebo marketingové pozice, neboť v těchto oborech se obvykle používá podobné názvosloví napříč světem.
Automatizované vyhledávače
Ještě o krok výše stojí automatizované vyhledávače. Na rozdíl od výše zmíněných nástrojů dokáží tyto vyhledávače realizovat činnosti spojené s vyhledáváním a oslovením potenciálních zaměstnanců kontinuálně a samy napříč celým internetem, aniž by k tomu byl zapotřebí zapnutý počítač. Jejich nespornou výhodou je úspora času, protože oproti HR pracovníkům zvládnou i stovky úkonů současně a pracují v režimu 24/7. Tato pokročilá automatizace je vhodným prostředkem jak najít zaměstnance také proto, že se neomezuje pouze na internet, ale je schopna vyhledávat data v interních databázích organizace a personalisté tak mohou “znovuobjevit” kandidáta, který s nimi již byl v interakci.
Další výhoda spočívá v nezaujatosti. Dnes již mnoho podnikatelů ví, že nejefektivnější výsledky přináší diverzifikované týmy (viz náš článek “Diverzifikace pracovního kolektivu – vytvořte tým, který se postaví všem vašim výzvám”), neboť pohled z jiné perspektivy bývá inspirativní a často nabízí nová, neotřelá řešení. Přesto jsou personalisté také jenom lidé a mohou (mnohdy nevědomky) přistupovat při recruitmentu k určitým skupinám s předsudky, čímž se při řešení otázky, jak najít zaměstnance, ochuzují o potenciálně kvalitní zájemce (v Česku se typicky jedná o skupinu pracovníků ve věkové kategorii 50+).
Z automatických vyhledávačů pak můžeme doporučit například Restless Bandit, Phantom Buster, People Camp nebo stále oblíbenější Dynamics 365 for Talent.
Klíčová role HR
Umělá inteligence začíná zasahovat do všech sfér moderního života a human resources není výjimkou. Role současných personalistů se mění, avšak větší důraz na nové technologie neznamená, že by již při náboru nebyl potřeba lidský faktor. Firmy budou stále vymýšlet nové způsoby, jak najít zaměstnance, a klíčovou dovedností HR pracovníků zůstává potenciální kandidáty oslovit, získat jejich pozornost a především je přesvědčit, aby v dané organizaci pracovali. Tyto schopnosti žádná technologie nenahradí, a proto je v zájmu podnikatelů, aby se nezdráhali investovat do svého oddělení lidských zdrojů nebo se svěřili do rukou profesionálů.