Přejít k hlavnímu obsahu

Úspěšný pracovní inzerát. Jak toho dosáhnout?

Úspěšný pracovní inzerát. Jak toho dosáhnout?
Read time: 6 minut

Uvolnila se ve Vaší společnosti pozice? Nepodařilo se Vám ji obsadit z interních zdrojů? Pak je ta pravá chvíle rozhodit sítě a začít hledat vhodného uchazeče na pracovním trhu. Vše začíná již sepsáním pracovního inzerátu. Jedná se o velice důležitou fázi, protože právě správně napsaný pracovní inzerát Vám pomůže vyfiltrovat vhodné adepty na volnou pracovní pozici. V následujícím textu Vám ukážeme jak na to. 

Koho vlastně hledáte?

Pracovní inzerát sestavuje nejčastěji personalista nebo jiný pracovník HR. V prvé řadě si musíte definovat, koho vlastně na uvolněnou pozici hledáte. Jiné hodnoty Vám přinese pracovník s dlouholetou praxí a jiné čerstvý absolvent. Také je otázka, jaké osobnostní předpoklady potenciální zaměstnanec musí mít, aby zapadl do Vašeho kolektivu. Důležitou roli hrají znalosti, dovednosti a vzdělání. Při sestavování inzerátu doporučujeme rozdělit požadavky na nutné a ty, které jsou “velkým plusem”. Též si rozmyslete, zda musí mít uchazeč na poptávané místo konkrétní kvalifikaci nebo stačí jen stupeň vzdělání. Autoři pracovních inzerátů často dělají chybu, že striktně požadují i znalosti, jež jsou pro danou pracovní pozic irelevantní. Zbytečně se tak připravují o jinak kvalitní zájemce. Odpovědi na tyto otázky by Vás pak měly nasměrovat při psaní pracovního inzerátu.

Struktura pracovního inzerátu

Neexistují žádná striktní pravidla, jak má pracovní inzerát vypadat. Může mít podobu souvislého textu, avšak v praxi jsou nejběžnější inzeráty strukturované. V případě, že se rozhodnete pro souvislý text, doporučujeme volit délku maximálně na jednu stranu. Myslete na to, abyste přemírou textu neodradili případného dobrého zájemce. Aby inzerát nejen oslovil správné uchazeče, ale aby jim poskytl i všechny potřebné informace, měl by obsahovat následující položky:

  • Název firmy a její krátké představení
  • Název pracovní pozice
  • Popis pracovní náplně
  • Velikost úvazku
  • Požadavky na kandidáta
  • Co firma nabízí (bonusy, benefity)
  • Kontakt na kompetentní osobu (jméno, telefonní číslo, email)

Pořadí jednotlivých bodů samozřejmě můžete prohodit. Důležité je, aby článek působil logicky jako celek. Kromě uvedených položek můžete inzerát rozšířit o:

  • Stanovení termínu, do kdy je možné reagovat na inzerát
  • Lokalita nebo místo výkonu práce
  • Nabízený plat

Klíčové body

Jsou to právě klíčové body, které tvoří rozdíl mezi úspěšným a neúspěšným inzerátem. Mezi ty nejzákladnější patří:

  • Umění zaujmout. Nezapomínejte, že Váš inzerát soupeří s mnoha dalšími. V konkurenci je důležité umět se odlišit a zaujmout ty správné uchazeče. Podle nedávného výzkumu úřadu práce až 73% zájemců hledá práci pouze pasivně.  Abyste je přesvědčili, musíte na ně skutečně zapůsobit. Začíná to již výstižným titulkem. Je obrovský rozdíl, když uvedete „Prodavačka“ nebo „Prodavačka Hardsport Brno-Heršpice, výdělek až 19 000 Kč”. V druhém případě adept hned ví, na čem přesně je, a existuje větší pravděpodobnost, že inzerát rozklikne. 
  • Buďte konkrétní. Stejně jako od uchazečů chcete, aby byli co nejvíce konkrétní, i zájemci o pracovní pozici chtějí znát všechny relevantní informace. Nebojte se do inzerátu napsat všechny údaje. Toto je důležité zejména při popisu pracovní náplně. Přesný popis role, kterou bude člověk v práci vykonávat, umožňuje porovnat vlastní dovednosti a zkušenosti uchazeče s požadavky zaměstnavatele. 
  • Pište stručně, jasně a výstižně. Efektivně napsaný pracovní inzerát je stručný, jasný a výstižný. Používejte odrážky, důležité pasáže ztučňujte a text rozdělte nadpisy, aby kandidát rychle našel to, co ho zajímá. Pakliže hledá práci opravdu aktivně, denně pročte desítky inzerátů. Nejdříve Váš pracovní inzerát rychle proskenuje očima, a teprve pak se rozhodne, jestli mu stojí za čtení.
  • Pište v druhé osobě. Chcete-li, aby se zájemce s Vaším inzerátem ztotožnil, mluvte přímo k němu. Místo věty “Náplň práce na této pozici spočívá ve vedení diáře obchodního ředitele” napište “Na této pozici budete zodpovědní za vedení diáře obchodního ředitele”. 
  • Nepřehánějte. Nepřehánějte, přeháněním stejně nic nezískáte. V případě, že vyzní Váš pracovní inzerát příliš nadneseně, přitáhne spíše žadatele, kteří mají naivní a nereálná očekávání. Častým nešvarem je uveřejnění přehnané mzdy. Sice se možná setkáte se zájemcem na pohovoru, ale ve chvíli, kdy přiznáte pravdu, se s Vámi uchazeč rychle rozloučí. V konečném důsledku tak jen zbytečně. 
  • Výzva k akci. Může se to zdát jako samozřejmost, ale musíte lidem jasně říct, co mají po dočtení inzerátu udělat. Z tohoto důvodu zakončete inzerát třeba takto: 

                   - Zaujala vás nabídka? Podívejte se na náš web a přečtěte si více informací.
                   - Pošli nám životopis na e-mail@xy.cz a staň se součástí našeho týmu.

Mzda

Jedná se pravděpodobně o nejcitlivější část pracovního inzerátu. Zda tento bod uvedete záleží čistě na Vás. Pokud máte pevně stanovenou nástupní mzdu doporučujeme ji v inzerátu zmínit. Pakliže chcete přizpůsobit plat konkrétnímu uchazeči, napište rozmezí a faktor, na kterém výše mzdy záleží (například „25 000 – 35 000 měsíčně v závislosti na délce praxe“). V případě, že platové ohodnocení neuvedete:

  • Získáte prostor pro vyjednávání.
  • Získáte možnost, jak mzdu přizpůsobit až konkrétním znalostem a zkušenostem daného kandidáta.
  • Přijdete o možnost nalákat uchazeče na dobrý výdělek, a oni místo toho odpoví raději na inzerát konkurenční firmy.
  • Může se Vám stát, že na pohovor dorazí zájemce, který očekává vyšší platové ohodnocení. Vy strávíte hodiny tříděním životopisů a pořádáním pohovorů, a když uchazečům konečně sdělíte výši mzdy, odmítnou. Vaše práce tak přijde vniveč. 

V případě, že se rozhodnete platové podmínky neuvádět, vyhněte se oblíbené frázi “odpovídající platové ohodnocení”. Uchazeči už na ni začínají být alergičtí.

Výběr zaměstnanců

Who we are

reditel-spolecnosti-workintense

Ing. Ivan Rozman

Ředitel Společnosti

„Jsme schopni systémově reagovat na potřeby zákazníka zajistit HR/pracovní sily velice rychle a pružně bez ohledu na to, kde a kdy požadavky vzniknou. Usilujeme o to, abychom poskytovali prvotřídní profesionální služby našim partnerům prostřednictvím vedoucích pracovníku odborně orientovaných projektových tymu a proškolených kmenových zaměstnanců“

Kontakty: i.rozman@workintense.eu

Vedoucí marketingového oddělení

Ing. Ivan Rozman

Vedoucí marketingového oddělení

„Naše podnikatelská a inovativní síla spočívá ve výměně zkušeností napříč našimi různorodými projekty. Své know-how sdílíme, což nám umožňuje neustále zvyšovat naši produktivitu, inovovat a důkladně propracovávat personální a provozní procesy a činnosti.“

Kontakty: ivan.rozman@workintense.eu

Vedoucí obchodního oddělení

Mgr. Lýdie Ignat'uková

Vedoucí obchodního oddělení

„Nabízíme firmám dle jejich potřeb spolehlivý, kvalifikovaný a motivovaný personál z východní Evropy (zejména Ukrajiny). Patříme ke špičce mezi agenturami práce na českém trhu.“

Kontakty: lida.ignatyuk@workintense.eu

HR manager

Mgr. Jan Kupec

Projektový manager / HR manager

„Pomůžeme vám najít ten správný personál pro vaše firemní projekty. Obraťte se na nás, a my vám zajistíme kvalifikované dělníky, jaké potřebujete pro plynulý provoz vaši společnosti.“

Kontakty: jan.kupec@workintense.eu

Recruiter

Mariia Palinchak

Customer Acquisition Specialist

„Férové partnerství a spokojenost všech zúčastněných stran je základ našeho podnikání. Staňte se jedním z našich spokojených zákazníků.“

Kontakty: m.palinchak@workintense.eu

Recruiter

Svitlana Volyk

Customer Acquisition Specialist - Polsko

„Pomůžeme vám najít kvalifikovaný personál nejrychlejším způsobem a v nejkratším termínu. Vzájemná pomoc - záruka rozvoje a úspěchu.”

Kontakty: s.volyk@workintense.eu

„Působíme nejenom na celém území České republiky a taky Polska, Maďarska, Slovenska a jiných členských států EU. Podle potřeb zákazníků zajišťujeme pracovníky i v rámci EU. Náš tým je Vám k dispozici a je připraven k podpoře vašich požadavků.“