Před měsícem započal rok 2020 a s ním také nové desetiletí. Jaké bude, samozřejmě nikdo předem neznáme, nicméně už nyní lze řadu skutečností poměrně snadno odhadnout. Jedním z charakteristických rysů příští dekády bude větší propojenost a spolupráce mezi různými obory. Již v současné době můžeme pozorovat čím dál tím větší hodnocení a využití tzv. soft skills, měkkých dovedností, které je možné aplikovat napříč jednotlivými oblastmi.
Stále častěji také potkáváme kandidáty, kteří se uplatnili na několika profesních polích a nevěnují se striktně pouze oboru, jejž vystudovali. Zatímco dříve by se na takové uchazeče hledělo možná s nedůvěrou jako na někoho, kdo „se hledá“, dnes se mohou rozmanité zkušenosti naopak ocenit. Typickým znakem současnosti – úzce souvisejícím s již uvedeným propojováním oborů – je také velký rozmach umělé inteligence. Mluví se o čtvrté průmyslové revoluci.
A tak není divu, že mezi nejpopulárnější pracovní pozice budou patřit právě ty, které předpokládají vysokou úroveň schopností pracovat s informačními technologiemi.
Ideální zaměstnanec v nejbližší budoucnosti by tak, kromě toho, že si bude rozumět s IT, měl mít:
Schopnost komplexního řešení problémů
Jedná se o schopnost vidět věci v souvislostech (a to i napříč jednotlivými obory), být při tvorbě firemní strategie nebo plnění zadaného úkolu pozorný ke komplikacím, jež by mohly vzniknout a také umět nalézt možné (a pokud možno jednoduché) řešení případných problémů – s tím, že je schopen domyslet a odhadnout důsledky tohoto řešení.
Kritické myšlení
Přestože umělá inteligence bude brzy co do kognitivních funkcí srovnatelná s člověkem (nebo možná právě proto), je stále třeba realisticky uvažujícího skutečného člověka, který dokáže kriticky zhodnotit výsledek pracovního úkolu, vybrat z obrovského množství informací to podstatné nebo opravit případné nesrovnalosti. A platí to pro jednoduchý překlad textu vytvořený umělou inteligencí stejně tak jako pro mnohem komplexnější záležitosti.
Kreativita
Naštěstí naše životy již nejsou poznamenány totalitními režimy jako v minulosti, proto konečně dostává prostor i lidská tvořivost. „Vybočovat z řady“, pokud je to v pozitivním slova smyslu, se dnes i zítra v týmu cení, ať už je to schopnost přicházet s vlastními nápady a inovacemi, nebo dovednost uchopit nápad kolegy, doplnit ho a společně jej zrealizovat. Brainstormingu ve 20. letech 21. století otevírá dveře stále více firem.
Schopnost vedení a práce v týmu
Ani ti nejšikovnější roboti nenahradí dobře sladěný a spolupracující lidský tým. Rozdělování úkolů, dohlížení na jejich plnění, práce na společném cíli, kdy každý může přispět svými nenahraditelnými dovednostmi a zkušenostmi, efektivní komunikace a otevřenost ke zdravé diskusi i na obtížná témata… To vše s sebou přinesl styl práce nových generací, který je odlišný od pracovních návyků našich rodičů. Dnešní produktivní generace klade důraz na přátelské prostředí, schopnost vzájemně si pomáhat, nemít strach otevřeně komunikovat a v případě nutnosti vstoupit i do konfliktu a vyřešit ho férově.
Ochota učit se
Schopnost jít s tempem doby – i za tu cenu, že to bude znamenat mnoho leckdy nelehkých výzev, nové a nové úkoly, které budou člověka posouvat dále, a také neustálé vzdělávání v oboru, který si zvolil. Ochota sledovat aktuality v oboru a pružnost přizpůsobit se promptně novým situacím. To jsou vlastnosti nezbytné na vedoucích a manažerských pozicích ve firmách, ale rozhodně ceněné též u klasických zaměstnanců.
Schopnost pracovat ve stresu
Se stále stoupajícím tempem života přichází také požadavek na schopnost zaměstnance pracovat pod tlakem, v rychlém tempu a čelit nestandardním situacím „ad hoc“, tedy být schopen vymyslet na místě řešení, které v ideálním případě povede k win-win situaci.
Co dodat závěrem? Zdá se, že nikdy v historii nemusel člověk při svém profesním uplatnění zvládat tolik věcí najednou. Dnešní doba hraje vstříc multipotenciálům, kreativním lidem, lidem, kteří dokážou otevřeně a efektivně komunikovat se zdravou dávkou sebejistoty. To všechno jsou dovednosti, kterým se do jisté míry dá naučit. I přesto však, že se pracovní trh proměnil, nezapomeňme si u svých zaměstnanců (zvlášť u těch, kteří jsou s námi již déle) cenit také těch „staromódních“ kvalit, jako jsou loajalita, spolehlivost, dochvilnost a poctivost v práci i v mezilidských vztazích.