Psychodiagnostika – pomocný nástroj, který umožňuje vyhledat nového zaměstnance na poptávanou pozici či plánovat osobní rozvoj zaměstnanců stávajících.
Kdo využívá psychodiagnostiku?
Psychodiagnostické metody výběru zaměstnanců využívá personální agentura pro spolehlivější hodnocení uchazečů. Pomocí testování se personální agentura komplexně, objektivně a rychle zorientuje v osobnosti testovaného kandidáta, zjistí jeho předpoklady pro výkon poptávané pozice a možnosti profesního růstu z hlediska intelektu, osobnostních charakteristik a vnitřní motivace.
Psychodiagnostika pomáhá nejen hodnotit a motivovat zaměstnance, ale také analyzovat jejich výkonnost.
K tomu personální agentura může využívat Rozhodovací analýzu, při které rozebírá a vyhodnocuje jednotlivé vlastnosti a schopnosti zaměstnanců ve speciální tabulce. Dané hodnocení je důležité pro zvýšení motivace testovaných. Také pomáhá řešit pracovní problémy či ujasnit si cíle spojené s jednotlivými zaměstnanci.
V komplexním hodnocení se uplatňují následující druhy testů:
- výkonové testy, které informují o schopnosti logického myšlení testovaného či o jeho schopnosti řešit praktické a systémové úkoly, vypovídají také o tom, jak rychle je člověk schopen učit se nové věci (měří intelekt);
- osobnostní testy, z jejichž výsledků lze posoudit osobnostní vlastnosti a výkonnost zaměstnance na konkrétní pozici (hlavní testy pří výběrových řízeních);
- motivační testy, které zjišťují motivaci pracovníků k dosahování nadprůměrných výsledků a podávají tak zpětnou vazbu manažerům ohledně zvoleného stylu řízení.