Hledání personálu v zemi, jež dlouhodobě vykazuje nejnižší míru nezaměstnanosti v rámci Evropské unie (dle zářijových dat Eurostatu dosáhla 2,7 %, zatímco celounijní průměr činil 5,9 %), není snadný úkol. Pakliže se na tento problém podíváme podrobněji, můžeme konstatovat, že odpověď na otázku, jak získat zaměstnance na vyčerpaném trhu práce, lze rozdělit do dvou rovin. Ta první se zaměřuje na kanály, z nichž se budoucí pracovníci rekrutují. Zde musíme podotknout, že v tomto směru existují limity, které se zatím nepodařilo překonat, a proto jsou kanály na hledání pracovníků omezené a víceméně ustálené. Druhá rovina pak představuje různé způsoby a metody jak získat zaměstnance, z nichž jsme poukázali například na metodu WOM (viz náš článek “Metoda WOM patří mezi efektivní způsoby, jak najít zaměstnance”) či umělou inteligenci (viz článek “Poradíme vám, jak najít zaměstnance s pomocí AI”). Přestože i tato rovina není nevyčerpatelná, nabízí na rozdíl od kanálů větší možnosti, přičemž zde více než kde jinde platí, že v kreativitě se meze nekladou. Referral program pak sice nepatří mezi vrcholy nápaditosti, avšak reprezentuje osvědčený způsob, jak získat zaměstnance, a proto si v dnešním článku rozebereme, o co se přesně jedná a jaké jsou jeho stěžejní body.
Jak získat zaměstnance pomocí Referral programu?
Referral program je strategie zaměřená na získání nových zaměstnanců pomocí doporučení od stávajících členů týmu. Tato metoda využívá sílu sítě současného personálu k nalezení vhodných kandidátů. Mezi podniky se jedná o oblíbený nástroj, jak získat zaměstnance nejen v období nízké nezaměstnanosti, neboť interní pracovníci dobře znají firemní kulturu (viz náš článek “Firemní hodnoty jsou pravidla a myšlenky, které ocení nejen zákazníci, ale i zaměstnanci”), a dokáží tak dobře odhadnout, kdo se bude do nové firmy hodit. Nicméně, aby Referral program efektivně plnil svoji funkci, je zapotřebí přistoupit k němu zodpovědně a nepodcenit klíčové body.
Jaké jsou klíčové body Referral programu?
V prvé řadě musíme uvést, že je Referral program o motivaci zaměstnanců k aktivnímu zapojení se do procesu náboru nových talentů. Proto je nutné zaměřit se na klíčové body, mezi které spadá:
Nastavení programu včetně motivace
Vzhledem k tomu, že je Referral program postaven na motivaci stávajících pracovníků, aby byli ochotni doporučit nového kolegu, hraje stimulace stěžejní roli. V praxi je samozřejmě nejefektivnější finanční motivace, jež může být pevně stanovena nebo ji lze nastavit progresivně (tzn, že je závislá na tom, jak rychle nový zaměstnanec začne pracovat nebo jak dlouho zůstane). Řada firem, pro které přestavuje Referral program vhodný způsob, jak získat zaměstnance, si pak uvědomuje, že ne každého lákají peníze, a proto nabízejí i nefinanční benefity. Mezi ty se řadí například volné dny, vylepšení pracovních podmínek, bonusy ve formě dárků, zvýhodněné služby apod.
Ať už vyberete odměnu jakoukoliv, je vždy důležité nastavit jasná pravidla a zcela konkrétní komunikaci. Jasná definice podmínek, za nichž lze obdržet odměnu, zabrání pozdějším nejasnostem nebo nedorozuměním. Z praxe totiž víme, že častou chybou při řešení otázky, jak získat zaměstnance prostřednictvím Referral programul, bývá podcenění těchto pravidel, přičemž se pak mnoho podnikatelů diví, proč jim doporučení stávajících pracovníků nefunguje.
Podpora angažovanosti zaměstnanců
K lepší angažovanosti zaměstnanců slouží komunikační plán, prostřednictvím kterého budete průběžně upozorňovat na Referral program, a udržíte tak zájem svého personálu i jeho motivaci k účasti. Zde je na místě upozornit, že doporučení od stávajících pracovníků sice patří mezi osvědčené způsoby, jak získat zaměstnance, ale nemůže být efektivní bez zapojení samotných manažerů (viz náš článek “Manažer a jeho úloha ve firmě”). Právě na nich leží hlavní zodpovědnost za to, aby členy svého týmu podporovali a v programu aktivně angažovali.
Transparentnost a férovost
Ačkoliv se jedná o negativní jev, v mnoha pracovních kolektivech existují oblíbenci nadřízených. Tato situace pak může svádět k tomu, že někteří pracovníci jsou při Referral programu zvýhodňováni, aniž by se zohledňoval skutečný potenciál takto doporučených nových kolegů. Snad netřeba dodávat, že toto není nejlepší způsob, jak získat zaměstnance. Proto dbejte na to, aby byl program férový pro všechny pracovníky a aby nedocházelo k favorizaci určitých jednotlivců. K tomu stačí svému personálu vysvětlit, podle jakých měřítek budete doporučeného kandidáta hodnotit.
Hodnocení a optimalizace programu
Posledním klíčovým bodem zůstává hodnocení efektivity. Nezastupitelnou úlohu zde hraje zpětná vazba, prostřednictvím níž si ověříte, která doporučení vedla k náboru kvalitních pracovníků, a ve kterých aspektech je naopak potřeba strategii vylepšit. Nezapomínejte, že Referral program představuje komplexní proces, jak získat zaměstnance, a tak je nutné k němu přistupovat.