Nepříliš šťastná situace vycházející z rekordně nízké nezaměstnanosti je v Česku již dlouhodobějším problémem. Můžeme slyšet mnoho hlasů o tom, jak s největší pravděpodobností nastal čas, aby firmy přehodnotily svá mnohdy striktní pravidla, přestaly trvat na požadavcích minulého století nebo se zaměřily i na jiné benefity, než jen zajímavý plat.
Ať už vám tato tvrzení jsou nebo nejsou sympatická, v každém případě stojí za to blíže se seznámit s osobnostními profily lidí, kteří v současné době dosahují produktivního věku a budou tedy nejspíše právě oni kandidáty na vámi hledané pracovní pozice. Upravení dané práce v rámci možností vaší firmy totiž může mít výrazný pozitivní vliv na to, zda se představitelé tzv. nových generací budou o místo ve vaší společnosti ucházet.
Kdo jsou tzv. nové generace a co je pro jejich zástupce typické?
Generace Y
Do tzv. generace Y patří osoby narozené v 2. polovině 80. let a zejména pak v 90. letech. Pro většinu těchto lidí není již takovou prioritou stabilita zaměstnání, jako tomu bylo dříve, naopak cítí silnou potřebu nabírat rozličné pracovní zkušenosti. Proto s největší pravděpodobností do svých třiceti let budou mít v životopise spíše několik krátkodobějších zkušeností ve více společnostech než dlouholetou praxi u jednoho zaměstnavatele. Tato generace též žije „tady a teď“, proto je pro ně klíčovým požadavkem rovnováha mezi pracovním a osobním životem. V otázce náboru se tato skutečnost odráží na požadavku flexibility – je to právě tato generace, kde se poprvé setkáváme s pojmy částečný úvazek nebo pět týdnů dovolené. Častým prvkem je také život „na dluh“ – tedy koupě např. nemovitosti či auta a jejich postupné splácení během života pomocí hypotéky či leasingu.
Generace Z
Nejmladší generaci tvoří lidé, kteří v letošním roce oslaví své 20. narozeniny, a také ti o pár let mladší, kdo tohoto věku letos ještě nedosáhnou. I oni se díky možnostem studentských brigád již nyní uplatňují na pracovním trhu a v dekádě, kterou máme před sebou, se většina z nich stane zaměstnanci v našich společnostech. Často v souvislosti s generací Z můžeme slyšet pojem „generace informačních technologií“. Toto slovní spojení celkem přesně charakterizuje hlavní doménu lidí narozených po roce 2000. Informace ke studiu nepůjdou hledat do knihovny, ale získají je rovnou z internetu. Je to rychlejší a flexibilnější – díky trendu chytrých telefonů se mohou připojit odkudkoliv a kdykoliv. Jsou také neuvěřitelně učenliví, co se internetových dovedností týče. Správa sociálních sítí a platforem je u nich od útlého věku na denním pořádku. Často si tedy volí zaměstnání s vysokým využitím moderních technologií. Zde se velmi intenzivně setkáváme s pojmy home office, freelancing nebo digitální nomádství. Všechny tři označují formu spolupráce bez nutnosti pravidelné docházky do místa výkonu práce, ta poslední navíc propojuje pracovní život s cestováním, což v dřívějších dobách nebylo možné.
V čem tedy pro vás bude nábor zaměstnanců nových generací výhodný?
- Rozmanité zkušenosti
Střídání zaměstnání především v počátečních letech kariéry může na první pohled působit jako samoúčelná fluktuace. Na druhou stranu není vzácností, že mladé ročníky vyzkouší vícero rozdílných pozic. Mohou tak přijít do vaší firmy již vybaveni zkušenostmi a dovednostmi z různých oblastí, a rovněž s vysokou úrovní měkkých dovedností, které se dají využít napříč obory.
- Dostatečná doba na odpočinek = svěží a produktivní zaměstnanec
Vzhledem k tomu, že generace Y začala prosazovat pět týdnů dovolené a vyváženost osobního a pracovního života, vrací se k vám (pokud k tomu nastavíte podmínky) po vybrané dovolené či volnu odpočatý a svěží zaměstnanec, který – díky tomu, že jste mu poskytli dostatek prostoru pro jeho rodinu, zájmy a relaxaci – bude moci věnovat větší pozornost pracovním záležitostem a být tak produktivnější. (A pravděpodobně ho také práce bude více bavit.)
- Větší sebejistota a asertivita
Tento fakt souvisí spíše s pádem totalitního režimu, nicméně v otázce práce se také počítá. Současná mladá generace je narozdíl od svých rodičů vychovávána ve svobodě, nemá tudíž strach z otevřené komunikace. Vztah zaměstnavatel – zaměstnanec se tak stává méně jednostranným a nabízí se tak prostor pro otevřenou diskusi i nové nápady, které zaměstnanec může podniku přinést.
- Snadno a rychle se učí – hlavně v IT oblasti
Vyhledávání informací na internetu, tvorba powerpointových prezentací, úprava fotografií, tvorba videí (a jejich umisťování na internetové platformy), správa sociálních sítí – to vše je pro nejmladší generace velmi snadným úkolem, který budou navíc vykonávat s chutí, protože při něm mohou rozvíjet svoji kreativitu.
- Flexibilita práce
Možnost pracovat odkudkoliv a kdykoliv je lákavá. Pro některé mladé zaměstnance se dokonce již stala základním požadavkem. Pakliže zaměstnavatelé na tuto variantu přistoupí a pakliže se tato ukáže jako funkční, povede to dříve či později k rozpadu pevné pracovní doby a spíše úkolové formě spolupráce. To může zaměstnavateli přinést benefity v podobě snížení nákladů souvisejících s přítomností zaměstnance na pracovišti a také zjednodušení administrativy.
Víte že?
8 let je průměrná doba, po kterou zaměstnanci zůstávají na jedné pracovní pozici?
Jak je vidět z uvedených informací, trvání na plném pracovním úvazku a dalších elementech typických pro minulé století dnes už nemusí být nejlepším řešením. Současná generace v produktivním věku si žádá podmínky vyhovující životnímu stylu dnešní doby. Pokud vedení dokáže přihlédnout k těmto potřebám uchazečů o práci a upravit podle nich pracovní náplň a podmínky, lze i v době výrazného nedostatku kvalifikovaného personálu najít řešení vedoucí k nalezení kvalitního personálu a v důsledku toho k prosperitě firmy a spokojenosti obou stran.