Automotive neboli automobilový průmysl je průmyslové odvětví patřící do sekundárního sektoru. Zabývá se vývojem, výrobou, marketingem a prodejem motorových vozidel. Do odvětví automobilového průmyslu spadají všechny automobilky a jejich subdodavatelé. Automotive patří mezi nositele moderních metod řízení a to zejména proto, že na výrobky - tedy vozidla - jsou kladeny vysoké nároky a požadavky z hlediska bezpečnosti i kvality a celé odvětví je pod velkým konkurenčním tlakem. V České republice patří tento druh průmyslu ke klíčovým oborům podnikání.
Pár čísel na začátek
V roce 2016 zaznamenal automotive mimořádný růst. Firmy v tuzemsku vyrobily 1 344 182 osobních automobilů a tím jsme se dostali na první příčku. Do dnešních dnů si tak ČR drží v této činnosti pozici světové velmoci. Ve výrobě osobních automobilů jsme pátí v Evropě a patnáctí ve světě. V přepočtu na obyvatele je ČR druhým největším výrobcem osobních automobilů na světě, první je Slovensko. Jistě není bez zajímavosti, že 80 % tuzemské produkce směřuje na export.
Produktivita práce
Je zaznamenáno, že pouhých 118 000 lidí (pro představu asi 9 % populace ČR) vytváří ¼ celkové průmyslové výroby v České republice. Právě tato nadprůměrná produktivita práce a každoroční růst přidané hodnoty umožňují firmám zvyšovat investice do výzkumu a vývoje i nových technologií. Automatizace a digitalizace tak postupují v automotive sféře rychleji než v jiných oborech tuzemského hospodářství. Zde se sluší připomenout, že až 80 % produkce jde na export, zejména do Německa, ale i do dalších zemí Evropské unie.
Nic se nejí tak horké, jak to vypadá
Pavel Ešner, který je zástupcem Sdružení automobilového průmyslu krotí vášně. Dle jeho vyjádření chybí v automotive zaměstnanci na všech úrovních a napříč obory, od operátorů výroby až po konstruktéry a vývojáře. A to i přesto, že firmy angažující se v automobilovém průmyslu nabízejí velmi dobré platové ohodnocení, řadu benefitů i dlouhodobou perspektivu.
Jací pracovníci tedy v automotive nejvíce scházejí?
Podle Ešnera schází zejména modré límečky jako jsou:
- Nástrojaři,
- Mechanici seřizovači,
- Technologové,
- Operátoři logistiky,
- Programátoři NC strojů,
- a další dělnické profese.
Velký zájem ve firmách je ale samozřejmě i o vysokoškoláky. V horizontu nejbližších let očekáváme zvýšený zájem o kvalitní absolventy technických vysokých škol. Na základě údajů od našich členů víme, že firmy jsou schopny každoročně nabídnout práci až pěti tisícům nových absolventů vysokých škol.
Kam kráčí automotive v posledních letech
Kam kráčí automotive v posledních letech je celkem zřejmé. Dosavadní paliva se již jeví jako překonaná a nahradit by je měla elektřina. Před pár lety dokonce začaly jezdit elektrické formule, aby se ukázalo, že budoucnost automobilového průmyslu leží právě v elektřině. Jistě není náhodou, že do této soutěže se přihlásily samé bohaté automobilky napříč všemi regiony. Inženýři dosud řeší dva základní problémy. Ani u nás, ani ve světě zatím není dostatečně vyřešena správně dimenzovaná síť čerpacích stanic, kde by si mohl motorista dobít svůj elektromobil. Druhým problémem je krátká vzdálenost na jedno nabití. I na tom však konstruktéři a inženýři usilovně pracují.
Jak budou vypadat auta budoucnosti
Odborníci v dopravě se shodují, že trendem budoucnosti budou zcela samočinná auta. Již dnes najdeme mezi prototypy automobily bez lidské posádky. Jsme již tedy ve fázi, kdy auta nepotřebují lidskou posádku. Inženýři a konstruktéři řeší u těchto automobilů jiné věci. Na přetřes se dostávají zejména filozoficko-morální otázky. Například zcela autonomní vůz musí havarovat a veze dospělého muže a malé dítě. Koho v takové situaci zachránit? To jsou otázky, které nedávají automobilovým inženýrům spát. Až budou tyto nelehké otázky zodpovězeny, můžeme čekat boom samořiditelných vozidel.