Přejít k hlavnímu obsahu

Jak napsat životopis, aby zaujal Vašeho budoucího zaměstnavatele

Read time: 6 minut
Jak napsat životopis, aby zaujal Vašeho budoucího zaměstnavatele

Jste ve fázi, kdy přemýšlíte o změně zaměstnání nebo dokonce novou práci aktivně hledáte? Pak nezapomeňte, že kvalitně napsaný životopis je základem úspěchu. Vaše CV by mělo být sestavené chronologicky od nejnovějšího po nejstarší a samozřejmě přehledně strukturované. V článku vám poradíme, jak napsat životopis, aby zaujal budoucího zaměstnavatele.  

Několik rad začátkem

Životopis můžete napsat v kterémkoliv textovém editoru nebo využít šablonu. Vedle toho se na internetu vyskytuje řada programů, jejichž princip je jednoduchý - prostřednictvím formulářového průvodce vyplníte svá data a nakonec si stáhnete životopis do svého počítače. Zde doporučujeme použít první variantu, protože potenciální zaměstnavatelé uvidí Vaši snahu. Pakliže píšete Curriculum vitae ve Wordu, nezapomeňte převést soubor do formátu pdf. Jinak hrozí, že se nezachová formátování a ve Vašem životopisu se nikdo včetně Vás nevyzná. V CV uvádějte jen pravdivé informace. Pracovní trh v České republice je malý a nikdy nevíte, kdy na Vás pravda vykoukne. To ovšem neznamená napsat jeden univerzální životopis, který budete hromadně zasílat všem firmám. Právě naopak. Pro každou pozici své CV upravte tak, aby maximálně odpovídalo hledanému místu. 

Na co si dát pozor při psaní životopisu

Při tvorbě životopisu mějte na paměti, že personalista stráví čtením každého CV zhruba 30 vteřin. Proto volte délku v rozmezí 1 až 2 stran A4 maximálně. Zejména v případech, kdy Vám už není dvacet a máte kupu pracovních zkušeností, může být problém, jak svůj profesní život vtěsnat do omezeného prostoru životopisu. Zde je rada jednoduchá. Zaměřte se jen na to nejdůležitější, co souvisí s Vaší budoucí prací. Nemusíte psát všechna zaměstnání od ukončení školy až po současnost. Personalista stejně bude věnovat největší pozornost poslední pracovní pozici. Stejně tak nemusíte uvádět všechna školení a kurzy, kterými jste kdy prošli. Opět se zaměřte jen na to podstatné. Získáte tak prostor pro popis relevantních činností. 

Každý pracovník HR také ocení, když je CV napsáno v odrážkách. Personalista se tak rychle zorientuje ve Vašich zkušenostech. Ke každému zaměstnání by mělo stačit maximálně 5 odrážek. Kromě jména firmy a Vaší pozice, nezapomeňte vypíchnout konkrétní pracovní úkoly, které jste měli na starosti. 

Abyste zvýšili své šance na přijetí, je dobré připojit svoji fotografii. Vyvarujte se však častého nešvaru, jímž je přikládání nevhodných fotek. To, co snese Váš facebook, do životopisu rozhodně nepatří. Fotografie na CV by měla být pasového formátu a ideálně focena profesionálním fotografem

Dalším častým nešvarem je nevhodně zvolený email. Smoulinka18@seznam.cz se hodil maximálně na střední školu, ale při hledání práce působí neseriózním dojmem. Váš e-mailový kontakt byl měl být ve formátu krestnijmeno.prijmeni@email.cz.

Curriculum vitae je Vaše osobní vizitka, proto se vyvarujte pravopisných chyb. Pakliže si nejste příliš jistí v českém jazyce, nechte si životopis zkontrolovat od někoho kompetentního. 

Struktura životopisu

  • Osobní údaje. Do úvodní hlavičky napište jméno, příjmení, titul (pakliže ho vlastníte) a kontaktní údaje jako je telefon a email. V ČR je zvykem připsat kontaktní adresu, státní příslušnost, ale jsou to informace nepovinné. Nicméně zejména v případě kontaktní adresy doporučujeme uvádět. Jestliže máte vhodnou fotku, umístěte ji v pravém horním rohu. 
  • Pracovní zkušenosti. Nejdůležitější část životopisu, proto ji věnujte patřičnou pozornost. Platí zásada chronologického řazení od nejnovějších po nejstarší. Vždy napište měsíc a rok začátku a konce trvání pracovního vztahu (např. 11/2018 - 06/2019). Tento formát je velice důležitý a personalisté si ho hlídají. Z výše uvedeného příkladu je patrné, že zaměstnanec strávil ve svém posledním zaměstnání sedm měsíců. Když napíšete pouze roky, může to druhá strana pochopit tak, že jste pracovali od prosince 2018 do ledna 2019, tedy dva měsíce. Dále uveďte pozici a několik nejdůležitějších pracovních aktivit, které jste na pozici zastávali. Čím konkrétnější budete, tím lépe. Zde se hodí uvést dobrý tip. Nepište, co jste dělali, ale co jste udělali. Dokážete-li svoji práci vyčíslit máte velké plus. Například asistentka organizovala ročně 50 konferencí pro 150 - 200 lidí. Tento údaj zaujme personalisty mnohem více, než strohý popis “organizace konferencí”.  
  • Vzdělání. U tohoto bodu je důležité, zda jste čerstvý absolvent nebo máte dvacetiletou praxi. V případě dlouholeté praxe zařaďte vzdělání až za pracovní zkušenosti. Jako čerstvý absolvent uveďte i relevantní brigády při studiu. Současný trend je dále se vzdělávat (během práce nebo studia). Vypište tedy relevantní kurzy, které jste absolvovali (např. jazykové, účetnictví a podobně).
  • Další dovednosti a znalosti. Na závěr se hodí informace, které jsou pro budoucího zaměstnavatele důležité, ale dosud na ně nebyl prostor. Můžete zmínit osobní charakteristiky, že máte řidičský průkaz, jazykové nebo počítačové znalosti. Vždy se snažte tyto informace přizpůsobit tomu, co potřebuje zaměstnavatel. Taktéž pište jen to, co opravdu ovládáte. Žádnou firmu neohromíte tím, že vlastníte řidičský průkaz, když jste naposledy seděli za volantem v autoškole. Zbytečné je také psát znalosti, jež má v naší republice většina lidí. V případě informačních technologií se to týká například internetu, Wordu, Excelu (pokud daný program umíte jen běžně uživatelsky).

Rada na závěr

Dnes už je běžné, že zaměstnavatelé inzerují své pracovní nabídky na webu. Pokud odpovídáte na inzerát prostřednictvím webového formuláře, je vhodné doplnit údaje o průvodní dopis. Ten by měl obsahovat následující informace:

  • osoba, které CV posíláte;
  • na jakou pozici se hlásíte;
  • proč Vás zajímá tato pozice;
  • stručný popis nejdůležitějších údajů z vašeho CV;
  • na závěr zdvořilá žádost o osobní setkání.

Kdo jsme

reditel-spolecnosti-workintense

Ing. Ivan Rozman

Ředitel Společnosti

„Jsme schopni systémově reagovat na potřeby zákazníka zajistit HR/pracovní sily velice rychle a pružně bez ohledu na to, kde a kdy požadavky vzniknou. Usilujeme o to, abychom poskytovali prvotřídní profesionální služby našim partnerům prostřednictvím vedoucích pracovníku odborně orientovaných projektových tymu a proškolených kmenových zaměstnanců“

Kontakty: rozman@workintense.eu

Vedoucí marketingového oddělení

Ing. Ivan Rozman

Project manager (Enterprise Architecture)

„Naše podnikatelská a inovativní síla spočívá ve výměně zkušeností napříč našimi různorodými projekty. Své know-how sdílíme, což nám umožňuje neustále zvyšovat naši produktivitu, inovovat a důkladně propracovávat personální a provozní procesy a činnosti.“

Kontakty: ivan.rozman@workintense.eu

Vedoucí marketingového oddělení

Bc. Vjačeslav Rozman

CMO / Business Operations Analyst

„Europa Workintense je jedničkou v zaměstnávání pracovníků z Ukrajiny. Řešíme vše od dokladů až po adaptaci na projektu. Za 26 let na trhu jsme si osvojili postupy, které nám umožňují řešit zakázky velmi komplexně a individuálně dle potřeb trhu střední Evropy, konkrétních oborů i firem. Zakládáme si na budování dlouholetých obchodních vztahů s našimi partnery.“

Kontakty: rozman.v@workintensegroup.eu

Vedoucí obchodního oddělení

Mgr. Lýdie Ignat'uková

Vedoucí obchodního oddělení

„Nabízíme firmám dle jejich potřeb spolehlivý, kvalifikovaný a motivovaný personál z východní Evropy (zejména Ukrajiny). Patříme ke špičce mezi agenturami práce na českém trhu.“

Kontakty: lida.ignatyuk@workintense.eu

HR manager

Mgr. Jan Kupec

Projektový manager / HR manager

„Pomůžeme vám najít ten správný personál pro vaše firemní projekty. Obraťte se na nás, a my vám zajistíme kvalifikované dělníky, jaké potřebujete pro plynulý provoz vaši společnosti.“

Kontakty: jan.kupec@workintense.eu

HR manager

Ivan Orsag

Projektový manager / HR manager pro Západní Evropu

„Přestože jsou naší specializací zejména zaměstnanci pro dělnické profese a řemesla, zajišťujeme kvalifikované pracovníky pro široké spektrum dalších oblastí na trhu práce.“

Kontakty: i.orsag@workintense.eu

Recruiter

Svitlana Volyk

Customer Acquisition Specialist pro Polsko

„Pomůžeme vám najít kvalifikovaný personál nejrychlejším způsobem a v nejkratším termínu. Vzájemná pomoc - záruka rozvoje a úspěchu.”

Kontakty: s.volyk@workintense.eu

Recruiter

Svitlana Shvets

Customer Acquisition Specialist pro anglicky a německy mluvící země

„Působíme na celém území České republiky, podle potřeb zákazníků zajišťujeme pracovníky i v rámci EU. Chceme propojit trh práce západní, střední a východní Evropy.”

Kontakty: s.shvets@workintense.eu

„Působíme nejenom na celém území České republiky a taky Polska, Maďarska, Slovenska a jiných členských států EU. Podle potřeb zákazníků zajišťujeme pracovníky i v rámci EU.“