Není žádným tajemstvím, že dobře motivovaní a spokojení zaměstnanci dosahují vyšších výkonů. Určitá pravidla, jak správně pečovat o pracovníky definuje zákoník práce. Nalezneme v něm například to, jak by mělo vypadat pracovní prostředí, jak by měl zaměstnavatel přistupovat ke stravování na pracovišti nebo jak by měl přistupovat ke vzdělávání zaměstnanců. Většina firem jde však nad tento zákonný rámec. Důvod je jednoduchý - větší spokojenost zaměstnanců se odráží ve vyšší produktivitě práce.
Aby se dobrý úmysl povedl
Zde platí jednoduchá rada: Péče o zaměstnance by se měla nést v duchu vzájemné komunikace. Právě komunikace je alfou a omegou. Měli byste se ptát na spokojenost a vsadit ve firmě na kvalitní zpětnou vazbu. Feedback by měl být konstruktivní bez zbytečného urážení a zesměšňování. Od toho se pak můžete odpíchnout. Když se zaměstnanců na názor ptát nebudete, můžete kreativně a v dobrém přesvědčení navymýšlet nekonečné množství benefitů, při kterých vyplýtváte obrovské množství peněz a vaši zaměstnanci stejně spokojeni nebudou. Můžete například zajistit krásné nové kanceláře s hernou a odpočívárnou. Pakliže ale nebudete péči o zaměstnance směřovat na míru svým lidem a jejich spokojenost, v krásných kancelářích může panovat napjatá atmosféra, strach, závist nebo třeba pomluvy.
Firemní kultura často prozradí, jak spokojení zaměstnanci zde jsou
Zkuste se na svojí společnost podívat cizíma očima a říct si, jaká firemní kultura u Vás panuje. Máte nějaké nastavení a myšlenky, které firmu definují a jsou pro ni typické? Jestli dokážete popsat svoji společnost slovy “jsme dynamický kolektiv mladých lidí”, vězte, že máte problém. Jedná se o mnohokrát omílané klišé a zdravá firma by neměla stavět na zastaralých klišé. Mnohem lepší je, když firemní kulturu postavíte na reálných hodnotách a nastavení firmy.
A co konkrétně je ta firemní kultura?
Pojem firemní kultura má kouzlo v tom, že ať už na ní pracujete, nebo ne, prostě u vás je. Tvoří ji každý jedinec, který do firmy patří. Přístup jednoho k druhému, hodnoty, pravidla, která ve firmě stanovíte, zvyky. To, jak se chováte k nováčkům, ale i k lidem, kteří podali výpověď. Všechno se nabaluje a vytváří nějaký obrázek, nějakou firemní kulturu. Čím méně se něčemu jako kultura společnosti věnujete, tím více je roztříštěná, nejednotná, neužitečná pro zaměstnance i pro vás.
Manažer štěstí
Manažer štěstí nebo-li happiness manager je v tuzemsku celkem nová pozice, která vznikla za účelem udržet nebo zvýšit spokojenost zaměstnanců. Mezi hlavní úkoly happiness managera patří pečovat o psychickou vyrovnanost pracovníků, dobré mezilidské vztahy na pracovišti, udržování pracovní motivace zaměstnanců a nastolení rovnováhy mezi pracovním a osobním životem zaměstnanců. Firmy tímto krokem reagují na současnou dobu, jež je typická rychlým tempem a stále se zvyšujícími nároky na zaměstnance. Každá společnost má své limity a nedostatky, které vedení často nevidí. Manažer štěstí by měl být schopen je odhalit ještě předtím, než dojde k nějakému sporu či přímo odchodu zaměstnance. Jeho náplní práce je vysledovat či zjistit, co jednotlivým zaměstnancům chybí, a snažit se jim to společně s vedením dopřát. A nemusí se jednat jen o zásadní problémy. Pracovníky může trápit například otevřenější komunikace, probírání plánů a směřování firmy se všemi zaměstnanci či více prostoru pro neformální komunikaci a ventilaci stresu. Vzhledem k tomu, že manažer štěstí často přichází do styku s novými zaměstnanci a také řeší problémy těch stávajících, měl by být vzdělán v oblasti psychologie a personalistiky.