Asi každý zaměstnavatel se při budování svého byznysu zamýšlí nad tím, jak by měl být poskládán jeho tým, aby tvořil skutečně pevný a produktivní článek. Diverzifikace pracovního kolektivu, neboli proces, při němž dbáme na to, aby v týmu byly zastoupeny různorodé věkové, národnostní či jiné společenské skupiny, pak hraje při náboru důležitou roli.
Jelikož zástupci různých generací či národností mají rozdílné kvality, přístupy a pohledy na věc, mohou se navzájem doplňovat, obohacovat pracovní prostředí o nové podněty či nástroje a vytvořit tak různorodý tým, který bude schopen přizpůsobit se jakýmkoliv výzvám.
Jaké diverzity rozlišujeme?
O diverzitě hovoříme v případě zastoupení určitého procenta žen na „typicky mužských pozicích“ (genderová diverzita), v týmu, kde se sejdou čerství absolventi se zaměstnankyní, která se právě vrátila po mateřské dovolené či s několika kolegy, kteří pracují při důchodu (věková diverzita), nebo v podniku, jehož pracovní tým je tvořen zaměstnanci z různých zemí světa (národnostní a kulturní diverzita).
Jak jsme na tom s diverzitou u nás?
Některé přední české firmy - Plzeňský Prazdroj, Zentiva nebo Česká spořitelna - zahrnuly princip diverzity do své strategie již v roce 2014. Loni se za hodnotu diverzity podpisem Evropské charty diverzity postavila i automobilka ŠKODA AUTO. Zatímco firma Plzeňský Prazdroj se při diverzifikaci zaměřila především na cíl usnadnění návratu do pracovního života ženám po mateřské dovolené, ve společnosti ŠKODA AUTO se objevují expanze do zahraničí (nejnověji na Srí Lanku), vyšší produktivita práce a úspěchy v českých i mezinárodních programech (např. ocenění TOP Zaměstnavatel). Firma se přitom netají tím, že o diverzitu pracovního kolektivu usiluje dlouhodobě.
Možná rizika a jejich řešení
Diverzifikace pracovního kolektivu s sebou samozřejmě přináší i určitá rizika a překážky. Například u národnostní diverzifikace je nejnápadnější překážkou jazyková bariéra a kulturní adaptace cizince. Ačkoliv toto uvědomění může na první pohled působit trochu děsivě, nejedná se o neřešitelný problém. Mnoho cizinců přijíždí do ČR s angličtinou na komunikativní úrovni (a zejména mladší Češi anglicky komunikují rovněž – a v případě obtíží jsou ochotni tlumočit). Někdo navíc začne záhy po příjezdu navštěvovat kurzy češtiny, aby se snáze domluvil.
Co se týče adaptace, velmi často pomůže podporující, přátelský kolektiv a ohleduplný zaměstnavatel, který si uvědomuje nesnadnou situaci přistěhovalce v nové zemi a dokáže mu vycházet dle svých možností alespoň částečně vstříc.
Víte že?
Diverzita kolektivu zvyšuje efektivitu, inovativnost a kreativitu jeho jednotlivých členů.
Diverzita jako nástroj sociální politiky firmy
Ačkoliv v České republice se diverzifikace kolektivu v praxi teprve rozbíhá, je v současné době již evidentní, že přináší prosperitu a mnoho výhod. Jedním z hlavních principů diverzity totiž je odmítnutí předsudků a poskytnutí prostoru pro kreativitu a rozvoj schopností zaměstnance bez ohledu na jeho původ, rasu, věk, pohlaví či jiné faktory. V takovém prostředí se zaměstnanec samozřejmě cítí sebejistěji a příjemněji, což pozitivně ovlivňuje jeho produktivitu a výkonnost.
Přestože se tedy diverzifikace týmu a následně jeho vedení pojí s nutností překonávat překážky, v konečném důsledku přináší firmě větší produktivitu díky novým podnětům z jiných kulturních prostředí a také mnohem větší odolnost týmu proti nečekaným komplikacím.