Přejít k hlavnímu obsahu

7 trendů v recruitmentu pro nejbližší budoucnost

7 trendů v recruitmentu pro nejbližší budoucnost
Read time: 6 minut
Doba se neúprosně mění a s ní i způsob, jakým funguje recruitment - nábor lidí do zaměstnání. Zatímco v dřívějších letech bývalo pravidlem, že počet uchazečů o práci převyšoval počet volných pracovních míst, v současné době je to obráceně. Trh je tedy z valné většiny řízen právě kandidáty a jsou to naopak firmy, kdo musí soupeřit o zaměstnance. Personalisté proto často dávají šanci lidem z původně jiných oborů a zaměstnavatelé se snaží nové pracovní síly získat i jinými benefity než zajímavým platem. Jaké trendy se osvědčily v recruitmentu během letošního roku a mají tak potenciál ujmout se v nejbližší budoucnosti?
 

 

Role moderních technologií při výběru kandidáta

Tato skutečnost se již několik let praktikuje, nicméně s nástupem tzv. generace Z - lidí narozených po roce 1995 - se stává aktuálnější. Klasický strukturovaný životopis sice stále zaujímá své místo v recruitmentu, ovšem čím dál častěji je doplňován dalšími technikami usnadňujícími konečný výběr toho pravého zaměstnance. Můžeme se setkat např. s požadavkem, aby uchazeč natočil krátké prezentační video o sobě. Zejména v zahraničí pak přichází do praxe též virtuální realita, kde se na konkrétních situacích testují schopnosti kandidáta. Nemalou roli hrají v celém procesu rovněž profily uchazečů na sociálních sítích. 

 

Uzpůsobení procesu vzhledem k chytrým telefonům 

V souvislosti s rozvojem chytrých telefonů je nutné vzít v úvahu fakt, že se brzy stanou hlavním prostředkem pro hledání práce. Díky stálému připojení na internet lze procházet pracovní nabídky na smartphonu téměř kdykoliv a odkudkoliv – a mnoho lidí tak činí minimálně jednou denně. Především nejmladší generace pak se svým telefonem v podstatě žije. Vyplatí se tedy přizpůsobit inzerci své značky a pracovních nabídek také pro mobilní vyhledávače.

 

Recruitment marketing 

Tradičních marketingových postupů se obvykle využívá při prodeji výrobků nebo služeb, ale tyto strategie v posledních letech získávají na popularitě i v oblasti náboru pracovních sil. Zaměstnavatelé se předhánějí v lákadlech, kterými zaujmou potenciální zaměstnance – a velkými pomocníky jim v tom jsou sociální sítě, kde mohou klasicky inzerovat buď na stránkách své firmy nebo v tematicky či oborově zaměřených skupinách (přičemž druhý způsob je proaktivnější, tudíž často efektivnější). Není nutno dodávat, že skupiny velmi dobře fungují rovněž v případě budování značky, nemusí se jednat pouze o inzerci volných pracovních míst. 

 

Zaměření se na hodnocení tzv. měkkých dovedností 

Top trend moderní doby přichází do českých firem především z důvodu nedostatku kvalifikovaných kandidátů. Zaměstnavatelé se proto uchylují k přijímání nových pracovníků napříč obory. Hlavní zaměření při procesu náboru se v důsledku toho přesouvá od vzdělání a předchozích zkušeností v dané oblasti (přestože také mají svou důležitost) k tzv. soft skills - měkkým dovednostem. Tyto dovednosti jsou typické tím, že vychází z osobnosti člověka a lze je tedy využít bez ohledu na druh práce. K důležitým měkkým dovednostem patří kreativita, kritické myšlení, týmová práce a efektivní komunikace. Vyhledávaná je též orientace na klienta, schopnost řešení problémů a stresových situací a v neposlední řadě i (zdravá) asertivita. 

 

Zavedení umělé inteligence 

Umělá inteligence je již běžným pomocníkem recruiterů v zahraničí a je jen otázkou času, kdy bude zavedena rovněž do našich firem. Již nyní fungují v některých společnostech chatboti, kteří mají na starosti komunikaci s klienty. V souvislosti s výběrem pracovníků se pak hovoří hlavně o automatizovaném předvýběru vhodných kandidátů, třídění životopisů, ale také o detektorech nervozity během pracovního pohovoru. Na některých pracovních portálech též již před delší dobou byli zavedeni tzv. hlídací psi – programy schopné vyhledávat a zasílat vhodné nabídky práce (dle předem zadaných kritérií) jednotlivým uchazečům nebo životopisy vhodných kandidátů konkrétním zaměstnavatelům. 

 

Flexibilita, home office, gig ekonomika a freelanceři

Slova, která napoprvé zní možná velmi nově a moderně, přesto vyjadřují něco, s čím se již většina lidí v praxi setkala. Už nějakou dobu není výše výplaty hlavní motivací zaměstnanců. Zejména v posledních dvou letech lidé stále více usilují skloubit pracovní a rodinný život tak, aby jedno nenarušovalo druhé. Mnohé společnosti vychází tomuto požadavku vstříc větší flexibilitou na pracovišti. V rámci plného úvazku je možné brát si home office – možnost občasné práce z domova. Vedle toho přibývá částečných úvazků a rozmáhá se gig ekonomika – spolupráce založená nikoliv na pracovní době, ale na jednotlivých zakázkách či projektech. Mnohdy jsou pro takovou práci nabíráni freelanceři – lidé pracující na volné noze. Tento styl práce umožňující pracovat odkudkoliv bez pevné pracovní doby a s ohodnocením na bázi splněných úkolů a nikoliv odpracovaných hodin bude pravděpodobně v budoucnu získávat na oblibě, neboť je oboustranně výhodný.

 

Pozitivní zkušenost kandidáta s procesem náboru 

Jako poslední trend zmiňujeme, že se přikládá důležitost také tomu, jak celý proces recruitmentu vnímá samotný uchazeč. Proces by měl být přiměřeně rychlý, efektivní a jednoduchý - srozumitelný. Dobrá zkušenost z pohovoru i předchozí komunikace (zpravidla e-mailové či telefonické) dává větší pravděpodobnost, že si kandidát danou firmu nakonec doopravdy vybere. 

 

 
Recruitment

Who we are

reditel-spolecnosti-workintense

Ing. Ivan Rozman

Ředitel Společnosti

„Jsme schopni systémově reagovat na potřeby zákazníka zajistit HR/pracovní sily velice rychle a pružně bez ohledu na to, kde a kdy požadavky vzniknou. Usilujeme o to, abychom poskytovali prvotřídní profesionální služby našim partnerům prostřednictvím vedoucích pracovníku odborně orientovaných projektových tymu a proškolených kmenových zaměstnanců“

Kontakty: i.rozman@workintense.eu

Vedoucí marketingového oddělení

Ing. Ivan Rozman

Vedoucí marketingového oddělení

„Naše podnikatelská a inovativní síla spočívá ve výměně zkušeností napříč našimi různorodými projekty. Své know-how sdílíme, což nám umožňuje neustále zvyšovat naši produktivitu, inovovat a důkladně propracovávat personální a provozní procesy a činnosti.“

Kontakty: ivan.rozman@workintense.eu

Vedoucí obchodního oddělení

Mgr. Lýdie Ignat'uková

Vedoucí obchodního oddělení

„Nabízíme firmám dle jejich potřeb spolehlivý, kvalifikovaný a motivovaný personál z východní Evropy (zejména Ukrajiny). Patříme ke špičce mezi agenturami práce na českém trhu.“

Kontakty: lida.ignatyuk@workintense.eu

HR manager

Mgr. Jan Kupec

Projektový manager / HR manager

„Pomůžeme vám najít ten správný personál pro vaše firemní projekty. Obraťte se na nás, a my vám zajistíme kvalifikované dělníky, jaké potřebujete pro plynulý provoz vaši společnosti.“

Kontakty: jan.kupec@workintense.eu

Recruiter

Mariia Palinchak

Customer Acquisition Specialist

„Férové partnerství a spokojenost všech zúčastněných stran je základ našeho podnikání. Staňte se jedním z našich spokojených zákazníků.“

Kontakty: m.palinchak@workintense.eu

Recruiter

Svitlana Volyk

Customer Acquisition Specialist - Polsko

„Pomůžeme vám najít kvalifikovaný personál nejrychlejším způsobem a v nejkratším termínu. Vzájemná pomoc - záruka rozvoje a úspěchu.”

Kontakty: s.volyk@workintense.eu

„Působíme nejenom na celém území České republiky a taky Polska, Maďarska, Slovenska a jiných členských států EU. Podle potřeb zákazníků zajišťujeme pracovníky i v rámci EU. Náš tým je Vám k dispozici a je připraven k podpoře vašich požadavků.“