K personálnímu marketingu se váže mnoho různých definic, nicméně ta nejjednodušší praví, že se jedná o aplikaci marketingových principů v personalistice a zajišťuje ve firmě životní cyklus zaměstnance. Marketing je nástroj jako každý jiný. Zatímco v podnikatelské sféře se obchodníci a marketéři snaží oslovit zákazníka, v případě personálního marketingu se snaží personalisté nalákat talentované pracovníky do své společnosti. A stejně jako se obchodníci snaží udržet si své zákazníky, usilují firmy o stabilitu a loajalitu svých zaměstnanců. Toliko tedy trochu teorie na začátek.
Co je to vlastně ten personální marketing
Personální marketing pracuje pomocí nástrojů, které má k dispozici. Typicky se jedná o následující marketingové nástroje:
- Pracovní portály,
- Inzerce v tisku,
- Kariérní mikrostránka,
- Sociální sítě,
- Náborová brožura,
- Náborové video,
- Účast na pracovním veletrhu,
- Výběrové řízení,
- Nástup do zaměstnání,
- Onboarding,
- Způsob odměňování,
- Kariérní růst,
- Interní komunikace,
- Firemní akce,
- Výstupní pohovory,
- Outplacement,
- Alumni programy.
Výše uvedená stupnice představuje cestu uchazeče až do Vaší firmy a dále práci s takovým zaměstnancem až po jeho odchod ke konkurenci. Uvedená stupnice samozřejmě nereaguje na všechny možnosti, které se mohou v dané firmě udát. Zde je velmi důležité uvést, že zmíněné body jsou jen jakýmsi bodovým vodítkem k tomu, jak mají firmy s nastupujícími pracovníky, kmenovými zaměstnanci a pracovníky, kteří firmu opouštějí správně komunikovat. Mnoho společností dělá tu chybu, že zaměňují personální marketing za Employer Branding. Přitom jde o dvě zcela odlišné věci.
Employer Branding
Jednoduchá definice nám říká, že pod termínem Employer Branding se skrývá budování značky zaměstnavatele. Můžeme tedy říct, že Employer Branding se zaměřuje na vzájemné porozumění. Definuje základní otázky jako:
- Jaká je naše vize?
- Co je smyslem naší práce?
- Kam jako společnost směřujeme?
- Co očekáváme od svých zaměstnanců a co jim na oplátku nabízíme?
- V čem se lišíme proti konkurenci?
- Proč by si měl uchazeč vybrat zrovna naší pracovní nabídku?
Odpovědi na tyto otázky nám pomůžou definovat vlastní identitu. Protože jen firma, která má vizi a ví, kam kráčí, je dostatečně zajímavá pro potenciální uchazeče. Taková společnost se neutopí v záplavě konkurenčních firem, protože má silné základy, na kterých se dá stavět. A kandidáti na pracovní pozici to moc dobře vědí.
Zkušenost je nepřenositelná
Ačkoliv si to málo která firma uvědomuje, svou značku zaměstnavatele si začíná budovat již prvním zaměstnancem. Dokonce ještě dřív. Vše začíná již po sepsání pracovního inzerátu a jeho následné publikaci. Kandidát na pracovní místo si přečte Váš inzerát (získá první zkušenost) a nabude určitá očekávání. Právě vznikla značka. Z výše uvedeného tedy vyplývá, že značka vzniká díky zkušenosti. Během životního cyklu zaměstnance (detailně se tomuto tématu věnujeme v článku “Oddělení HR”) získá dotyčný pracovník dostatek relevantních zkušeností, na základě kterých si v mozku vytvoří “obrázek” (tzv. images) a pozici Vaší značky zaměstnavatele. Aby personální strategie byla doopravdy účinná, musí se společnost zaměřit na všechny aspekty životního cyklu zaměstnance. Zaměstnanec by si měl v mozku uložit příjemnou vzpomínku na samotné výběrové řízení, na vstupní školení a uvedení do týmu, na pracovní prostředí a hodnocení práce a také na výstupní pohovor a následný outplacement. Podaří-li se firmě, aby měl zaměstnanec na všechny tyto fáze příjemné vzpomínky, personální strategie se neminula účinkem.
Hodnotová propozice ke vztahu k personálnímu marketingu
Pod tímto tajemným termínem se skrývá schopnost efektivního řízení značky nejen ke vztahu k zákazníkům, ale také ke vztahu k zaměstnancům. Hodnotová propozice je ve své podstatě příslib hodnoty zaměstnancům, který vyjadřuje, jaké to bude pro firmu pracovat. Klade důraz na vnitřní atmosféru firmy a ukazuje, čím se jejich pracovní pozice liší od pracovní pozice konkurence. Též vyjasňuje podmínky vztahu zaměstnanec - firma. Obě strany tak dopředu vědí, co od sebe mohou vzájemně očekávat a co od sebe zároveň vyžadují. Hodnotová propozice je pak nedílnou součástí všech personálně marketingových aktivit, souvisejících s budováním značky.