Personální leasing je způsob outsourcingu pracovníků, který má významné místo na trhu práce. Tento koncept se vztahuje k tomu, kdy společnost nebo firma najímá pracovníky prostřednictvím specializované personální agentury, která se stará o výběr, nábor, administrativní záležitosti a další aspekty spojené s personálním řízením. Tito zaměstnanci jsou pak pronajati klientovi (uživatelovi) na dobu určitou a pracují ve firmě klienta, přičemž agentura zůstává jejich zaměstnavatelem z hlediska administrativy a zaměstnaneckých výhod. Z pohledu podnikatelů se pak jedná o stále oblíbenější službu, neboť mohou jejím prostřednictvím flexibilně optimalizovat svůj personální stav. My jsme v návaznosti na narůstající popularitu této formy agenturního zaměstnávání sepsali na toto téma několik užitečných rad, jako například v článku „Služba Try & Hire jako součást personálního leasingu“. Zároveň si uvědomujeme, že k tomu, aby tato služba efektivně plnila svůj účel, musí být správně nastavená, a proto se dnes podíváme na to, jaké faktory ovlivňují úspěšnost personálního leasingu.
Faktory ovlivňující úspěšnost personálního leasingu
- Výběr personální agentury. Jedná se o nejdůležitější bod, protože od výběru poskytovatele služby se odvíjí většina ostatních faktorů. Na našem trhu existuje přehršel personálních agentur a pro zákazníka není vždy jednoduché se v nich orientovat. Dobrým vodítkem je také fakt, že seriózní agentury se obvykle sdružují v asociacích, přičemž nejdůležitějším uskupením v tomto směru je Asociace poskytovatelů personálních služeb (APPS).
Na tomto místě je také vhodné zmínit ještě jeden dobrý tip. Mnoho poskytovatelů personálních služeb neví, jaký je rozdíl mezi personální agenturou a agenturou práce (viz náš článek “Agentury práce, personální agentury a pseudoagentury aneb jak je to ve skutečnosti se zprostředkováním zaměstnanců”) a na svých internetových stránkách prezentují, že rozdíl mezi nimi spočívá v tom, že zatímco personální agentura zaměstnání pouze zprostředkovává, agentura práce zaměstnance pronajímá. Toto tvrzení je ve skutečnosti mylné a takto nekompetentní agentura pak těžko bude zárukou kvalitně provedeného personálního leasingu.
- Časová rezerva. Ani sebelepší agentura nedokáže zajistit pracovníky v požadované kvalitě ze dne na den. Proto doporučujeme kontaktovat poskytovatele personálních služeb s dostatečným předstihem. Vyhnete se tak tomu, že pod časovým tlakem vyberete špatnou agenturu a zároveň budete mít jistotu, že na potřebné období skutečně získáte pracovní sílu dle zadaných kritérií.
- Definice požadovaných zaměstnanců. Zcela konkrétní a jasná definice toho, co mají agenturní pracovníci umět a ovládat, je dalším důležitým faktorem, který rozhoduje o tom, zda bude personální leasing v praxi skutečně efektivní a účinný. Obvykle se jedná o mix tvrdých a měkkých dovedností, tedy například o znalost konkrétních počítačových programů, oprávnění na vysokozdvižný vozík apod. v kombinaci s komunikačními schopnostmi, asertivním chováním nebo strategickým myšlením.
- Správně sepsaná smlouva. Pakliže jste ve fázi, kdy jste si vybrali agenturu práce a jasně definovali své požadavky na agenturní pracovníky, čeká Vás sepsání dohody o dočasném přidělení zaměstnance. Tato smlouva musí obsahovat veškeré předepsané právní náležitosti a měly by v ní být uvedeny co nejdetailnější informace o celkových nákladech, délce kontraktu, typu sjednaných zaměstnanců, náhradě škod způsobených přidělenými pracovníky, podmínkami, za nich lze od smlouvy předčasně odstoupit apod. Mějte na paměti, že čím lépe bude dohoda sepsaná, tím menší bude prostor pro nejasné interpretace.
- Správa zaměstnanců. Dlouhodobý pronájem pracovníků s sebou nese pro uživatele řadu výhod, z nichž patří mezi ty nejvýznamnější razantní snížení administrativní zátěže, neboť agentura práce přebírá na svá bedra veškerou personální agendu. Vzhledem k tomu, že je tato služba postavená na lidech, můžeme označit správu zaměstnanců za klíčový faktor úspěšného personálního leasingu.
- Komunikace. Komunikace je alfa-omega vztahů včetně těch obchodních. Proto by měl být uživatel v kontaktu s agenturou práce během celé doby, kdy využívá pronájem zaměstnanců. Pro poskytovatele personálního leasingu je důležitá průběžná zpětná vazba, aby věděl, že nastavená služba funguje správně a zároveň mohl v případě problémů flexibilně zareagovat. To se může týkat například výměny dodaného pracovníka za jiného nebo problematiky sdílených citlivých informací. Z tohoto důvodu si již v první fázi, kdy si vybíráte agenturu práce, všímejte, zda je v referencích kladně hodnocena komunikace mezi agenturou a klientem.