Přejít k hlavnímu obsahu

Konstruktivní Feedback je cesta, jak namotivovat zaměstnance

Read time: 4 minuty
Konstruktivní Feedback je cesta, jak namotivovat zaměstnance

Poskytování zpětné vazby (feedback) patří mezi základní manažerské dovednosti a neobejde se bez ní žádné vedení týmu. Pro zaměstnance je důležitým vodítkem, které jim udává směr a nadřízení pomocí feedbacku zajišťují správné provedení úkolů. Ačkoliv se jedná o jeden z hlavních bodů personálního marketingu (viz náš článek “Personální marketing”), mnoho manažerů s tím má problémy. Hodnocení pracovníků je vždy citlivé téma (zejména v případech, kdy je nutné podřízeným něco vytknout), a proto by měl být feedback dostatečně vyvážený (kritický i pochvalný), plánovaný a pravidelný (hlavně co se týče času a místa), předem připravený (manažer by měl zajistit všechny podklady, data a dokumenty), věcný a konkrétní (nadřízený hodnotí projevy chování a zdržuje se hodnocení osobnosti zaměstnance).

Proč je feedback důležitý ?

Úspěšné firmy jsou typické tím, že u nich panuje otevřená komunikace. Jedním z účinných nástrojů, jak toho dosáhnout, je právě zpětná vazba. Ta posiluje důvěru mezi nadřízeným a jeho pracovníky a přispívá k vzájemnému rozvoji dovedností. Správně zvolený feedback generuje nové nápady pro zlepšení firemních procesů. Konstruktivní zpětná vazba často odhalí špatně stanovené postupy v procesu plnění úkolů a naopak dokáže předcházet chybám a ušetřit firemní náklady. Feedback je jedním ze základních podkladů pro správné nastavení osobního plánu rozvoje (ať už pro zaměstnance nebo nadřízené).

Tipy na konstruktivní zpětnou vazbu

  • Zaměřte se na pozitivní zpětnou vazbu. Ačkoliv v rámci zpětné vazby musíte pracovníkovi něco vytknout, vždy by měl feeback začínat hodnocením toho, co se zaměstnanci povedlo. Tento psychologický trik se mezi manažery často používá, neboť je dokázáno, že lidé mnohem lépe snášejí kritiku ve chvíli, kdy byli původně pochválení.
  • Nezapomeňte povzbuzovat. Pochvala nic nestojí a jestliže máte pocit, že Váš zaměstnanec zvládl úkol nadmíru dobře, nebojte se ho pochválit. Pracovník tak získá pocit, že takto musí zpracovat každé zadání a automaticky si zvyšuje kvalitativní laťku stále výš.
  • Buďte konkrétní. Zde dobře funguje, když místo obecné fráze “bylo to dobré” vysvětlíte zaměstnanci, co konkrétně se mu povedlo. Můžete to podpořit například čísly: “Od té doby, co u nás děláš obchodního zástupce, narostl počet objednávek ve tvém regionu o 23 %”.
  • Orientujte se na detaily. Každému pracovníkovi pomůže, když se v rámci zpětné vazby zaměříte na detaily. Poskytnete svým podřízeným větší příležitost k učení a eliminujete tak jejich případné chyby při řešení dalších úkolů.
  • Zaměřte se pouze na to, co jde změnit. Je kontraproduktivní vytýkat zaměstnanci věci, se kterými již nelze nic udělat. Místo toho směřujte svůj feedback na činnosti, které lze ještě změnit.
  • Nabídněte alternativy. Jedním z vhodných způsobů, jak podat zpětnou vazbu, je nabídnout alternativní varianty. Můžete například použít větu “Vaše řešení není špatné, ale navrhoval bych…”
  • Nebojte se převzít zodpovědnost. V rámci své funkce máte zodpovědnost za výsledky týmu, a proto se jí nevyhýbejte. Zapomeňte na alibistické fráze a postavte se výzvě čelem. Moudří pracovníci vědí, že konstruktivní feedback posouvá jejich výkony a ocení ho.

Hodnotící pohovory

Samotný termín “hodnotící pohovor” má v našich končinách silně pejorativní nádech od doby, kdy se za minulého režimu pomocí komplexních hodnocení určovali vedoucí představitelé a věrné jádro KSČ (tzv. kádři). Ačkoliv od revoluce uběhlo již více než 30 let, některé termíny jsou dosud živé a odborníci je radí nepoužívat.

Jde však spíše o formu než o obsah, protože hodnotící pohovory si do dnešních dní udržely pověst účinného prostředku, který pomáhá k dosahování vyšších výkonů, prohlubuje loajalitu zaměstnanců vůči své firmě a přináší příznivou atmosféru v pracovních týmech.

K tomu, aby hodnotící pohovory skutečně plnily svou funkci, jsou zapotřebí propracované systémy hodnocení lidí. Společnosti, jež tyto systémy mají, jsou obecně prosperující a daří se jim udržet nejvýkonnější pracovníky, zatímco ti méně výkonní se častěji střídají, ale přesto představují pro prosperující firmy zanedbatelnou fluktuaci.

 

Kdo jsme

reditel-spolecnosti-workintense

Ing. Ivan Rozman

Ředitel Společnosti

„Jsme schopni systémově reagovat na potřeby zákazníka zajistit HR/pracovní sily velice rychle a pružně bez ohledu na to, kde a kdy požadavky vzniknou. Usilujeme o to, abychom poskytovali prvotřídní profesionální služby našim partnerům prostřednictvím vedoucích pracovníku odborně orientovaných projektových tymu a proškolených kmenových zaměstnanců“

Kontakty: rozman@workintense.eu

Vedoucí marketingového oddělení

Ing. Ivan Rozman

Project manager (Enterprise Architecture)

„Naše podnikatelská a inovativní síla spočívá ve výměně zkušeností napříč našimi různorodými projekty. Své know-how sdílíme, což nám umožňuje neustále zvyšovat naši produktivitu, inovovat a důkladně propracovávat personální a provozní procesy a činnosti.“

Kontakty: ivan.rozman@workintense.eu

Vedoucí marketingového oddělení

Bc. Vjačeslav Rozman

CMO / Business Operations Analyst

„Europa Workintense je jedničkou v zaměstnávání pracovníků z Ukrajiny. Řešíme vše od dokladů až po adaptaci na projektu. Za 26 let na trhu jsme si osvojili postupy, které nám umožňují řešit zakázky velmi komplexně a individuálně dle potřeb trhu střední Evropy, konkrétních oborů i firem. Zakládáme si na budování dlouholetých obchodních vztahů s našimi partnery.“

Kontakty: rozman.v@workintensegroup.eu

Vedoucí obchodního oddělení

Mgr. Lýdie Ignat'uková

Vedoucí obchodního oddělení

„Nabízíme firmám dle jejich potřeb spolehlivý, kvalifikovaný a motivovaný personál z východní Evropy (zejména Ukrajiny). Patříme ke špičce mezi agenturami práce na českém trhu.“

Kontakty: lida.ignatyuk@workintense.eu

HR manager

Mgr. Jan Kupec

Projektový manager / HR manager

„Pomůžeme vám najít ten správný personál pro vaše firemní projekty. Obraťte se na nás, a my vám zajistíme kvalifikované dělníky, jaké potřebujete pro plynulý provoz vaši společnosti.“

Kontakty: jan.kupec@workintense.eu

HR manager

Ivan Orsag

Projektový manager / HR manager pro Západní Evropu

„Přestože jsou naší specializací zejména zaměstnanci pro dělnické profese a řemesla, zajišťujeme kvalifikované pracovníky pro široké spektrum dalších oblastí na trhu práce.“

Kontakty: i.orsag@workintense.eu

Recruiter

Svitlana Volyk

Customer Acquisition Specialist pro Polsko

„Pomůžeme vám najít kvalifikovaný personál nejrychlejším způsobem a v nejkratším termínu. Vzájemná pomoc - záruka rozvoje a úspěchu.”

Kontakty: s.volyk@workintense.eu

Recruiter

Svitlana Shvets

Customer Acquisition Specialist pro anglicky a německy mluvící země

„Působíme na celém území České republiky, podle potřeb zákazníků zajišťujeme pracovníky i v rámci EU. Chceme propojit trh práce západní, střední a východní Evropy.”

Kontakty: s.shvets@workintense.eu

„Působíme nejenom na celém území České republiky a taky Polska, Maďarska, Slovenska a jiných členských států EU. Podle potřeb zákazníků zajišťujeme pracovníky i v rámci EU.“