Firemní hodnoty jsou pojem, kterým operuje řada společností, avšak ne vždy jsou aplikované v praxi. V některých organizacích připomínají pověstnou paní Columbovou - často se o nich mluví, ale ještě je nikdo neviděl. Chybu také činí ti, kteří se domnívají, že se mohou firemním hodnotám vyhnout. Pokud je ve své společnosti nenastavíte, vytvoří se samy a rozhodně vám k lepší reputaci nepomůžou. Mějte na paměti, že firemní kultura je jako mapa, která určuje směr, kudy se ubírat při cestě k vytyčenému cíli. Jednou z takových hodnot může být například Corporate Social Responsibility (CSR).
Proč nepodceňovat firemní hodnoty
Každá společnost by měla mít stanovenou svoji firemní kulturu. Mnoho podnikatelů však v této oblasti tápe, protože pro ně firemní hodnoty představují příliš abstraktní pojem, který nedokáží správně uchopit. Obecně se dá říct, že se jedná o pravidla a myšlenky, se kterými se ztotožňuje celá firma. Pomáhají nejen při rozhodování a týmové práci, ale též hrají důležitou roli ve spokojenosti zaměstnanců, a tím i v jejich loajalitě vůči firmě. V této souvislosti je zajímavé zmínit průzkum, jenž nedávno proběhl ve Velké Británii. Do průzkumu bylo zapojeno 2000 zaměstnanců, z nichž 52 % nedokázalo formulovat vizi svého zaměstnavatele a 49 % nebylo schopné uvést alespoň jednu firemní hodnotu. Přitom víc než třetina dotazovaných zaměstnanců odpověděla, že by se do budování firemní kultury ráda zapojila.
Jak vytvořit základní firemní hodnoty
V předchozím odstavci jsme si vysvětlili, proč nepodceňovat firemní hodnoty a nyní si ukážeme, jak je vytvořit. Základem je vize, kterou u své společnosti máte. Položte si otázky „Jak vaše společnost ovlivní svět? Změní někomu život? Čím, komu a jak prospějete?“. Odpovědi na tyto dotazy vás nasměrují k vytyčeným cílům a dají základ k naplnění vaší vize. Při vytváření firemních hodnot se snažte o originalitu. Vyhněte se prázdným frázím, jako je kvalita, upřímnost a přátelství. Tato slova o vaší firmě nic nevypovídají a používá je každá druhá společnost. Zamyslete se nad tím, čím je vaše firma jedinečná a liší se od konkurence. Mohou to být zaměstnanci, produkty nebo cíle.
Důležité je, aby firemní hodnoty byly snadno pochopitelné a jednoduché. Nedává smysl vymyslet sáhodlouhé texty, které si nikdo včetně vás nepamatuje. Bohatě stačí krátký list s odrážkami, na kterých bude uvedena jedna věta. Při sestavování firemních hodnot také zohledněte vývoj společnosti. S tím, jak vaše organizace roste, přibývají i lidé a úkony. Můžete se tak dostat do fáze, kdy už původní hodnoty nebudou relevantní současné situaci. Zatímco některé věci ustoupí do pozadí, jiné se ukážou jako prioritní. S aktualizací vám pomohou stávající zaměstnanci, kteří poskytnou důležitou zpětnou vazbu.
Příklady z praxe
Jaké firemní hodnoty zavedete ve své firmě záleží pochopitelně jen na vás. V praxi se nejčastěji objevují témata, jako je ochrana životního prostředí, otevřenost a flexibilita.
- Ochrana životního prostředí. Zatímco v dřívějších dobách byla mimo zájem většiny podnikatelů, dnes je jednou z nejdiskutovanějších oblastí. Firmy si uvědomily, že ochrana životního prostředí není pouhá fráze a v rámci svého podnikání musí být ekologicky zodpovědní. Typickou ukázkou je například spotřeba papíru. Mnoho organizací již tiskne dokumenty na obě strany papíru, aby minimalizovala jeho spotřebu. Klíčovou roli zde hraje aktivní zapojení zaměstnanců. Musí chápat co a proč dělají, jinak se stane z firemní hodnoty pouhá informace umístěná na nástěnce nebo v jednací místnosti.
- Otevřenost. Komunikace je důležitá v každé firmě, a to nejen směrem k zákazníkům nebo obchodním partnerům. Otevřenost se cení i mezi samotnými zaměstnanci. Pro manažery je zpětná vazba od podřízených jedním z hlavních indikátorů firemní atmosféry na pracovišti. Některé společnosti zavedly tzv. 1-to-1 retrospektivu, kde si vedení se zaměstnanci sedne a vzájemně zhodnotí uplynulý měsíc. Rozhodující je, aby všechny strany mohly svobodně vyjádřit svůj názor a případná vylepšení byla skutečně uvedena do praxe.
- Flexibilita. Pružnost je nejžádanější schopností dneška. V dynamickém prostředí, které u nás panuje, je dovednost rychle reagovat a přizpůsobit se měnícím podmínkám zcela zásadní. Dobrým příkladem je současná pandemická situace. Mnoho spotřebitelů se přesunulo na internet a obchodníci se tomu museli přizpůsobit. Změny nastaly i ve způsobu zaměstnávání. Zatímco do začátku roku 2020 (tedy před vypuknutím epidemie covid-19) pracovala z domova pouhá 4 % zaměstnanců, dnes využívá home office přes 37 % lidí. Více informací o této formě zaměstnání si přetěte v článku “Efektivní home office, rady a tipy”.
Verba movent, exempla trahunt
Známý latinský citát praví “Slova hýbají, příklady táhnou”. A v případě zavádění firemních hodnot to platí stoprocentně. Sebelepší myšlenka nedojde naplnění, když se ji nepodaří implementovat do všech oddělení společnosti a pracovníci ji nevezmou za svou. Proto musí vedení podniku jít všem příkladem. Chcete, aby vaši zaměstnanci třídili odpad? Pak začněte u sebe. Nezapomeňte, že pro své podřízené byste měli být jako pomyslný maják, jenž udává směr, kterým firma postupuje. Rozhodnutí, která činíte, by měla vždy být v souladu s firemní kulturou, neboť je tím vyslán jasný signál o jejich plnohodnotném respektování.