Přejít k hlavnímu obsahu

Efektivní home office, rady a tipy

Read time: 5 minut
Efektivní home office, rady a tipy

V březnu loňského roku se velká část Čechů ocitla kvůli COVID-19 doma a musela začít rychle řešit to, co freelanceři a digitální nomádi pilují roky – jak efektivně pracovat z domova na home office. Jako všechno má i práce z domova své kladné i záporné stránky.

Základ tvoří rituály 

  • Vstávejte ve stejnou dobu, jako když klasicky pracujete. Uvidíte, že tělo si časem zvykne a vy budete moci vstávat i bez budíku. Doporučuje se spát minimálně 8 hodin denně. 
  • I na home office se oblečte jako do práce.
  • Choďte do práce ve stejnou chvíli, na kterou jste byli zvyklí. 

Osvojte si ranní zdravé návyky

  • Jak už bylo uvedeno výše, naučte se chodit spát a vstávat ve stejnou hodinu. Uvidíte, že díky této pravidelnosti budete ráno čilý a budík možná ani nebudete potřebovat. Přesto je nám jasné, že tento bod je během na dlouhou trať. Proto se alespoň snažte vstát na první zazvonění.   
  • Dalším zajímavým tipem je vyvarovat se koukání do mobilu. Když hned po ránu sáhnete po mobilu, zbytečně se vám prodlouží čas mezi probuzením a vstáváním.
  • Vypít cca půl litru odstáté vody s citronem (protože tělo je po noci dehydratované).
  • Pohybové aktivity (záleží jen na vás, zda dáváte přednost józe, strečinku nebo něčemu podobnému). Pohybové aktivity by měly trvat přibližně 5 až 10 minut.
  • Samozřejmě sem patří běžná hygiena.
  • Meditace a dýchání. U tohoto bodu se možná budete divit, ale správně zvládnuté dýchání pomáhá okysličovat mozek a v rámci meditace se dokážete soustředit na pracovní úkoly.
  • Vydatná snídaně. Ne nadarmo se říká pořekadlo: “Nasnídej se sám, o oběd se poděl s přítelem a večeři dej nepříteli”.
  • Studená lázeň. Stejně jako v sauně, i zde si na závěr dopřejte studenou sprchu. Uvidíte, že vás dokonale probudí a vy budete zcela připraveni pracovat.

Další triky, když chcete pracovat na home office efektivně

  • Abyste po práci nevypínali PC s pocitem, že jste vlastně nic neudělali, je dobré předem se připravit. Den před nástupem do práce si seřaďte priority a naplánované věci, které chcete v rámci home office stihnout. Doporučujeme začít těmi nejdůležitějšími úkoly hned zrána a nastavte si čas, který chcete danému úkolu věnovat (lidově řečeno, co chcete stihnout). Se zbytkem času naložte podle svého, může to být sport, rodina, relax a další. V cizině se pro tento typ práce vžilo označení work-life balance
  • Z ciziny k nám dorazil další termín “POMODORO 50:10”.  Tato metoda je založena na pravidelných přestávkách. Často se vám totiž stane, že se příliš zaberete do práce. A to není pro váš pracovní výkon to optimální. Bez pravidelných přestávek začnou protestoval hlavně záda a oči. Jakmile vám na hodinkách odbije 50, skoncujte s prací a místo toho se běžte podívat ven. Po deseti minutách se vraťte zpět ke své k práci. 
  • Při práci na home office se vyvarujte STOP multitaskingu, vyrušování a notifikacím – tohle je asi ten nejdůležitější bod. Snažte se vždy vykonávat jen jednu činnost. Pokud například zrovna píšete e-mail, tak kolem sebe mějte dostatek prostoru pro pracovní prostředí.

 A jak se na home office dívají sami zaměstnavatelé?

  • Většina ze zaměstnavatelů nemá s prací z domova žádné negativní zkušenosti. I zde ale platí známé pořekadlo: “dvakrát měř a jednou řež”. Sami zaměstnavatelé vědí, že práce z domova není pro každého. Pracovník se ve svém přirozeném prostředí cítí komfortně a zadělává si tak na prokrastinaci. Tyto typy osob potřebují mít nad sebou bič v podobě své kanceláře a jasně definovaných úkolů.

Lektorka a konzultantka Olga Mendlíková, která má na svém kontě řadu publikačních činností, vytvořila krátký manuál, jak efektivně pracovat z domova.

  • Vytvořte si pracovní místo, jako kdybyste doopravdy pracovali. Pomůže vám to k soustředění na práci.
  • Vymezte si čas na práci. Určíte si čas na práci, při které zároveň nebudete rušený/á okolím. To znamená vypnout notifikace, domluvit s rodinou, že nikdo nebude vstupovat, když pracujete atd.  
  • Zajistěte si veškeré potřebné podklady - Tímto krokem máme na mysli, že si dopředu zajistíte veškeré podklady týkající se práce. Do tohoto ranku spadá i zajištění kvalitního internetového připojení a příprava rozličných pomůcek tak, abyste nemuseli neustále odcházet od stolu a něco hledat.
  • Pracovat v blocích. Zde máme na mysli, abyste si zvolili čas, kdy jste dle vlastního biorytmu nejvýkonnější, a tam si dát největší blok práce. Naopak když víte, že např. mezi 12-14 hod. vám to příliš nemyslí, můžete jít třeba ven. Na krátké procházce si vyčistíte hlavu.

Efektivní home office není samospásná práce pro každého. Mnoho lidí začne prokrastinovat a cíleně se práci vyhýbat. Také na všech pozicích nelze home office nařídit. Přesto se jedná o fenomén, se kterým se řada společností potýká. Máte-li zodpovědné pracovníky, může být práce z domova tím nejlepším, co můžete v této nestardadní době udělat. A kdo ví, třeba se z pouhého benefitu stane plnohodnotná náhrada. Aby práce z domova plnila svůj účel, stačí se držet výše napsaných rad a doporučení. 

Kdo jsme

reditel-spolecnosti-workintense

Ing. Ivan Rozman

Ředitel Společnosti

„Jsme schopni systémově reagovat na potřeby zákazníka zajistit HR/pracovní sily velice rychle a pružně bez ohledu na to, kde a kdy požadavky vzniknou. Usilujeme o to, abychom poskytovali prvotřídní profesionální služby našim partnerům prostřednictvím vedoucích pracovníku odborně orientovaných projektových tymu a proškolených kmenových zaměstnanců“

Kontakty: rozman@workintense.eu

Vedoucí marketingového oddělení

Ing. Ivan Rozman

Project manager (Enterprise Architecture)

„Naše podnikatelská a inovativní síla spočívá ve výměně zkušeností napříč našimi různorodými projekty. Své know-how sdílíme, což nám umožňuje neustále zvyšovat naši produktivitu, inovovat a důkladně propracovávat personální a provozní procesy a činnosti.“

Kontakty: ivan.rozman@workintense.eu

Vedoucí marketingového oddělení

Bc. Vjačeslav Rozman

CMO / Business Operations Analyst

„Europa Workintense je jedničkou v zaměstnávání pracovníků z Ukrajiny. Řešíme vše od dokladů až po adaptaci na projektu. Za 26 let na trhu jsme si osvojili postupy, které nám umožňují řešit zakázky velmi komplexně a individuálně dle potřeb trhu střední Evropy, konkrétních oborů i firem. Zakládáme si na budování dlouholetých obchodních vztahů s našimi partnery.“

Kontakty: rozman.v@workintensegroup.eu

Vedoucí obchodního oddělení

Mgr. Lýdie Ignat'uková

Vedoucí obchodního oddělení

„Nabízíme firmám dle jejich potřeb spolehlivý, kvalifikovaný a motivovaný personál z východní Evropy (zejména Ukrajiny). Patříme ke špičce mezi agenturami práce na českém trhu.“

Kontakty: lida.ignatyuk@workintense.eu

HR manager

Mgr. Jan Kupec

Projektový manager / HR manager

„Pomůžeme vám najít ten správný personál pro vaše firemní projekty. Obraťte se na nás, a my vám zajistíme kvalifikované dělníky, jaké potřebujete pro plynulý provoz vaši společnosti.“

Kontakty: jan.kupec@workintense.eu

HR manager

Ivan Orsag

Projektový manager / HR manager pro Západní Evropu

„Přestože jsou naší specializací zejména zaměstnanci pro dělnické profese a řemesla, zajišťujeme kvalifikované pracovníky pro široké spektrum dalších oblastí na trhu práce.“

Kontakty: i.orsag@workintense.eu

Recruiter

Svitlana Volyk

Customer Acquisition Specialist pro Polsko

„Pomůžeme vám najít kvalifikovaný personál nejrychlejším způsobem a v nejkratším termínu. Vzájemná pomoc - záruka rozvoje a úspěchu.”

Kontakty: s.volyk@workintense.eu

Recruiter

Svitlana Shvets

Customer Acquisition Specialist pro anglicky a německy mluvící země

„Působíme na celém území České republiky, podle potřeb zákazníků zajišťujeme pracovníky i v rámci EU. Chceme propojit trh práce západní, střední a východní Evropy.”

Kontakty: s.shvets@workintense.eu

„Působíme nejenom na celém území České republiky a taky Polska, Maďarska, Slovenska a jiných členských států EU. Podle potřeb zákazníků zajišťujeme pracovníky i v rámci EU.“