Přejít k hlavnímu obsahu

Úspěšné budování personálního brandu

Read time: 6 minut
Úspěšné budování personálního brandu

Brand neboli značka k nám přišla ze západu a původně se jednalo o produkt či službu. Reklamní experti dokonce tvrdí, že brand je pocit, který si vybavíte při vzpomínce na konkrétní produkt. Vilém Rubeš dokonce říká, že “značku charakterizuje příslib, že splní nějakou potřebu, odlišnost, která ji učiní jinou než ostatní, schopnost navázat emoční vztah se spotřebitelem a kompetence v určité oblasti.” Ze světa financí se pojem “brand” začal uplatňovat u široké škály lidí, typicky třeba pro freelancery, právníky, headhuntery nebo manažery. Zjednodušeně řečeno se dá říct, že personal brand budují všichni, jejichž práce a úspěch závisí na vztazích s dalšími lidmi. 

Personal brand vs. personal branding

Ačkoliv oba termíny znějí podobně, odlišují se svým významem, který si níže představíme.

Personal brand

Úkolem personal brandu je vytvořit jedinečnou asociaci v mysli cílových uživatelů, přičemž je důležité stále myslet na to, že konečný úspěch nezávisí na nás, ale na ostatních lidech. Z tohoto tvrzení vyplývá, že silná osobní značka úzce souvisí s pohledem zvenku. Jedná se o oblast, kterou charakterizují tři atributy: jasnost, jedinečnost a neměnnost. Význam personal brandu můžeme shrnout do následujících bodů:

  • odlišuje nás od konkurence,
  • jsme lehce zapamatovatelní pro naši cílovou skupinu,
  • zvyšuje autoritu a důvěryhodnost našeho rozhodování,
  • umísťuje nás do role vůdce,
  • imponuje těm "správným" lidem a přináší nové pracovní příležitosti,
  • přidává hodnotu tomu, co prodáváme,
  • získává uznání,
  • zvyšuje potenciál výdělku,
  • zajišťuje věrnost zákazníků,
  • zvyšuje sebevědomí.

Personal branding

Tento termín lze nejsnadněji definovat jako strategii budování osobní značky (personal brandu). Zajímavé je, že ačkoliv se jedná o moderní koncept, nikdo nedokáže přesně říct, kdy a kde vlastně vznikl. Jeho počátky můžeme vystopovat v knihách zaměřených na posílení sebevědomí, osobnostní rozvoj, sebemotivaci a sebepropagaci. Původně byl personal branding spojován s lidmi na vysokých postech, případně s celebritami. S rozvojem moderních technologií se však stále častěji začíná týkat i studentů, absolventů vysokých škol a jedinců na začátku své kariéry.

Jak budovat personal brand?

Osobní značka nezahrnuje jen činnosti, které vytváříme pro klienty, nýbrž se do ní promítá i naše osobnost. Již staré pořekadlo praví, že “osobní značku netvoříte, ale žijete”. Na rozdíl od obchodní značky, která se buduje od nuly, je základ personal brandu již daný a vychází z toho, jakým jste člověkem. Chcete-li proto začít s budováním osobní značky, musíte začít u sebe. Základní podstatou je poznat sám sebe. Od této dovednosti se odvíjejí vnější znaky, jako je vizuální styl nebo tonalita komunikace. Právě schopnost poznat sám sebe dělá většině lidí největší problémy. Naštěstí v dnešní době existuje na cestě za sebepoznáním celá řada seminářů, kurzů osobního rozvoje, koučování, meditací nebo terapií. Zároveň je důležité vyvarovat se jakékoliv stylizaci. Odborníci kladou důraz na autenticitu, protože bez té nebude personal brand fungovat.

3 kroky na cestě k budování osobní značky

Budování personálního brandu doporučujeme rozfázovat do tří následujících kroků:

  1. Identifikace svého “proč”. V rámci prvního kroku je nutné, abyste se zamysleli nad svou motivací v práci a ujasnili si, v čem jste jedineční a lišíte se od konkurence. Mohou to být například vaše hodnoty, minulost, vzdělávání a zkušenosti, koníčky, přezdívky, profily osobnosti a veškeré další aspekty jedinečnosti. Tato fáze úzce souvisí se sebepoznáním a platí, že bez ní se vám nepodaří udělat další kroky.
  2. Cílová skupina. Obecně platí, že osobní značku budujete za konkrétním účelem. Ať už je vaším cílem zvýšit konverze, navýšit prodej, nalákat nové zákazníky, navázat spolupráci s novými klienty nebo zvýšit povědomí o své značce, vždy budete potřebovat znát svoji cílovou skupinu. Identifikace cílové skupiny vám napoví, jakým stylem byste měli personal brand vystavět a jaké komunikační kanály k tomuto účelu zvolit.
  3. Propojení hodnoty s potřebami cílové skupiny. Ve chvíli, kdy máte jasno v tom, čím jste jedineční a znáte svou cílovou skupinu, je načase sladit sdělení hodnoty s potřebami cílové skupiny. Podnikatelé by měli vědět, ve kterých oblastech jsou silní a tam směřovat svoji pozornost. Mnoho lidí dělá chybu, že se snaží být aktivní na všech kanalech, přitom stačí působit pouze tam, kde se vyskytuje cílová skupina a dochází ke skutečným konverzím.

LinkedIn jako mocná zbraň personal brandu

K budování osobní značky slouží řada nástrojů, přičemž mezi ty stěžejní patří profesní síť LinkedIn. Tento nástroj vám může na jednu stranu významně pomoci, na druhou stranu při nesprávném používání napáchá víc škody než užitku. Na co se tedy zaměřit, aby LinkedIn plnil svoji funkci a váš profil vypadal profesionálně?

  • Fotografie. Fotografie je to první, co návštěvníky na vašem profilu zaujme. Proto se vyplatí fotku nepodceňovat a v ideálním případě se svěřit do rukou profesionála. Pakliže se rozhodnete udělat si snímek svépomocí, dodržte pár základních pravidel. Foťte na stativu, aby se eliminoval jakýkoliv pohyb fotoaparátu nebo telefonu. Nezapomeňte, že vhodná fotka splňuje určité parametry, tzn. musí zabírat i část vašich ramen a obličej tvoří minimálně 60 % plochy fotografie. Ohlídejte si pozadí, které by mělo být neutrální, bez jakýchkoliv vzorů. Na focení se adekvátně oblečte. Zcela tabu jsou pak různá selfíčka.
  • Přidejte klíčová slova. LinkedIn funguje jako celý internet, proto je třeba zvolit vhodná klíčová slova, pod kterými chcete, aby vás personalista našel. Tato slova v různých podobách stačí vypsat na profilu v části Souhrn nebo u konkrétní pracovní pozice. V krátkosti popište, jaké máte pracovní zkušenosti, co vás baví a v čem byste se rádi rozvíjeli.
  • Doplňte jazyky. Kolik umíš jazyků, tolikrát jsi člověkem. Toto ustálené rčení platí nejen v osobním životě, ale své uplatnění najde i na vašem profilu. Neváhejte vytvořit několik jazykových mutací, vždyť minimálně angličtina dnes již patří ke standardním znalostem.
  • Nešetřete aktivitou. Zde existuje přímá úměra. Čím aktivnější budete, tím spíš si vás lidé všimnou. Proto neváhejte být na LinkedInu aktivní a publikujte příspěvky, články a zapojte se do komunikace ve skupinách.

Kdo jsme

reditel-spolecnosti-workintense

Ing. Ivan Rozman

Ředitel Společnosti

„Jsme schopni systémově reagovat na potřeby zákazníka zajistit HR/pracovní sily velice rychle a pružně bez ohledu na to, kde a kdy požadavky vzniknou. Usilujeme o to, abychom poskytovali prvotřídní profesionální služby našim partnerům prostřednictvím vedoucích pracovníku odborně orientovaných projektových tymu a proškolených kmenových zaměstnanců“

Kontakty: rozman@workintense.eu

Vedoucí marketingového oddělení

Ing. Ivan Rozman

Project manager (Enterprise Architecture)

„Naše podnikatelská a inovativní síla spočívá ve výměně zkušeností napříč našimi různorodými projekty. Své know-how sdílíme, což nám umožňuje neustále zvyšovat naši produktivitu, inovovat a důkladně propracovávat personální a provozní procesy a činnosti.“

Kontakty: ivan.rozman@workintense.eu

Vedoucí marketingového oddělení

Bc. Vjačeslav Rozman

CMO / Business Operations Analyst

„Europa Workintense je jedničkou v zaměstnávání pracovníků z Ukrajiny. Řešíme vše od dokladů až po adaptaci na projektu. Za 26 let na trhu jsme si osvojili postupy, které nám umožňují řešit zakázky velmi komplexně a individuálně dle potřeb trhu střední Evropy, konkrétních oborů i firem. Zakládáme si na budování dlouholetých obchodních vztahů s našimi partnery.“

Kontakty: rozman.v@workintensegroup.eu

Vedoucí obchodního oddělení

Mgr. Lýdie Ignat'uková

Vedoucí obchodního oddělení

„Nabízíme firmám dle jejich potřeb spolehlivý, kvalifikovaný a motivovaný personál z východní Evropy (zejména Ukrajiny). Patříme ke špičce mezi agenturami práce na českém trhu.“

Kontakty: lida.ignatyuk@workintense.eu

HR manager

Mgr. Jan Kupec

Projektový manager / HR manager

„Pomůžeme vám najít ten správný personál pro vaše firemní projekty. Obraťte se na nás, a my vám zajistíme kvalifikované dělníky, jaké potřebujete pro plynulý provoz vaši společnosti.“

Kontakty: jan.kupec@workintense.eu

HR manager

Ivan Orsag

Projektový manager / HR manager pro Západní Evropu

„Přestože jsou naší specializací zejména zaměstnanci pro dělnické profese a řemesla, zajišťujeme kvalifikované pracovníky pro široké spektrum dalších oblastí na trhu práce.“

Kontakty: i.orsag@workintense.eu

Recruiter

Svitlana Volyk

Customer Acquisition Specialist pro Polsko

„Pomůžeme vám najít kvalifikovaný personál nejrychlejším způsobem a v nejkratším termínu. Vzájemná pomoc - záruka rozvoje a úspěchu.”

Kontakty: s.volyk@workintense.eu

Recruiter

Svitlana Shvets

Customer Acquisition Specialist pro anglicky a německy mluvící země

„Působíme na celém území České republiky, podle potřeb zákazníků zajišťujeme pracovníky i v rámci EU. Chceme propojit trh práce západní, střední a východní Evropy.”

Kontakty: s.shvets@workintense.eu

„Působíme nejenom na celém území České republiky a taky Polska, Maďarska, Slovenska a jiných členských států EU. Podle potřeb zákazníků zajišťujeme pracovníky i v rámci EU.“