Tím, jak se mění doba, se mění i požadavky na zaměstnance, manažery nevyjímaje. Dnes už nestačí vlastnit řidičský průkaz, ovládat počítačové programy, mluvit cizími jazyky nebo znát podvojné účetnictví (tzv. hard skills - tvrdé dovednosti). Do popředí se stále víc dostávají soft skills neboli jemné dovednosti (do češtiny nepřesně překládané jako měkké dovednosti). Pro zaměstnavatele se dokonce soft skills stávají cennější než tvrdé schopnosti, protože jsou do určité míry vrozené a nedají se tak snadno naučit. Jejich hodnocení je obtížnější, neboť je není možné jednorázově změřit, spíše se projeví vždy v potřebné situaci.
Jaké schopnosti spadají pod soft skills?
Do této skupiny lze zařadit celou plejádu schopností jako jsou například:
- komunikační dovednosti,
- schopnost navázat a udržet kontakty,
- spolehlivost,
- zodpovědnost,
- schopnost pracovat v týmu,
- organizační schopnosti,
- schopnost jít příkladem,
- empatie,
- asertivita,
- stresuodolnost,
- schopnost řešit konflikty,
- talent rychle a správně se rozhodovat,
- samostatnost,
- sebedůvěra,
- loajalita,
- kreativní myšlení,
- schopnost jít k jádru věci a vysvětlit danou problematiku.
Dají se soft skills naučit?
Měkké dovednosti vycházejí z osobnostních předpokladů člověka a úzce souvisí s jeho sociální inteligencí. Jsou nám tedy vrozené. To ovšem neznamená, že bychom je nemohli trénovat a procvičovat. Na trhu nalezneme vzdělávací programy, kde v rámci postgraduálního studia (týká se manažerského vzdělávacího programu MBA - Master of Business Administration) lze prohloubit své schopnosti v této oblasti. Studium je zaměřené prakticky a zahrnuje vedle již uvedeného také schopnost emoční inteligence nebo zásady leadershipu. Dobrou zprávou je, že v rámci MBA se dá studovat široká škála oborů. Vyberou si tak podnikatelé, členové středního a vyššího managementu a lidé, pro které je důležité efektivně zvládat trendy moderního managementu. Zvolit lze přímo specializaci Management soft skills, nebo Management a leadership, Finanční management a účetnictví a Strategický management.
Význam soft skills podle oborů
Výše jsme uvedli nejčastější schopnosti, které spadají pod měkké dovednosti. Zde je nutné dodat, že každý obor vyžaduje jiné dovednosti. Konkrétně se jedná o:
- Střední a vyšší management. Na těchto pozicích zaměstnanci nejčastěji využijí schopnost řešit konflikty, analytické a komplexní myšlení, umění myslet businessově či schopnost sebereflexe.
- Informační systémy. Analytické a koncepční myšlení jsou přesně ty schopnosti, které potřebujete v oboru informačních systémů. Určitě se vám bude hodit i schopnost týmové spolupráce a také ochota zvyšovat si kvalifikaci.
- Obchod a marketing. Tyto obory se neobejdou bez vynikajících komunikačních dovedností a sociální empatie. Výhodou jsou také organizační schopnosti a schopnost vytvářet a udržovat kontakty.
- Administrativní činnosti. Komunikační schopnosti jsou potřeba také na administrativních pozicích. Zde též uplatníte organizační dovednosti, schopnosti týmové práce a výkonnost.
- Kreativní činnosti. Pro výkon kreativních činností je nezbytná otevřenost novým věcem, koncepční a komplexní myšlení.
Tipy pro zaměstnavatele
K sestavení kvalitního a dobře fungujícího týmu potřebuje každý zaměstnavatel ty správné lidi. Jak poznat už na pracovním pohovoru, že uchazeč o zaměstnání oplývá potřebnými schopnostmi? Zde přinášíme krátký návod:
- Dobrým tipem je zamyslet se nad slabými stránkami vašeho dosavadního týmu. Podívejte se kritickým okem například na to, jakým způsobem vyřizují e-maily nebo jak přistupují k poradám a týmovým schůzkám.
- Inspirujte se u úspěšných zaměstnanců! Položte si otázku: “Díky jakým vlastnostem a dovednostem pomáhají společnosti prosperovat?”.
- Zjistěte názory vedoucích pracovníků. Zeptejte se jich, jaké vlastnosti jim u jejich lidí v týmu nejvíce chybí.
- Podívejte se na hodnoty vaší společnosti a přemýšlejte o měkkých dovednostech v souladu se svou firemní kulturou.